اکسیژن محلول در گلخانه -کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه

ما در این مبحث به اکسیژن محلول در گلخانه میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

اکسیژن محلول در گلخانه

محصولات گلخانه ای با سطوح بالاتر اکسیژن محلول در آب آبیاری عملکرد بهتری دارند. در حالی که بیش از ۵ میلی گرم در لیتر اکسیژن محلول برای رشد گیاه قابل قبول است، بیشتر از ۸ میلی گرم در لیتر به عنوان سالم در نظر گرفته می شود. با این حال، کاهش سطح DO در خوراک آبیاری به سطوح هیپوکسیک (< 4 میلی گرم در لیتر) یک مشکل رایج در گلخانه ها است. از این رو برای پرورش دهندگان مهم است که نظارت کنند و اطمینان حاصل کنند که سطوح DO برای رشد گیاه بهینه است.

معرفی

اکسیژن محلول به اکسیژن گاز محلولی که در آب گفته می شود. غلظت اکسیژن محلول برای موجودات آبزی بسیار مهم است زیرا آنها برای تنفس به اکسیژن محلول وابسته هستند. با وجود اینکه گیاهان تولید کننده اکسیژن هستند، برای زندگی نیز به اکسیژن نیاز دارند. اطمینان از سطوح کافی از اکسیژن محلول در آب آبیاری، سلامت کلی گیاه را بهبود می بخشد. افزایش سطح اکسیژن محلول منجر به افزایش جذب مواد مغذی و راندمان تبدیل می شود و به نوبه خود رشد و نمو ریشه ها، ویژگی های رویشی و گلدهی را افزایش می دهد. افزایش سطح اکسیژن محلول در آب آبیاری همچنین مقاومت گیاهان را در برابر تنش های ناشی از شرایط نامطلوب بهبود می بخشد و به نوبه خود خطر پاتوژن های مختلف فرصت طلب را کاهش می دهد.

اکسیژن محلول

اکسیژن محلول می‌تواند به طور طبیعی وارد آب‌ها شود. معمولاً در سطح آب، جایی که اکسیژن اتمسفر با آب تعادل برقرار می‌کند.

در حجم‌های بزرگ‌تر آب در طبیعت، امواج و باد به افزایش نوردهی سطحی، افزایش قرار گرفتن در سطح و اجازه تبادل و انحلال بیشتر اکسیژن کمک می‌کنند.

هنگامی که آب تا آنجا که می تواند مولکول های گاز محلول را در خود نگه می دارد. این به عنوان اشباع ۱۰۰% شناخته می شود.

ممکن است اشباع از ۱۰۰% فراتر رود و این به عنوان فوق اشباع شناخته می شود.

سنسورهای اکسیژن

سنسورهای اکسیژن محلول غلظت را به صورت درصد اشباع (%)، میلی گرم در لیتر (mg/L) یا قسمت در میلیون (ppm) اندازه گیری می کنند. مقدار اکسیژنی که می تواند در آب حل شود تحت تأثیر دما و شوری آب است – با افزایش دما و شوری، مقدار اکسیژن محلول در آب کاهش می یابد.

سطوح بهینه اکسیژن محلول

در گلخانه، به دلیل رقابت برای اکسیژن محلول از نیازهای بیولوژیکی اکسیژن (BOD) در کانال های آبیاری و لوله کشی، چالش های زیادی در حصول اطمینان از اینکه اکسیژن محلول در آب آبیاری به اندازه کافی بالا است، وجود دارد.

آب آبیاری معمولاً برای سلامت گیاه در سطوح DO بالای ۵ میلی‌گرم در لیتر قابل قبول است.

اکثر محصولات گلخانه ای با سطوح DO بالاتر عملکرد بهتری خواهند داشت. به طوری که سطوح بالاتر از ۸ میلی گرم در لیتر معمولاً برای تولید گلخانه ای خوب در نظر گرفته می شوند.

تحقیقات همچنین نشان داده است

تحقیقات همچنین نشان داده است که داشتن اکسیژن محلول با غلظت بالا (۲۰-۳۰ میلی گرم در لیتر) در بهبود رشد گیاه در دمای پایین گلخانه در یک کشت هیدروپونیک عمیق موثر است.

با این حال، اگر سطح اکسیژن محلول به کمتر از ۴ میلی گرم در لیتر برسد. آب هیپوکسیک در نظر گرفته می شود که برای گیاهان مضر است.

تجهیزات مانیتورینگ اکسیژن محلول

الکترودهای اکسیژن محلول (DO) HORIBA پروبهای گالوانیکی با سنسورهای دمایی یکپارچه هستند.

با پروب های گالوانیکی، کالیبراسیون را می توان بلافاصله در هوا انجام داد.

این به این دلیل است که حسگرهای گالوانیکی به دلیل پتانسیل الکترود تولید شده در اثر استفاده از فلزات غیر مشابه، خود پلاریزه می شوند.

پروب‌های اکسیژن محلول هوریبا از نوک‌های منحصر به فرد و خلاقانه‌ای استفاده می‌کنند. که قابل تعویض هستند.

که شامل یک آند و کاتد است که در محلول الکترولیت توسط یک غشای نفوذپذیر اکسیژن محصور شده‌اند.

مولکول های اکسیژن محلول از طریق غشاء به حسگر با سرعتی متناسب با اختلاف فشار در آن پخش می شوند.

دو مدل موجود است، ۹۵۵۱-۲۰D و ۹۵۵۱-۱۰۰D، یکی دارای طول کابل ۲ متر و دیگری دارای طول کابل ۱۰ متر است.

روش

متر دستی Horiba LAQUAact DO110/120 یا PD110 را با اتصال الکترود اکسیژن محلول ۹۵۵۱-۲۰/۱۰۰D کالیبره کنید. پروب گالوانیکی اکسیژن محلول را می توان در هوا یا در محلول استاندارد کالیبره کرد. در بیشتر موارد، کالیبراسیون هوا یک نقطه ای کافی است.

رویه های کالیبراسیون هوا

  • هر قطره مایع را از غشا در انتهای نوک DO با پاک کردن با دستمال نرم یا مواد مشابه برای خشک کردن آن جدا کنید.
  • از کالیبراسیون در مکان‌هایی با نوسانات شدید دما، مکان‌هایی که در معرض باد یا باران هستند و مکان‌های نزدیک به تجهیزات گرمایشی خودداری کنید.
  • نگهدارنده را در حین یا بلافاصله قبل و بعد از کالیبراسیون نگیرید، زیرا دمای بدن بر پایداری قرائت ها تأثیر منفی می گذارد. دمای الکترود DO و هوا در دستیابی به کالیبراسیون مناسب هوا مهم است.
  • برای دستیابی به کالیبراسیون هوا، مهم است که دمای پروب DO با هوای اطراف یکسان شود. در صورت امکان، اجازه دهید الکترود DO حدود ۲۰ دقیقه قبل از کالیبراسیون در هوای آزاد بماند.

کالیبراسیون راه حل استاندارد و اندازه گیری نمونه

  • الکترود را با آب لوله کشی بشویید و هر بار قبل از غوطه ور کردن در محلول با صافی یا دستمال کاغذی خشک کنید.
  • هنگام فرو بردن الکترود در محلول، مطمئن شوید که سنسور دما کاملاً غوطه ور است.
  • الکترود DO را در اطراف محلول هم بزنید تا دمای الکترود با محلول یکسان شود.
  • اطمینان حاصل کنید که غشاء هیچ کثیفی یا حباب هوا روی آن نباشد.
  • DO محلول را اندازه بگیرید و مطمئن شوید که سرعت جریان روی سطح غشا ثابت است. الکترود را با سرعت تقریبی ۲۰ سانتی متر بر ثانیه تا ۳۰ سانتی متر بر ثانیه به بالا و پایین حرکت دهید.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *