معایب کود شیمیایی

معایب کودهای شیمیایی چیست؟

معایب کود شیمیایی چیست؟  با ما همراه باشید تا در ادامه به معایب کود شیمیایی بپردازیم.

کود چیست؟

کود به عنوان یک ماده غذایی برای رشد گیاه در نظر گرفته می شود. در گذشته از کود حیوانی برای پرورش محصولات کشاورزی استفاده می شد. اما امروزه به دلیل کمبود مواد غذایی مجبور به استفاده از محصولات کود شیمیایی هستند.

معایب کود شیمیایی

کود شیمیایی چیست؟

در حال حاضر کودهای شیمیایی (به اصطلاح کود سیاه و کود سفید) در تامین حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد منابع غذایی جهان نقش دارند. کودهای شیمیایی شامل یک یا چند منبع غذایی مورد نیاز گیاهان هستند که می توانند در هر سه شکل فاز جامد، مایع یا گاز وجود داشته باشند. این ترکیبات را می توان به خاک اضافه کرد، مستقیماً روی خود گیاه (برگ های گیاه) اسپری کرد و یا در آب حل کرد و به خاک گیاه اضافه کرد. استفاده از این مواد برای بهبود کیفیت خاک، افزایش مقدار محصول و یا بهبود کیفیت محصول تولیدی مورد استفاده قرار می گیرد.

سرطان و کودهای شیمیایی

 استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی باعث افزایش ابتلا به سرطان شده است استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی باعث کاهش کیفیت محصولات کشاورزی و افزایش بیماری های سرطانی در کشور شده است.

معایب کود شیمیایی برای اب های زیرزمینی

 مصرف این کودها در زمین های کشاورزی باعث افزایش غلظت نیترات در آب های زیرزمینی و آشامیدنی می شود که با وجود مفید بودن برای رشد گیاهان، سلامت انسان را به خطر می اندازد. کودهای شیمیایی در واقع نوعی نمک هستند که اگر هر ساله به مقدار زیاد وارد خاک شوند باعث تخریب ساختار خاک می شوند، این تخریب در مناطق خشک بسیار سریعتر اتفاق می افتد و علاوه بر آن باعث آلودگی محیط زیست و سلامت می شود.

شرکت رویان تیسان  با تولید و عرضه انواع قارچ کش زیستی و قارچ کش بیولوژیک در تلاش است با ارائه فراورده هایی که به ظبیعت و گیاهان مفیدآسیب نمیزند کمک حال  طبیعت باشد. همچنین شما کشاورزان محترم می توانید برای گرفتن قیمت  کود زیستی و کود بیولوژیک  به سایت شرکت رویان تیسان مراجعه  نمایید .

  در دهه‌های گذشته به دلیل عدم آگاهی و آگاهی کشاورزان ایرانی از کودهای شیمیایی، مصرف این نوع کود بسیار کم بود، اما در سال‌های اخیر به دلایل زیادی مصرف آن با افراط و تفریط مواجه شده است. کشاورزان ایرانی در بسیاری از مجامع بین المللی رتبه اول آلودگی آب شرب را به خود اختصاص دادند. استفاده از کودهای شیمیایی باید طبق نظر کارشناسان کشاورزی انجام شود زیرا خاک های کشاورزی به دلیل کمبود مواد خوراکی برای افزایش محصول تنها در مدت زمان کوتاهی به این نوع  کود نیاز دارند.

معایب کود شیمیایی برای خاک

  برخی از بیماری های عفونی در قرن حاضر از ویروس ها و باکتری ها سرچشمه نمی گیرند و علت آن را باید در آلودگی خاک و هوا جستجو کرد.

معایب کود شیمیایی

معایب کود شیمیایی اوره

 در کشور ما سالانه بیش از ۲.۵ میلیون تن اوره برای تامین نیتروژن مورد نیاز گیاهان در صنایع کشاورزی استفاده می شود. استفاده از کود اوره باعث کاهش راندمان خاک و آلودگی شدید آن، تشکیل املاح و سایر کمپلکس ها در خاک (شوره) و تجمع اوره در بافت می شود. گیاهان عامل سرطان های دستگاه گوارش در انسان هستند. همانطور که گفته شد مصرف سالانه کود اوره در کشور ۲.۵ میلیون تن است که ۹۰۰ هزار تن آن در داخل کشور تولید و مابقی وارداتی است. این موضوع هزینه های بسیار بالایی در حدود ۶۵۰ میلیون دلار را در بر می گیرد. برای جلوگیری از مضرات فراوان استفاده از کود اوره، بهترین راه حل استفاده از کود اوره با پوشش گوگرد است. با استفاده از این نوع کود، مصرف سالانه کشور یک پنجم تا یک دهم کاهش می یابد، ضمن اینکه اثری مشابه کود اوره (البته صرف نظر از مضرات آن) خواهد داشت.

راندمان محصولات کشاورزی

بیش از ۹۰ درصد زمین های کشاورزی ایران آهکی با PH بالا هستند و این مشکل باعث کاهش راندمان جذب عناصر ریز مغذی می شود که در رشد و نمو گیاهان اهمیت زیادی دارند.  به تنهایی یا مخلوط با اوره مناسب تر از استفاده از اوره برای تامین به موقع نیتروژن مورد نیاز گیاه است. اگر این موضوع بر اساس نوع کشت و نیازهای آن در طول دوره رشد، شرایط اقلیمی منطقه و تجزیه و تحلیل دقیق خاک به دقت بررسی و اعمال شود، باعث افزایش چشمگیر راندمان محصولات کشاورزی، بهبود کیفیت می شود. خاک، جلوگیری از آلودگی منابع آب و کاهش مصرف اوره و با توجه به پرداخت یارانه قابل توجه برای تامین کود اوره به کشاورزان و باغداران؛ از نظر اقتصادی این اقدام کمک زیادی به هدفمندی یارانه های زیان آور خواهد کرد.

از معایب کود شیمیایی می توان  توزیع نابرابر کودهای شیمیایی باعث شده تا بخش عمده ای از زمین های کشاورزی ما دچار نابودی و عدم کشت مناسب شوند نام برد . برای این مشکل هرچه سریعتر باید راه حلی پیدا کرده و از تخریب بیش از حد جلوگیری کرد.

برای افزایش راندمان  کشاورزی  و در عین حال عدم آسیب به خاک و طبیعت  در سال های اخیر رجوع به  آفت کش  بیولوژیک  در کنار کود بیولوژیک  در محوریت اصلی کشاورزان قرار گرفته است .

شرکت رویان تیسان  با تولید قارچ کش زیستی همسو با طبیعت  در سطح کشور به شرکتی نام آشنا تبدیل گشته است .

اگر قصد خرید کود زیستی  و یا قارچ کش زیستی دارید میتوانید با مشاوران شرکت  رویان تیسان ارتباط برقرار نمایید.

معایب کود شیمیایی

انواع کودها و مزایا و معایب کود شیمیایی

سولفات آمونیوم

معایب: درصد کم مواد مغذی آن (که حمل و نقل آن را مشکل می کند)، عدم امکان استفاده در سیستم های آبیاری تحت فشار به دلیل گرفتگی نازل ها (ترکیب سولفات با یون های کلسیم و تشکیل گچ)  .

 مزایا: کمتر از سایر کودهای نیتروژنه (مانند نیترات آمونیوم) از خاک شسته شود، سولفات نیز علاوه بر خاصیت بهبود خاک، جذب گیاه می شود. سولفات آمونیوم به عنوان بهترین کود نیتروژن برای خاک های قلیایی و آهکی ایران شناخته می شود (زیرا هم اسیدی است و هم مقداری گوگرد به عنوان ماده غذایی دارد).

نیترات آمونیوم

 معایب: جذب رطوبت، کلوخه شدن، خطر انفجار (هنگام نگهداری، نیترات آمونیوم نباید در مجاورت مواد روغنی نگهداری شود. همچنین به دلیل جذب رطوبت، درب نایلونی کیسه ها نباید باز شود).

 مزایا: درصد تلفات تصعید (به صورت آمونیوم) کمتر از اوره است (زیرا آنیون (نیترات) آن قویتر از کربنات (آنیون) موجود در اوره است. ترجیحاً برای درختان میوه استفاده شود: زیرا دارای دو یون قابل جذب است. (نیترات و آمونیوم) بر استفاده از اوره ارجحیت دارد در مراتع و دیم به خصوص در مناطق سردسیر استفاده از نیترات آمونیوم بر اوره ارجحیت دارد (در صورت تقسیم) نیترات آمونیوم در شالیزارها قابل استفاده نیست (به دلیل شسته شدن سریع نیترات و عدم نیاز برنج به نیترات) در چنین شرایطی، مصرف آمونیوم ارجحیت دارد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *