کود مناسب برای رشد پرتقال

کود مناسب برای رشد پرتقال

کود مناسب برای رشد پرتقال یکی از فاکتورهای مهم است، اگر قصد دارید بهترین نوع میوه پرتقال را پرورش دهید که رنگ و بوی دلنشین داشته باشد.

برای همین است که نه تنها برای پرتقال بلکه برای رشد تمامی گیاهان و میوه‌ها نیازمند یک کود مناسب هستیم که باید یک سری ویژگی‌های و برتری‌های اساسی داشته باشند تا تضمین کننده رشد باشند.

در این مقاله از سایت رویان تیسان قصد دارید به موارد زیر بپردازیم:

کود مناسب برای رشد پرتقال و عوامل موثر در رشد

درخت پرتقال بسیارحساس است، شاید بتوان گفت به مانند میوه گلابی باید شرایط مناسب و استانداردی را برای رشد این میوه فراهم کرد. بر همین اساس سه مورد از عوامل موثر برای  رشد پرتقال که مهمتر از بقیه موارد هستند در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

شرایط آب و هوایی

 آب و هوا از مهمترین عوامل در رشد پرتقال شیرین، آبدار و با طراوت است. یعنی باید در بیشتر ساعات روز از نور خورشید برخوردار باشد. تقریبا آب و هوای معتدل رو به گرم برای این میوه اثرگذاری خوبی دارد.

برای همین است که در فصل زمستان به طور کامل خاموش می‌شوند. همچنین اگر مجبور باشیم این درخت را در فضای بسته پرورش دهیم به دمای بین ۱۵ تا ۳۷ درجه سانتی‌گراد احتیاج داریم.

شرایط آبیاری

شاید گمان کنید، بیشترین عاملی که در رشد گیاهان مثلا پرتقال مورد نیاز است، کود باشد که همان به تنهایی کافی است، البته که کود مناسب  برای رشد پرتقال مورد احتیاج است اما از عوامل دیگر رشد این نوع میوه؛ نوع آبیاری است که از اهمیت بالایی برخوردار است.

آبیاری برای درخت پرتقال در فصل بهار و تابستان نیاز به یک برنامه‌ریزی اساسی دارد یعنی منظم و در یک ساعت مشخص باشد که از پژمردگی گیاه در روزهای گرم و آفتابی جلوگیری به عمل آید.

مقدار عمق آبیاری درخت پرتقال باید بین ۲ تا ۴ سانتی‌متر در خاک باشد.

کود مناسب برای رشد پرتقال

کود مناسب برای رشد پرتقال

برای رشد گیاه نیاز به تقویت کردن داریم،  برای انرژی دادن و تقویت درخت جهت رشد مناسب، پروزش برگ‌ها و میوه‌های باطراوت به کود مناسب احتیاج داریم.

کود بیولوژیک مناسب برای رشد پرتقال باید ترکیبی از عناصر معدنی مثل فسفر، نیتروژن، پتاسیم، ازت و سایر مواد معدنی به درجات مساوی و مناسب باشد.

اما سه عنصر اصلی فسفر، نیتروژن و پتاسیم است که هر یک در هر مرحله‌ای خاص وارد چرخه رشد می‌شوند که از بین این سه کود نیتروزن و پتاسیم ضروری‌ترین هستند.

ترکیبی از کودهای گرانوله نیترو پتاس موجود است که به صورت فشرده و مغذی عناصر مورد نیاز رشد را در اختیار گیاه قرار می‌دهند و نیاز است که هر سه ماه یکبار این کود مناسب برای رشد پرتقال تجدید شود.

عوامل موثر جهت استفاده از کود برای رشد پرتقال

 با توجه به عناصر مورد نیاز برای رشد پرتقال باید بدانید که چه کودی برای این درخت مناسب است و چه ویژگی‌های باید داشته باشد تا بتواند ما را به هدف خود نزدیک‌تر کند.

میزان سن درخت پرتقال

با توجه به میزان سنی که درخت پرتقال دارد باید از کودهای مناسب رشد استفاده کنیم. برای درختان پرتقال که تازه کاشت کرده‌ایم. یعنی درختانی که بین یک تا دو سال از کاشت آن‌ها می‌گذرد به میزان فسفر بیشتری احتیاج داریم.

در کنار کود نیتروژنی هم مورد اساسی است، تمامی درختان در هر سنی که باشند به نیتروژن نیازمند هستند تا بتوانند مواد غذایی را از طریق ریشه به سایر بخش‌های گیاه هدایت کنند.

گیاه پرتقال در سنین بالاتر مثل پنج یا شش سال به ازت بیشتری احتیاج دارد که در کنار عناصر نامبرده پتاسیم و نیتروژن نقش فعال‌تر و همیشگی دارند.

نیتروژن در مراحل ساخت کلروفیل و رساندن درخت به بار میوه از اهمیت بالایی برخوردار است و وقتی کلروفیل به درستی رشد کند، سبزینگی گیاه افزایش می‌یابد و به طبع مواد غذایی بیشتری به سمت برگ، ساقه و سایر قسمت‌ها ارسال می‌گردد و در نهایت میوه‌های خوش رنگ و آّبدار را تحویل خواهد داد.

کمبود پتاسیم در رشد درخت پرتقال همیشه متفاوت است اما بیشترین عوامل ظاهری بروز برگ‌های کوچک یا زرد و پژمرده است  که اگر برگ‌های ضعیف داشته باشیم، نمی‌تواند تغذیه و آبرسانی را به درستی انجام دهد.

زمان مناسب برای کود دادن

کود زیستی برای تغذیه درختان از جمله درخت پرتقال نیازمند زمان خاص است که معمولا در انتهای پاییز و شروع فصل زمستان بخش اصلی تغذیه با کود آغاز می‌گردد و مقدار‌ کود مناسب برای رشد پرتقال در فصول و ماه‌های بعدی به دفعات منظم و متناسب با سن و شرایط آب و هوایی درخت داده می‌شود.

کودها علاوه بر تغذیه و تحریک رشد باید به عنوان یک قارچ کش زیستی، قارچ کش بیولوژیکی و در نهایت در نقش یک آفت کش بیولوژیک عمل کنند تا بتوانند با بسیاری از عوامل بیماری‌زای باکتریایی و ویروسی همچنین علف‌های هرز مقابله کنند و درخت را از انواع آفات نجات دهند.

سخن پایانی

کود مناسب برای رشد پرتقال به شرایط متفاوتی وابسته است. مثلا اگر شما در یک آب و هوای نامناسب درخت پرتقال را کاشته‌اید، نوع مواد معدنی مورد نیاز متفاوت است و به طبع باید کود مناسب را به درستی انتخاب کنیم تا موجب افزایش یا کاهش عنصری خاص نشود که در هر دو حالت رشد و پرورش گیاه را زیر سوال می‌برد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *