اهمیت کود پتاس برای گوجه فرنگی

تاثیرات و اهمیت کود پتاس برای گوجه فرنگی

اهمیت کود پتاس برای گوجه فرنگی که یک محصول حساس به سرما است، بسیار ضروری  می‌باشد. از آنجایی که عنصر پتاسیم برای رشد این نوع گیاه مورد نیاز است اگر به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کند، تا حد زیادی از ادامه رشد باز می‌ماند.

بنابراین جهت به بار نشستن گوجه فرنگی‌های قرمز و با طراوت نیازمند عناصر مهمی چون پتاس هستیم.

در این سایت از سایت رویان تیسان به اهمیت کود پتاس برای گوجه فرنگی می‌پردازیم که می‌تواند برای کسانی که قصد کاشت و زراعت این محصول را در فصل بهار و تابستان دارند، بسی مهم باشد.

اهمیت کود پتاس برای گوجه فرنگی

اهمیت کود پتاس برای گوجه فرنگی : عناصر مورد نیاز رشد گوجه فرنگی

کود پتاس به عنوان یک کود زیستی برای رشد و پرورش گوجه فرنگی مورد نیاز است. اما به طور کلی عناصر دیگری مثل فسفر، فسفات و ازت هم جز عناصر بسیار ضروری برای این محصول ویژه و اصلی جهت تهیه مواد غذایی روزانه ما هستند.

همان طور که گفتیم گوجه فرنگی برای رسیدن به مرحله میوه باید از یک سری عناصر مثل فسفات، ازت، کلسیم، پتاسیم بهره‌مند شود که اگر این مقدار نامبرده کم باشند یا اصلا نباشند، رشد بوته‌ها با ضعف همراه می‌شود و کیفیت میو‌ه‌های حاصل شده چه به لحاظ رنگ، طعم، مزه و بو تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

فسفر برای رشد ساقه، ریشه‌دهی و رسیدن به مرحله گل مورد نیاز است. البته این عنصر هم باید به اندازه باشد، در غیر اینصورت رشد مرحله مربوط به گل با افزایش بیش از اندازه همراه می‌شود.

از طرفی برای حفظ گل‌ها برای رسیدن به مرحله میوه نیازمند شاخه و برگ پر قدرت هستیم که در این مرحله باید عنصر ازت را به اندازه‌ای  استفاده کنیم تا شاخه و برگ را به مرحله عمل برساند.

البته استفاده از کود پتاس به عنوان یک آفت کش بیولوژیک متناسب با مختصات نوع خاک استفاده می‌شود مثلا خاک رسی تا حد زیادی عنصر پتاس را دارد اما سایر خاک‌های مثل خاک شنی نیاز به مقادیر بالای کود پتاس دارند.

اهمیت کود پتاس برای گوجه فرنگی

اهمیت کود پتاس برای گوجه فرنگی به اندازه‌ای هست که نبود آن می‌تواند برای به بار نشستن گوجه فرنگی نگران کننده باشد. کود پتاس دارای ۵۰ درصد عنصر پتاسیم است که این مقدار در کودهای مختلف حاوی پتاسیم متغیر است. مثلا:

  • کود کلرید پتاس حاوی ۵۰ درصد پتاسیم است
  • کود سولفات پتاسیم حاوی ۴۳ درصد پتاسیم است
  • کود نیترات پتاسیم دارای ۳۷ درصد عنصر پتاسیم است
  • کود فسفات پتاسیم داری ۳۳ درصد عنصر پتاسیم است
اهمیت کود پتاس برای گوجه فرنگی

نشانه‌های کمبود کود پتاس برای گوجه فرنگی

پتاس یک عنصر معدنی است که نه فقط برای گوجه فرنگی و یا نه تنها برای گیاهان بلکه برای هر موجود زنده‌ای جهت رشد و نمو خود مورد نیاز است.

اهمیت کود پتاس برای گوجه فرنگی هم بدین صورت است که نبودش موجب کاهش رشد می‌شود. یعنی شاید در ابتدا کمبود کود پتاس خود را به وضوح نشان ندهد اما به مرور با کاهش رشد گوجه فرنگی مواجه خواهید شد تا جایی که رشد آن متوقف می‌شود.

همچنین عنصر پتاس برای رشد برگ‌ها و حاشیه گوجه فرنگی ضروری است، که اگر کم باشد با پژمرده شدن، تیره شدن و خمیدگی ساقه و برگ‌های گوجه فرنگی مواجه خواهیم شد.

این مقدار عنصر معدنی در خاک بسیار کم است یعنی شاید چیزی حدود ۲ الی ۴ درصد از خاک را تشکیل دهد که اصلا برای رشد گوجه فرنگی کافی نیست.

کود پتاس به عنوان یک کود بیولوژیک خواص دیگری هم دارد که می‌تواند مثل یک قارچ کش بیولوژیک یا در واقع همان قارچ کش زیستی عمل کند. یعنی با عوامل بیماری‌زا و میکروبی چون قارچ‌ها و سایرین مقابله کند و سیستم دفاعی گوجه فرنگی را جهت ایمنی بالا افزایش دهد.

پتاس یکی از عناصری است که در گیاه در حال چرخش است و یا به قولی در حال سرکشی به بخش‌های مختلف گیاه است تا تمامی قسمت‌های مورد نیاز  مثل برگ، ساقه و ریشه را از این عنصر غنی کند.

همچنین بخش زیادی از عنصر پتاس از برگ‌های رسیده به برگ‌های نارس منتقل می‌شود تا رشد آن‌ها هماهنگ بیش برود و قادر باشند محصول نهایی یعنی میوه گوجه فرنگی را مراقبت دهند.

و در نهایت با همکاری عنصر فسفر در شکل‌گیری بوته‌ها و میوه‌ها نقش بسزایی دارند تا قدرت کافی برای تبدیل شدن به گوجه‌ فرنگی‌های قرمز رنگ و خوش‌رنگ را داشته باشد.

قیمت کود پتاس

اکنون که با اهمیت کود پتاس برای گوجه فرنگی آشنا شدید، باید بدانید که قیمت این کود برای رشد و پرورش گوجه فرنگی متفاوت است.

بسته به وزن و مقدار استفاده برای به عمل آوردن گوجه فرنگی متفاوت است که می‌توانید برای رسیدن به محصولی باکیفیت مقدار مناسب آن را خریداری کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *