چرا از گلخانه استفاده کنیم؟ - کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه

چرا از گلخانه استفاده کنیم؟

رشد در زیر شیشه، محیطی حفاظت شده ایده آل برای پرورش نهال، زمستان گذرانی گیاهان حساس، رشد محصولاتی مانند گوجه فرنگی یا حتی کشت گیاهانی که نیاز به حفاظت در تمام طول سال دارند، فراهم می کند. گلخانه ها به باغبان اجازه می دهد تا فصل رشد را طولانی تر کند، گیاهان را زودتر بکارد و مکان ایده آلی را برای ریشه زایی قلمه ها فراهم کند. در ادامه به مبحث چرا از گلخانه استفاده کنیم میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

محل قرار دادن گلخانه

در حالت ایده‌آل، گلخانه‌ها باید در جایی قرار بگیرند که بتوانند بدون وقفه در طول روز خورشید را دریافت کنند. از بادهای سرد شمالی یا شرقی محافظت کنید، که می تواند دما را در بهار پایین نگه دارد و رشد گیاهان جوان و نهال ها را آهسته کند.

جهت شرق به غرب در طول زمستان سطح نور را کمی افزایش می دهد. جهت گیری شمال به جنوب برای محصولات تابستانی مانند گوجه فرنگی مناسب است و هر دو طرف چندین ساعت از شرق و غرب خورشید دریافت می کنند. با این جهت، الوارهای انتهایی میزان آفتابی که در گرمترین نیمه روز به خانه می رسد را کاهش می دهند. تصمیم بگیرید که چه زمانی بیشتر از گلخانه خود استفاده کنید و اگر می توانید آن را بر اساس آن جهت دهید.

انتخاب محصول چوب یا آلومینیوم؟

آلومینیوم معمولاً ماده انتخابی برای گلخانه است، چه در فلز طبیعی و چه با روکش رنگ شده. یک قاب رنگی ممکن است بهتر در باغ جا بیفتد، به خصوص اگر ساختار از خانه دیده شود. آلومینیوم نیازی به نگهداری ندارد و میله های لعاب نازک هستند و سایه کمی ایجاد می کنند.

چوب یک مصالح ساختمانی جذاب و سنتی است و برای برخی از سبک‌های باغ مناسب‌تر است. با این حال، به نگهداری دوره ای نیاز دارد، مگر اینکه الوار چوب سدر گران تر و تعمیر کمتری را مشخص کنید. قاب های چوبی حجیم تر از آلومینیوم هستند و می توانند در داخل گلخانه سایه بیش از حد ایجاد کنند.

شکل و اندازه

هر چه گلخانه در لبه بام بلندتر باشد، انتقال نور بهتر است و در نتیجه طیف وسیع تری از گیاهانی که ممکن است رشد کنند. پیش امدگی ها باید حداقل ۱.۵ متر (۵ فوت) ارتفاع و در حالت ایده آل ۱.۸ متر (۶ فوت) یا بیشتر باشد.

خط الراس باید حداقل ۶۰ سانتی متر (۲ فوت) بالاتر از لبه بام باشد تا دری که دسترسی آسان، شیب کافی برای ریختن باران و تشویق از دست دادن گرمای اضافی را می دهد، فراهم کند.

لعاب تا سطح زمین بیشترین انعطاف را می دهد، اما نیمه دیواری، استفاده از سنگ تراشی یا الوار باعث کاهش اتلاف حرارت می شود.

مدیریت گنبدها و سایر گلخانه‌های عجیب و غریب می‌تواند دشوارتر باشد، به‌ویژه زمانی که سعی در تهویه مؤثر داشته باشید، و نسبت به شکل سنتی گران‌تر هستند.

تهویه

مهم است که گلخانه از تهویه کافی اطمینان حاصل شود. دریچه های سقف مفیدترین هستند و در حالت ایده آل باید در دو طرف خط الراس و معادل ۱۵ تا ۲۰ درصد از سطح زمین باشند. دریچه های جانبی جایگزین تهویه سقف نیستند، و در حالی که دریچه های لووردار اجازه تنظیم جریان هوا را می دهند، در زمستان به سختی در برابر نفوذ آب مقاوم هستند.

درب بازکن های خودکار که در پاسخ به دمای گلخانه باز یا بسته می شوند مفید هستند. اما دیر پاسخ می دهند و نیاز به کنترل دستی دارند. مانند باز کردن برخی از پنجره ها و درها هر روز صبح. دریچه های موتوری فعال شده توسط حسگرهای گرمای حساس کارآمدتر هستند. اما ممکن است برای استفاده خانگی بسیار پرهزینه باشند.

لعاب شیشه ای یا پلاستیکی؟

بهترین ماده لعاب شیشه است، زیرا ۹۰ درصد نور را از خود عبور می دهد. در برابر نور خورشید تخریب نمی شود و بر خلاف مواد پلاستیکی، گرمای تابش شده از داخل گلخانه را به جای از دست دادن به ساختار منعکس می کند.

شیشه های سخت شده باید برای درها و هر جایی که ممکن است افراد روی شیشه بیفتند استفاده شود.

شیشه‌های دوجداره و شیشه‌های مخصوصی که ترکیب طیفی نور خورشید را تغییر می‌دهند اغلب برای باغ‌ها استفاده می‌شوند. اما برای کشت گیاهان کمتر مناسب هستند. زیرا کاهش کمیت و کیفیت نور بر عملکرد گیاه تأثیر می‌گذارد.

جایگزین های گلخانه ای

تونل های پلی اتیلن

تونل های پلی اتیلن (پلی تونل) وسیله ای بسیار مقرون به صرفه برای کشت محصولات تابستانی مانند گوجه فرنگی یا خیار هستند، اما نسبتاً نامناسب هستند و معمولاً برای گرم کردن و سرمازدگی در زمستان مقرون به صرفه نیستند. اگرچه می توان از آنها برای رشد محصولات زمستانی مقاوم مانند کاهو استفاده کرد، اما نمی توان از آنها برای زمستان گذرانی گیاهان حساس استفاده کرد.

قاب های سرد

یک قاب سرد به سادگی جعبه ای با درب لعاب شیبدار (چه شیشه ای یا پلاستیکی) است و یک وسیله سنتی برای محافظت از گیاهان برای تکمیل، نه جایگزینی، گلخانه است. از قاب های سرد برای سفت شدن گیاهان، زمستان گذرانی گیاهان، کاشت بذرهایی که نیاز به شرایط خنک دارند و ریشه زایی قلمه ها استفاده می شود.

کناره ها امکان دارد از سنگ تراشی، چوب، فلز یا شیشه باشد. به طور معمول، قاب های سرد ۴۵ تا ۶۰ سانتی متر (۱۸ اینچ تا ۲ فوت) عمق دارند و درب آن را می توان به درجات مختلف برای کنترل دما باز کرد. آنها به ندرت گرم می شوند، اما افزودن یک کابل گرم کننده خاک در بستر ماسه ای در پایه آنها می تواند سودمندی آنها را برای تکثیر و زمستان گذرانی گیاهان حساس افزایش دهد.

گلخانه های کوچک

یک انتخاب مفید برای باغ های کوچک، گلخانه های کوچک بلند هستند، معمولا با پوشش پلاستیکی، جعبه هایی (با قفسه) و در جلو باز هستند. آنها بسیار بهتر از طاقچه ها برای پرورش نهال هستند و برای گیاهان تابستانی گیاهان بسیار بلند برای قاب های سرد مانند بادمجان، فلفل و گوجه فرنگی ایده آل هستند. با این حال، تنها با حجم کم هوا، برای جلوگیری از افزایش دما، نیاز به مدیریت دقیق دارید.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *