خواص کود سه بیست

آشنایی با خواص کود سه بیست و مزایا استفاده از آن

خواص کود سه بیست برای رشد انواع گیاهان چیست؟ اگر می خواهید گیاهان آپارتمانی شما از برگ هایی بزرگ تر و شاداب تر بهره مند شوند باید از کودهای پودری و محلول سه بیست استفاده کنید. خواص کود سه بیست برای رشد بهتر گیاهان به اثبات رسیده و در حال حاضر اغلب افرادی که به پرورش گل و گیاه مشغول هستند از این کود استفاده می کنند.

خواص کود سه بیست

خواص کود سه بیست

قبل از اینکه به بررسی خواص کود سه بیست بپردازیم باید با این کود آشنا شویم. کود سه بیست یا ۲۰-۲۰-۲۰ که کود کامل نامیده می شود از عناصر مورد نیاز برای رشد گیاه برخوردار است که می توان به فسفات، پتاسیم و ازت اشاره کرد. اعدادی که بر روی بسته بندی این کودها مشاهده می کنید به این معناست که از هر کدام از این عناصر به یک مقدار مساوی در این کود استفاده شده است. نوع دیگری از کودها نیز وجود دارند که میزان ازت ، فسفات یا پتاسیم آن بیشتر است. برای آشنایی با خواص کود سه بیست با ما همراه باشید.

رشد بیشتر و میوه دهی

بسیاری از گیاهان جزو گیاهان گلدار محسوب می شوند. استفاده از کود سه بیست می تواند روند گلدهی گیاه را بهبود ببخشد. اما توجه داشته باشید که باید قبل از شروع دوره گلدهی اقدام به استفاده از این کود کنید. زیرا اگر در حین گلدهی این کود را به گیاه بدهید باعث از بین رفتن گل ها خواهید شد. کود کامل می تواند برای درختان نیز استفاده شود و میوه دهی آن ها را افزایش دهد. درختانی مانند انبه، پرتقال، گیلاس و … برای رشد بهتر از این کود بهره می گیرند.

افزایش پروتئین خاک

از دیگر خواص کود سه بیست افزایش پروتئین خاک است. یکی از عناصر موجود در کود کامل ازت است که سبب می شود تا رشد ساقه و برگ گیاه بیشتر شود. اگر فکر می کنید قد گیاه شما به حد نرمال نرسیده و برگ های آن کوچک مانده باید از این کودها استفاده کنید. کود کامل جزو کودهای شیمیایی محسوب می شود که بهتر است از آن ها در زمین های کشاورزی استفاده نشود. زیرا با نفوذ به لایه های زیرین خاک می تواند زمینه را برای آلودگی ذخایر زیر زمینی فراهم کند. بهترین موقعیت برای استفاده از این کودها، در گیاهان آپارتمانی است.
کود شیمیایی در برابر کود زیستی یا کود بیولوژیک قرار دارد. کود زیستی از مواد طبیعی ساخته می شود که یکی از آن ها به نام کود سبز شناخته شده است. این کودها به عنوان قارچ کش بیولوژیک و آفت کش بیولوژیک نیز محسوب می شود و می توانند از بروز قارچ بر روی گیاه جلوگیری کنند. در بسیاری از مواقع از این کودها به عنوان قارچ کش زیستی در گیاهان مختلف استفاده می شود.

خواص کود سه بیست

بهبود فتوسنتز

گیاهان از طریق فتوسنتز تغذیه می کنند. دی اکسید کربن موجود در هوا را می گیرند و آن ها را تبدیل به اکسیژن می کنند. یکی از مهم ترین خواص کود سه بیست این است که فتوسنتز گیاه را بهبود داده و باعث رشد ریشه می شود. هر چقدر که ریشه رشد بهتری داشته باشد به این معناست که مواد مغذی موجود را بهتر جذب می کند و در نهایت گیاه سرحال تری را شاهد خواهیم بود.

رشد پاجوش

همان طور که اشاره شد رشد ریشه می تواند مواد مغذی را بهتر جذب کند. اما این موضوع یک مزیت دیگر هم دارد و آن هم رشد پاجوش است. گیاهان مختلف نظیر سانسوریا از طریق پاجوش تکثیر می شوند.

شوری کمتر

اغلب کودها سبب افزایش شوری خاک می شوند به همین دلیل معمولا از کود سه بیست استفاده می کنند. این کود دارای شوری کمتری است و می تواند کیفیت خاک را برای رشد بهتر گیاه فراهم کند.

انواع کود سه بیست

پس از اینکه به بررسی خواص کود سه بیست پرداختیم نوبت به این می رسد که انواع آن را بشناسیم. این کودها به صورت پودری و مایع هستند. نوع پودری نیز قابلیت حل شدن در آب را دارند. بهتر است کودهای پودری را نیز به صورت مایع استفاده کنید تا سریع تر جذب گیاه شود. به طور کلی کود پودری و مایع تفاوتی با یکدیگر ندارند و تنها وجه تمایز آن ها نحوه استفاده از آن ها می باشد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *