بهترین کود برای درخت گردو

بهترین کود برای درخت گردو چیست؟ راهنمای کامل

بهترین کود برای درخت گردو کود شیمیایی است. کودهای شیمیایی در انواع مختلفی وجود دارند که هر کدام از آن ها می تواند نیاز درخت به مواد مغذی را برطرف کند. اما برای رشد و بارور کردن درخت گردو می توان از سایر کودها نیز استفاده کرد. در ادامه به معرفی بهترین کود برای درخت گردو خواهیم پرداخت.

بهترین کود برای درخت گردو

بهترین کود برای درخت گردو

بهترین کود برای درخت گردو کدام است؟ کودهای شیمیایی شامل کود پتاسیم، کود نیتروژن و کود فسفر می باشد که هر کدام از آن ها می تواند یکی از جنبه های نیاز درخت را به مواد مغذی برطرف کند. گردو یکی از دانه های خوراکی و بسیار خوش طعم به حساب می آید که کشور ایران سابقه ای طولانی در صادرات آن دارد. کشاورزان برای رشد بهینه این درخت تلاش می کنند تا بتوانند محصولاتی بی نظیر را برداشت کنند. اطلاع از بهترین کود برای درخت گردو و ویژگی های آن باعث می شود که شما انتخاب بهتری داشته باشید و در حوزه کشاورزی موفق تر عمل کنید. کودهای کامل که به نام NPK شناخته می شوند همان کودهای شیمیایی هستند که مصرف آن ها به صورت پودر و محلول انجام می شود.

کود پتاسیم

پتاسیم یکی از اجزای کود کامل به شمار می رود و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. هنگامی که از این کود برای رشد درخت گردو استفاده می کنید سبب می شود که درخت در برابر بیماری های خاک و مشکلاتی نظیر خشکسالی تقویت شود و توان مبارزه با آفات را داشته باشد. برای اثرگذاری بیشتر این کود می توان آن را با سایر کودها نظیر نیتروژن و فسفر ترکیب کرد. نکته ای که در این بخش باید به آن اشاره کرد این است که اگر می خواهید درخت گردو در برابر آفات مقاوم شود می توانید از آفت کش بیولوژیک و قارچ کش بیولوژیک یا قارچ کش زیستی استفاده کنید. کود زیستی نیز گزینه مناسبی برای این کار محسوب می شود.

کود نیتروژن

بسیاری از تحرکات و واکنش هایی که در درختان از جمله درخت گردو انجام می شود بر اساس نیتروژن می باشد. نیتروژن یا ازت می تواند آمینو اسید مورد نیاز درخت را تامین کند و سبب تشکیل ساختمان درخت شود. کمبود نیتروژن نه تنها در درخت گردو بلکه در سایر درختان، گیاهان و محصولات کشاورزی مشکلات عدیده ای را ایجاد خواهد کرد.

کود فسفر

همان طور که می دانید درختان برای انجام عملیات فتوسنتز، به فسفر نیاز دارند. به همین دلیل کشاورزان مجبور به استفاده از این عنصر برای درختان و گیاهان هستند. فسفر عنصری است که در اغلب کودهای شیمیایی مانند NPK استفاده می شود. کافی بودن عنصر فسفر می تواند علاوه بر تسهیل عملیات فتوسنتز به شاداب کردن درخت نیز کمک کند و باردهی آن را سرعت ببخشد.

بهترین کود برای درخت گردو

آیا کود حیوانی برای رشد درخت گردو مناسب است؟

اگر قصد دارید از کود حیوانی برای درخت گردو استفاده کنید توصیه می کنیم به سراغ کودهای مرغی، گاوی و گوسفندی پوسیده بروید. به طور کلی کودهای حیوانی به چند دسته اسبی، مرغی، گوسفندی و گاوی تقسیم بندی می شوند. کودهای مرغی به دلیل ترکیباتی که دارند می توانند از خواص بیشتری برای درخت برخوردار باشند اما نکته ای که لازم به ذکر می باشد این است که نباید از کودهای مرغی به تنهایی استفاده کنید بلکه باید آن را با یک کود حیوانی دیگر ترکیب کنید.
در خصوص انتخاب بهترین کود برای درخت گردو باید توجه زیادی به نوع آن داشته باشید. چون اگر انتخاب شما نادرست باشد قطعا سبب از بین رفتن درخت می شود. شما باید کود حیوانی را در فاصله ۱ متری از درخت قرار دهید تا به مرور زمان به آن جذب شود. از وارد کردن یکباره کود به ریشه گیاه خودداری کنید.

بهترین زمان برای کوددهی درخت گردو

پس از اینکه به معرفی بهترین کود برای درخت گردو پرداختیم نوبت به این می رسد که بهترین زمان کوددهی را نیز بررسی کنیم. اگر به زمان کوددهی توجه نداشته باشید باعث می شود که درخت آسیب جدی ببیند و از بین برود. هنگامی که درخت از خواب بیدار شده و می تواند از مواد مغذی درون کود استفاده کند به عنوان بهترین زمان کوددهی محسوب می شود. به همین دلیل می توان نتیجه گرفت که باید کوددهی را در فصل بهار انجام داد. این موضوع نه تنها در خصوص کودهای شیمیایی و حیوانی بلکه در استفاده از کود زیستی و کود بیولوژیک نیز ضرورت دارد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *