کود معدنی چیست

کود معدنی چیست ؟ آشنایی کامل با کود معدنی

کود معدنی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ به هر ماده ای که سبب تقویت خاک و بهبود آن شود کود اطلاق می شود. کودها در انواع مختلف نظیر کود زیستی، کود حیوانی، کود معدنی ، کود شیمیایی و … تقسیم بندی می شوند که هر کدام از آن ها دارای خواص ویژه خود می باشند. در این مطلب قصد داریم به پاسخ این سوال که ” کود معدنی چیست ؟ ” بپردازیم.

کود معدنی چیست

کود معدنی چیست ؟

بهتر است قبل از اینکه بگوییم کود معدنی چیست به تعریفی دقیق از واژه کود بپردازیم. کود به هر ماده ای اطلاق می شود که سبب تقویت خاک و بهبود روند رشد گیاهان و محصولات کشاورزی می شود. کودها به طور کلی به دو دسته کود شیمیایی و کود بیولوژیک یا کود زیستی تقسیم بندی می شوند که استفاده از هر کدام باید بر اساس نیاز خاک و تشخیص افراد متخصص باشد. در ادامه خواهیم گفت که کود معدنی چیست ؟
کود معدنی ترکیبی از مواد آلی و کانی های غیر آلی باشد. کانی ها به طور طبیعی در سنگ ها موجود هستند که می توان از آن کود معدنی را استخراج و در حوزه کشاورزی مصرف کرد. کود معدنی حاوی مواد مغذی و ضروری برای رشد بهتر گیاه می باشد. همچنین درختان برای باروری و میوه دهی نیز می توانند از این کود استفاده کنند. این کودها فاقد هر گونه مواد شیمیایی هستند و هیچ اسیدی در آن ها بکار نرفته است. در صورتی که اسید به کودهای معدنی اضافه کنیم شاهد از بین رفتن تمام مواد مغذی آن ها خواهیم بود.

مزایای استفاده از کود معدنی چیست ؟

رشد محصولات سالم تر

هنگامی که از کود معدنی برای رشد گیاهان و محصولات کشاورزی استفاده می شود کمبود خاک را در حوزه های مختلف مرتفع می کند و در نهایت محصولاتی سالم تر و باکیفیت تر را به دست خانوارها می رساند. خاک هایی که از کود معدنی بهره مند می شوند دیگر نیازی به کودهای مضر شیمیایی ندارند. آن ها به صورت قارچ کش بیولوژیک و قارچ کش زیستی نیز عمل می کنند و می توانند وظایف آفت کش بیولوژیک را نیز انجام دهند و از بروز بیماری های خاک و گیاه جلوگیری به عمل آورند.

افزایش قدرت جذب مواد مغذی

مواد ماغذی موجود در خاک توسط ریشه گیاه جذب می شود. کود معدنی کمک می کند تا تمام عناصر مغذی توسط ریشه جذب شوند و نقش مهمی در رشد و سرسبزی گیاه خواهد داشت. این موضوع باعث می شود تا گیاه در روند رشد خود؛ دچار مشکلات کمتری شود.

جلوگیری از فقر خاک

متاسفانه هنگامی که از کود شیمیایی به دفعات زیاد استفاده می شود خاک حاصلخیزی خود را از دست می دهد و بعد از چند سال دیگر قابل کشت نمی باشد. اما کود معدنی از فرسایش خاک جلوگیری کرده و در مدت زمانی طولانی، آن را سالم تر نگه می دارد. این موضوع به دلیل وجود گوگرد در این کود است که می تواند شوری خاک را متعادل کند. خاک هایی که از میزان نمک زیاد برخوردار هستند گیاهانی مریض و بیمار را رشد خواهند داد.

کود معدنی چیست

بهترین روش برای استفاده از کود معدنی چیست ؟

کود معدنی را می توانید به صورت محلول یا خشک مورد استفاده قرار دهید و هیچ محدودیتی از این بابت وجود ندارد. اما بهتر است قبل از کود دهی گیاه از یک فرد متخصص مشورت بگیرید. زیرا بهتر است برخی از گیاهان به شکل خشک کوددهی شوند و از کودهای مایع بر روی شاخ و برگ آن ها استفاده نشود.

انواع کود معدنی کدامند؟

فسفر

یکی از انواع کود معدنی، کود فسفر می باشد. معمولا این کود توسط کشاورزان در خاک های اسیدی به کار می رود و برای رشد انواع میوه، سبزیجات و غلات از آن استفاده می کنند. کود معدنی فسفر می تواند با تمام آفات و بیماری های گیاه مبارزه کند و سطح ایمنی آن را افزایش دهد. ممکن است بعد از استفاده از کود معدنی نیز شاهد بروز آفت بر روی گیاه باشید اما جای نگرانی نیست. زیرا گیاه برای مبارزه با آن قوی است.

پتاس

بهترین عملکرد کود پتاس در فصل پاییز است و برای رسیدن بهتر این کود به ریشه باید ابتدا زمین را حفر کنید. این کود برای کشت سیب زمینی، چغندر و غلات مناسب می باشد. همچنین در کشت خربزه نیز از آن استفاده می شود.

نیتروژن

در هنگام استفاده از کود معدنی نیتروژن باید جانب احتیاط را رعایت کنید و آن ها را به مقدار مورد نیاز استفاده کنید. اگر مطالب قبلی وب سایت را در خصوص عوارض کوددهی زیاد مطالعه کرده باشید به خوبی می دانید که استفاده زیاد از کود نیتروژن می تواند باعث جمع شدن نتیرات در بافت گیاه شود و آن را خشک کند.

۴.۲/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *