کودهای مناسب پیاز

بررسی و معرفی کودهای مناسب پیاز برای رشد بهتر

تنظیم برنامه تغذیه و کوددهی پیاز نیاز به علم و تجربیات کافی درباره‌ی مواد غذایی لازم برای رشد و پرورش خوب و سریع تر این گیاه و پروسه رشد آن است. بدین ترتیب قبل از تهیه یک تقویم کودی دقیق برای پیاز می بایست عنصرهای لازم برای رویش مانند اوره، پتاس، آهن، فسفر و هیومیک اسید و بهترین زمان به کارگیری از کودهای مناسب پیاز را بدانیم.

پیاز اکثر زمان ها به عنوان یک کدام از ساده ترین محصول ها برای رشد شناخته می‎ گردد. آن‌ها مشکلات آفات عمده ای ندارند و می‎توانند در هرجایی از باغ که خاک آن زهکشی خوبی دارد و در معرض آفتاب کامل قراردارد، رویش نمایند. علی رغم این مزایا، باغبانان اکثر اوقات از اینکه  پیازهایشان در انتهای فصل نتوانند پیازهای بزرگی تولید نمایند، ناراحت می شوند.

بسیاری از کشاورزان در سراسر کشور نام شرکت رویان تیسان را می شناسند.شرکت رویان تیسان تولید کننده‌ی  انواع قارچ کش زیستی و قارچ کش بیولوژیک میباشد که به دلیل کیفیت بالای محصولات خود  توانسته است در اولویت های انتخاب کشاورزان عزیز باشد .

این شرکت مفتخر به آن است که در حطه قارچ کش زیستی و قارچ کش بیولوژیک متوقف نشده و در حیطه‌ی کود زیستی  و کود بیولوژیک  نیز جزو پیشگامان این محصولات در سطح کشور میباشد .

چنانچه پیازهای شما آنقدر که می‎ خواهید در‌این فصل بزرگ نشد، باید از بهترین کودهای مناسب پیاز، برای درشتی آن استفاده فرمایید تا هم محصول دهی خوبی داشته باشد و هم ریشه‎‌های پیاز به بهترین شکل رشد نمایند. در زیر به برسی برخی از عناصر مورد نیاز که در کودهای مناسب پیاز موجود میباشند رو بررسی میکنبم که شامل نیتروژن و فسفر و پتاسیم هستند.

کودهای مناسب پیاز

نیتروژن

 از جمله کودهای مناسب پیاز نیتروژن است که برای بیشترین رویش و محصول‌دهی پیاز، نیتروژن (ازت) می بایست به مقادیر زیاد در دسترس گیاه قرارگیرد. نقطه ی اوج نیاز گیاه در پایان ساخت و ساز برگ میباشد و نسبت به بقیه درشت‌مغذی‌ها، جذب نیتروژن زودتر شکل میگیرد.

در مرحله تشکیل گل پیاز مقدار نیاز ۳ کیلوگرم بر تن میباشد. پیازهای سالادی (پیازچه) که در مرحله سبز برداشت میگردند به نیتروژن بیشتری نیاز دارند. عمق ریشه گیاه پیاز کم میباشد، بدین ترتیب نرخ بالایی از نیتروژن برای رفع نیاز گیاه مورد نیاز میباشد. همینطور برای به‌ حداکثر رساندن جذب و کاهش زیان به خاک، مقادیر کمی از نیتروژن بایستی به‌‌طور منظم وارد خاک گردد. اکثر اوقات نیتروژنی که بوسیله پیاز جذب میگردد در گل آن میباشد.

با این حال، خوب میباشد که در به کار گیری از نیتروژن افراط نشود، به‌خصوص در پیازهایی که به‌شکل گل مصرف می گردند. در غیر این‌‌صورت بلوغ به تأخیر می‌ افتد، گل پیاز نرم باقی می ماند و ذخایر نیتروژن از بین میروند.

فسفر

از دیگر کودهای مناسب پیاز میتوان به فسفر اشاره کرد که به صورت معمو ل پیازدر طول مراحل رویش نخستین بیشتر تحت اثر کمبود فسفر قرار میگیرد و دلیل  آن این میباشد که سیستم ریشه ای محصور و محدود و دمای پایین خاک تکثیر یا حرکت فسفر را به سطح ریشه ها کاهش می‌دهد. کمبود فسفر موجب توقف رشد و کند شدن گسترش در پیاز می گردد. مقدار آهک خاک تاثیر بخشی کود فسفر را کاهش می‌دهد، به گونه ای که با ارتقاء آهک در خاک میزان مصرف کود فسفر بایستی ارتقا یابد.

پتاسیم

پتاسیم از لحاظ فراوانی در گیاه موازی با نیتروژن و در بعضی موردها حتی بیشتر از آن میباشد ، این عنصر در گیاهان تا حدود هشت درصد وزن خشک برگ می‌رسد. گرچه پتاسیم در گیاه مانند نیتروژن نقش ساختمانی ندارد، البته وجود آن برای گیاه بسیار ضروری میباشد. نقش اصلی پتاسیم در بخش اعظمی از فرآیندهای فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی در گیاه مثلا فتوسنتز، سنتز پروتئین، افزایش جابجایی مواد فتوسنتزی، حفظ تعادل آب و تحریک عمل های آنزیمی اثبات شده است. در کار عنایت پتاسیم در ارتباط با عملکرد و کیفیت پیاز گزارش گردیده است. پتاسیم می‌تواند حدود ۴۰ درصد از ازت نیتراتی اضافه گیاه را تبدیل به پروتیین نماید و از این روش از تجمع نیترات در پیاز خودداری کند. میزان مناسب پتاسیم در سوخ در کیفیت انباری پیاز مورد اهمیت میباشد. کمبود پتاسیم در پیاز با قهوه ای شدن نوک برگ های قدیمی تر و ساخت ‌و‌ساز سوخ های ضعیف تشخیص داده میشود. بدین ترتیب به کار گیری از میزان مناسب کود پتاسیم در فرایند متفاوت رویش پیاز برای نگهداری رویش و کیفیت پیاز بسیار ضروری میباشد.

کودهای مناسب پیاز

در گذشته از کودهای شیمیایی به‌ طور زیادی در کشاورزی استفاده می شد. کشاورزان از به‌دست‌ آوردن عملکرد بیشتر در کشاورزی خرسند بودند؛ ولی کودهای شیمیایی به ‌آهستگی با اثرات سوء خویش مانند آبشویی به داخل ذخایر آب و آلوده‌ سازی آن، ازبین‌ بردن ارگانیسم‌ها و حشرات دوستدار طبیعت، سبب شدند که گیاهان حساسیت بیشتری نسبت به بیماری‌های پیدا نمایند و همینطور با کاهش باروری خاک، صدمات جبران‌ناپذیری به تمام سیستم وارد نمایند.

متخصصان دانش کشاورزی در سراسر دنیا آغاز به فعالیت بر روی آیتم‌های جایگزین کردند و دریافتند که کودهای زیستی فارغ از تولید ضرر و زیان مربوط به کودهای شیمیایی، میتوانند به پیشرفت در عملکرد کمک نمایند.

کودهای بیولوژیک یا کودهای زیستی مطابق منبع انرژی تجدیدپذیر، مقرون‌به‌صرفه و سازگار با محیط‌زیست می باشند که می توانند به صرفه‌جویی در هزینه‌های بالای لازم برای خرید کودهای شیمیایی کمک نمایند.

کود زیستی (بیولوژیک) دربردارنده میکروارگانیسم‌های زنده‌ای میباشد که زمانی روی بذرها، سطح گیاهان یا خاک اعمال می شود، ریزوسفر گیاه را اشغال می‌نماید و با ارتقاء تأمین یا در دسترس بودن مواد اولیه و مواد پرخاصیت برای گیاه میزبان، رشد گیاهان و درختان را تقویت می‌نماید و حاصلخیزی خاک را ارتقا میدهد.

کودهای مناسب پیاز

کودهای زیستی (مواد تلقیحی میکروبی) منجر به بهبود حاصلخیزی خاک و ارتقاء جذب مواد پرخاصیت و جذب آب در خاک‌های دارنده کمبود می شوند، در نتیجه به استقرار خوب گیاهان کمک می‌نمایند.

کودهای بیولوژیک همینطور مواد رشددهنده و مواد شیمیایی ضد قارچ را ترشح می‌نمایند و همینطور جوانه‌زنی بذر و رشد ریشه را بهبود می بخشند.

بدین ترتیب، به کارگیری از کودهای زیستی سبب ساز غنی‌سازی خاک میشود و نسبت به کودهای شیمیایی که به محیط‌زیست آسیب میرسانند و منابع انرژی تجدیدناپذیر را تخلیه می‌نمایند هزینه کمتری دارد.

شرکت رویان تیسان برای کاهش آسیب های وارده به محیط زیست و افزایش عملکرد محصولات مبادرت به تولید انواع کود های زیستی و بیولوژیک و قارچ کش زیستی ، قارچ کش  بیولوژیک و آفت کش بیولوژیک کرده است که با استفاده از این کودهای زیستی و بیولوژیک رویان تیسان میتوان از تمام کودهای مناسب پیاز بهره برد همچنین با به کارگیری انواع قارچ کش زیستی و قارچ کش بیولوژیک و آفت کش های بیولوژیک دیگر نگران مشکلات آفتی محصول نباشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *