کودهای مناسب چغندر قند

آشنایی با کودهای مناسب چغندر قند

کودهای مناسب چغندر قند به عوامل متعددی بستگی دارند. از آنجایی که محل رشد تمامی گیاهان در خاک است، باید به فکر تغذیه و تقویت خاک باشیم، چرا که در طول مسیر رشد میزان حاصلخیزی، رطوبت و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد گیاه کم و کمتر می‌شوند.

در این میان باید از کودهای مناسب استفاده کنیم. اما تعداد این کودها بسیار زیاد است، چه کودی برای رشد مناسب چغندر قند استفاده کنیم تا بتوانیم به نتیجه ایده‌آل برسیم.

در این مقاله از سایت رویان تیسان قصد داریم به کودهای مناسب چغندر قند بپردازیم و مواردی مثل موارد زیر را بیشتر توضیح دهیم:

  • عوامل موثر در رشد چغندر قند
  • کودهای مناسب چغندر قند
  • برنامه زمانی کود دهی چغندر قند

عوامل موثر در رشد چغندر قند

وقتی اقدام به کاشت چغندر قند می‌کنیم، عوامل بسیار زیادی را باید در نظر بگیریم تا محصولی با کیفیت همراه با درصد قندی بالا را برداشت کنیم. برخی از این عوامل عبارتند از

  • استفاده از بهترین بذر متناسب با نوع آب و هوایی منطقه
  • شخم زدن در مراحل متعدد جهت جمع‌آوری سنگ‌های و پیشگیری از چند شاخکی شدن ریشه‌ها
  • انتخاب یک زمان مناسب برای کاشت در جهت افزایش قند گیاه
  • اقدام به کنترل علف‌های هرز برای رشد مناسب
  • انتخاب مناسب ترین و بهترین روش تغذیه خاک برای پرورش چغندر قند باکیفیت

همه این عوامل برای یک کشت پربار نقش بسیار مهمی دارند. اما یکی از عوامل اساسی تغذیه خاک و تقویت گیاه است که ما این کار را از طریق کودهای مناسب چغندر قند انجام می‌دهیم.

در واقع موضوعی که نباید نادیده گرفته شود و بدانیم دقیقا از چه کودی باید استفاده کنیم، چرا که استفاده بی‌رویه و یا نادرست می‌تواند درصد قند گیاه را پایین آورد و یا کیفیت نهایی را زیر سوال ببرد.

کودهای مناسب چغندر قند

کودهای مناسب چغندر قند به عنوان یک کود زیستی یا یک قارچ‌کش بیولوژیک می‌توانند نه تنها در رشد مناسب و افزایش قند موثر عمل کنند، بلکه در وقت مناسب از انواع علف‌های هرز پیشگیری خواهند کرد.

در ادامه به برخی از کودهای مناسب چغندر قند اشاره می‌کنیم که در تمامی مراحل هر یک می‌توانند، تاثیر شگفت‌انگیز داشته باشند.

کودهای نیتروژن‌دار

کود نیتروژن‌دار نه تنها برای چغندر قند بلکه برای تمامی گیاهان مخصوصا ابتدای رشد که در حال جوانه‌زدن هستند، بسیار حیاتی است. کود نیتروژن به خوبی از طریق ریشه‌ها جذب گیاه می‌شود و موجب سر و سبزی و طراوت ساقه‌ها و برگ‌های گیاهان می‌شود و در نهایت در رشد و حجیم شدن چغندر قند و درصد بالا قند اثرگذاری بالایی دارد.

بنابراین جهت رشد برگ‌ها و بزرگ شدن آن‌ها و پیشگیری از زرد شدن و پژمردگی نیازمند کود مناسب نیتروژن‌دار هستیم که علاوه بر موارد نامبرده کود بیولوژیک نیتروژن‌دار به عنوان یک آفت‌کش بیولوژیک از عوامل بیماری‌زا و علف‌های هرز جلوگیری به عمل می‌آورد و تا حد زیادی عوامل میکروبی و ویروسی را می‌زادید.

کودهای مناسب چغندر قند

کودهای فسفردار

از دیگر کودهای مناسب چغندر قند می‌توان به کود فسفردار اشاره کرد که برای جلوگیری از تغییر رنگ‌ برگ‌ها، پیشگیری از پوسیدگی ریشه‌ها نیاز داریم  از کود فسفردار استفاده کنیم.

کود فسفر در واقع بمبی از انرژی است که خاک را بسیار مغذی و حاصلخیز می‌کند و موجب انتقال مواد لازم به سایر اندام‌های گیاه می‌شود. در صورت عدم استفاده از کود نیتروژن‌دار ممکن است با تغیر رنگ در برگ‌ها و غده‌های چغندر قند مواجه شویم که در کیفیت نهایی تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

کودهای پتاسیم

با استفاده از کود پتاس می‌توانیم چند نشانه را برای رسیدن به هدف نهایی یعنی چغندرهای درشت با قند بالا را، هدف بگیریم.

اول از همه اینکه کود پتاس عامل فعال شدن بسیاری از آنزیم‌های رشد در این گیاه است که در آخر ما شاهد غده‌های مناسب گیاه خواهیم بود. از طرفی بسیاری از عوامل بیماری‌زا را که مانع رشد می‌شوند، تار و مار می‌کند یعنی خود به تنهایی یک قارچ‌کش زیستی یا آفت‌ کش بیولوژیک خواهد بود.

کودهای کلسیم‌دار

کود کلسیم از دیگر کودهای مناسب چغندر قند است که اگر به درستی و در زمان مناسب استفاده شود یک مکمل غذایی در کنار سایر کودها برای رشد چغندر قند خواهد بود.

کمبود این کود موجب چین خوردن و زرد شدن برگ‌های گیاه خواهد شد که خود می‌تواند با عوامل بیماری‌زا هم مقابله کند.

کودهای مناسب چغندر قند

برنامه زمانی کود‌دهی

در کنار توجهی که به کودهای مناسب چغندر قند می‌دهیم بهتر است به این موضوع هم دقت داشته باشیم که چه زمانی باید از هر کدام استفاده کنیم.

برای تعیین زمان کود‌دهی نیاز داریم که خاک مورد کاشت را آزمایش کنیم تا مواردی مثل:

  • میزان PH خاک
  • میزان حاصلخیزی خاک
  • میزان شوری خاک

 مشخص شوند که در رشد گیاه و مقدار استفاده از کود ضروری هستند.

به وقت بذرمال کردن

یکی از بهترین زمان‌های ممکن جهت کوددهی چغندر قند در زمان بذرمال کردن است که این روش موجب جوانه زنی بهتر خواهد شد. بهترین کودها در این زمان می‌توانند هیومیک اسیدها باشند. این کودها بقایای  تجزیه شده از مواد ارگانیک هستند. مرغوب‌ترین نوع آن‌ها از باقی‌مانده گیاهان یا اجساد برخی از حیوانات حاصل می‌شود.

کوددهی در زمان رشد و رویت برگ‌ها

یکی از زمان‌های مناسب دیگر برای کوددهی چغندر قند زمانی است که برگ‌ها رشد کرده‌اند و رویت می‌شوند اما هنوز غده‌ها در خاک هستند و رشد مناسب را نداشته‌اند. در این میان استفاده از کود فسفردار می‌تواند اثر خارق‌العاده داشته باشند. تقریبا وقتی به ۴ یا ۶ برگ چغندر رسیدید از این کود استفاده کنید.

کود دهی در مرحله رشد غده‌ها

بعد از رشد برگ‌ها نوبت به رشد غده‌ها می‌رسد که بیشتر از سایر قسمت‌ها به انرژی نیاز دارند و کمبود در این مرحله موجب کوچک ماندن و عدم رشد کافی می‌شود.

از کودهای مناسب چغندر قند پتاسیم است که در این مرحله بسیار کارآمد است.

سخن پایانی

کودهای مناسب چغندر قند متناسب با نوع خاک و آب و هوای پرورش گیاه متفاوت هستند. نمی‌توان صدر دصد اعلام کرد که چه کودی در چه مقطعی مناسب است. برای همین آزمایش خاک و محیط قبل از هر اقدامی ضروری است.

۴/۵ - (۶ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *