کود مناسب برای برنج

انواع کود مناسب برای برنج چیست ؟

کود مناسب برای برنج یکی از مولفه‌های اصلی برای یک کشت باکیفیت و سر وقت است. بسیاری از کشورهای توسعه یافته از ابتدای قرن بیستم از کود‌های مناسب به عنوان یک کود زیستی برای افزایش رشد و کیفیت محصولات کشاورزی استفاده کرده‌اند.

اما با توجه به اینکه در هر بازار کالایی علاوه بر جنس با ارزش جنس تقلبی و بی‌کیفیت هم موجود است، باید انتخابی درست در مورد کود مناسب برنج داشته باشیم تا تمامی تلاش‌های مربوطه در یک فصل پراهمیت از بین نرود.

در مقاله‌ای که از سایت رویان تیسان مطالعه می‌کنید، قصد داریم به انواع کود مناسب برای برنج بپردازیم.

کود مناسب برای برنج

کود مناسب برای برنج و عملکرد محصول برنج

قبل از آنکه به موضوع کود مناسب برای برنج بپردازیم، بهتر است به عملکرد محصول برنج دقت داشته باشیم. یعنی اینکه چه شرایطی برای یک محصول استراتژیکی مثل برنج مورد نیاز است تا به مرحله نهایی برسد. برنج در هر جایی قابل کشت و زراعت نیست، یک محصول حساس که برای به بار نشستن تا حد زیادی به مواد معدنی چون سلیسیم نیازمند است.

 

این ماده موجب تقویت ریشه و همچنین مانع از انواع آفت‌ها و علف‌های هرز در رشد گیاه میشود. محصول برنج برای رشد و پرورش نیازمند سه فاکتور اصلی است که به عبارت زیر هستند.

  • کود مناسب برای رشد و پرورش محصول مناسب
  • نوع خاک و آمادگی زمین محل کشت
  • نوع بذر اصلاح شده و سالم جهت نشاء

از این سه گزینه، داشتن کود برای به عمل آوردن محصول برنج بسیار ضروری و حیاتی است، آنقدر که اگر یک کود باکیفیت به اندازه مناسب فراهم شود، می‌تواند موجب بالا رفتن کیفیت و مقدار محصول شود.

بنابرین باید از کودی استفاده کنیم که سه مولفه اصلی را در خود داشته باشد. یعنی بتواند به عنوان یک قارچ‌کش زیستی، یک قارچ‌کش بیولوژیک و یک آفت‌کش بیولوژیک عمل کند و در تمامی مراحل کشت نگرانی از بابت هجوم انواع قارچ‌ها، علف‌های هرز و دیگر مشکلات بیولوژیکی گیاهی نداشته باشیم.

در ادامه به مهمترین کودهای لازم برای رشد محصول برنج می‌پردازیم.

انواع کود مناسب برای برنج : میزان مصرف کودها

کودها به لحاظ پرمصرف بودن و کم مصرف بودن به دو دسته تقسیم می‌شوند.  در واقع کود زیستی مناسب برای برنج کودی است که به  لحاظ میزان اهمیت آن جهت رشد از آن استفاده کنیم. کودها برای محصول برنج به دو دسته

  • کم مصرف
  • پر مصرف

تقسیم می‌شوند.

کودهای کم مصرف

کودهایی مثل گوگرد، آهن کلسیم، منگنز و همچنین منیزیم برای رشد برنج باید به اندازه باشند و نیاز بالایی به این محصولات نیست، هر چند که اگر همین کودها خیلی کم استفاده شوند، می‌توانند در روند رشد اختلال ایجاد کنند.

کودهای پرمصرف برای برنج

اما کودهایی حاوی ازت، فسفات و پتاس برای اکثر گیاهان جهت رشد مخصوصا برنج بسیار مورد نیاز هستند. فراموش نشود که استفاده از کودهای کم مصرف و پرمصرف باید به اندازه باشد، زیاده‌روی و یا عدم استفاده درست می‌تواند بر کیفیت محصول نهایی تاثیر بگذارد.

انوع کود مناسب برای برنج

ما کود مناسب برای برنج به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌‌شود که شامل موراد زیر هستند

  • کود سبز
  • کود دامی
  • کود شیمیایی

کود سبز چیست

کود سبز در واقع مجموعه‌ای از باقی‌ مانده‌های خود گیاه بعد از کشت است که در خاک باقی می‌ماند و جهت حاصلخیزی و رطوبت مناسب خاک مفید است. که در واقع نوعی کود بیولوژیک مهم است.

این نوع کود سبز تا حد قابل توجهی پتاس و کلسیم دارد اما از دیگر مواد مثل ازت به مقدار کافی ندارد که البته می‌توان آن را به عنوان یک کود ترکیبی با سایر کودها و مواد گیاهی مثل جلبک و گیاه آزولا که دارای ازت کافی هستند، استفاده کرد ولی به عنوان یک کود تنها برای رشد محصول برنج کافی نیست.

کود دامی چیست؟

هوموس یکی از مواد اصلی برای تقویت خاک مورد کشت است. این هوموس از بقایای گیاهان و همچنین جانوران حاصل می‌شود. به هوموس گیاخاک هم گفته می‌شود که معمولا لایه فوقانی یا  همان تیره خاک را تشکیل می‌دهد و برای رطوبت و حاصلخیزی خاک مورد نیاز می‌باشد.

کودهای دامی دارای مقادیر زیادی ازت ، فسفر، پتاسیم و کلسیم هستند و نیاز است که قبل از فصل سرما به خاک اضافه شوند.

این محصول می‌تواند در رشد گیاه موثر باشد و از خرید سایر کودهای شیمایی و هزینه‌های هنگفت جلوگیری کند. اما باید کاملا پوسیده باشد در غیر اینصورت محیط رشد انواع علف‌های هرز و قارچ‌ها را فراهم می‌کند.

کود شیمیایی مناسب برای برنج

کود شیمیایی مناسب برای برنج شامل ازت، فسفات و پتاسیم است که برای رشد محصولی مثل برنج کاملا ضروری می‌باشند.

ازت از مهمترین محصولات شیمیایی در خاک است که موجب افزایش مقدار پروتئین در خاک می‌گردد و رشد ریشه‌ها، تنفس خاک و نشاط رنگ بوته‌ها را به دنبال خواهد داشت.

طبق مطالعاتی که انجام شده است کشور ژاپن از کودهای شیمیایی حاوی ازت به میزان بسیار زیادی استفاده می‌کند . این مصصرف چیزی حدودا معادل ۱۲۰ کیلوگرم در هر هکتار است.

کود حاوی ازت را به صورت آمونیاکی به خاک اضافه می‌کنند و گاهی اوقات هم به صورت نیتراتی در مرحله آخر به خاک می‌افزایند.

کود ازت را نمی‌توان بدون برنامه به خاک اضافه کرد، این کود متناسب با میزان محصول، نوع خاک، شرایط اکولوژیکی با مقدار مورد نیاز مصرفی اضافه می‌شود.

فسفر و پتاس در کود مناسب برای برنج

دو عنصر دیگر جهت کود مناسب برنج فسفر و پتاس هستند . پتاس برای رشد بافت غلات بسیار مهم است ، وجود پتاس در ایجاد مقاومت گیاه در برابر انواع بیماری‌ها و آفت‌های بسیار حیاتی است که از نقش بسیار مهمی برخوردار است.

فسفر هم  عنصر مهم دیگر برای رشد بهینه برنج است. فسفر برای رشد ریشه‌های قوی ، ساقه‌های مستحکم، پر شدن دانه و بالا رفتن محصول باکیفیت جز لاینفک کودهای شیمیایی است.

اما میزان هر سه عنصر جهت تهیه کود مناسب برای برنج بسیار حساس است و باید مقدار آن با توجه به فاکتورهای نامبرده شده استفاده شود.

۲/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *