انواع گلخانه و طبقه بندی آنها - کود کشاورزی - قارچ کش بیولوژیک - کود بیولوژیک -قارچ کش زیستی - تماس: ٠٩١٢٨٣٨١٨۴٢

انواع گلخانه و دسته بندی آن ها

از آنجایی که گلخانه ها امکان دارد فرآورده های خاصی را در طول سال رشد بدهند، ارزش زیادی در فراهم سازی مواد غذایی دارند. با ساخت گلخانه میتوان فضای عالی برای رشد گیاهان فراهم کرد و از آنها در مقابل اسباب جوی متفاوت و آفت ها حفاظت می کنند. راه‌های اصلی دسته بندی گلخانه، دقت به فرم یا سبک ساختاری آن است. هر سازه دارای معایب و مزیت خاصی است که حتما در نظر گرفته بشود. در ادامه به مبحث انواع گلخانه و طبقه بندی آنها میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

گلخانه چیست؟

گلخانه (Greenhouse) فرمی است با دیوارها و سقف که بیشتر از مواد شفاف و واضح ، مثل پلاستیک و شیشه ساخته شده است که در آن گیاهانی که به شرایط نگه داری آب و هوایی مرتب احتیاج دارند، رویش می کنند. برای مراقبت از گیاهان حساس یا خارج از فصل در مقابل سرما یا گرمای بیش از اندازه طراحی شده است. گلخانه ها اکثرا برای پرورش گل، سبزیجات و میوه ها بهره برداری می شوند.

مدیریت گلخانه و گلخانه داری:

یک دستگاه مدیریت اثر گذار گلخانه ای به دنبال بهره برداری از تمام وسایل هایی است که در اختیار دارد تا در کنار حذف کردن هزینه های اضافی، بهترین فرآورده ها را با کیفیت تولید می کنند. این می تواند حاوی بهره برداری اثر گذار از منابع نیروی کار، یا گردش دستگاه های آبیاری و تغذیه خودکار باشد. هدف دستگاه مدیریت گلخانه کم شدن نیروی کار بدون ارزش افزوده و به همان سان زیاد شدن سودآوری است. پس از دست زدن به شروع ساخت، حتما از شرایط لازم برای تاسیس گلخانه آشنا شد. بنابراین شناخت کامل در مورد انواع گلخانه، می تواند به زیاد شدن بهره وری و کم شدن هزینه ها کمک کند.

انواع گلخانه بر پایه شکل و ساختار و کارکرد آن ها

در یک دسته بندی، انواع گلخانه ها را می توان به دو قسمت گلخانه های صنعتی و سنتی دسته بندی کرد. مقدارسازه های گلخانه از سوراخ های کوچک گرفته تا ساختمان هایی با جوانب صنعتی مختلف است. گلخانه ها گاهی از پنل های شیشه ای یا پلی کربنات مهیا می شوند. بیش تر گلخانه های شیشه ای از شیشه های سکوریت شده درست شده اند که مقاوم و محکم اند در مقابل آب و هوا هستند. کاشت گلخانه ایی بستگی به کاشت های معمولی در باغ ها و مزرعه های کشاورزی مزایا هایی دارد که در قسمت بعد به آن ها اشاره می شود.

مزیت های بهره برداری از گلخانه صنعتی:

امروزه تعداد گلخانه های صنعتی رو به زیاد شدن است. انواع گلخانه صنعتی، مزیت های زیادی دارند که در قسمت های زیر به چند مورد از آن ها اشاره کرده است.

  • فرآوری محصول در تمامی فصولامکان پروراندن گیاهان در همه فصول سال امکان پذیر است.
  • حفظ نگهداری از شرایط مطلوب آب و هوا: مراقبت از باغ در هوای بد ممکن است سخت باشد. در گلخانه، نیاز نیست نگران این باشید چون همه چیز پوشیده از برف شده باشد ، تا جایی که اگر بیرون باران شدید باشد.
  • پروراندن انواع گیاهان: موقع بهره برداری از گلخانه، شما توانایی پرورش گیاهان گونگونی را دارید.
  • مراقبت در مقابل آفت ها: با ساخت گلخانه، می توان گیاهان را از آفت ها و بیماری ها حفظ نمود.
  • تشکیل محیط رشد بهینه: تشکیل یک فضا رشد بهینه به شما کمک می کند تا رشد گیاهان را زیاد شود و از مزیت های گیاهان سالم تر و با فرآوری بهتر بهره مند شوید.
  • صرفه جویی در انرژی: کاشت گلخانه ایی، سبب صرفه جویی در انرژی و هزینه ها می شود.
  • صرفه جویی در مصرف آبکاشت در گلخانه ها باعث صرفه جویی در مصرف آب می شود

انواع گلخانه: گلخانه های موقت و دائمی

الفگلخانه های موقت: گلخانه موقت گلخانه ای است که در ماه های زمستان، بدون احتیاج به فراهم سازی زمین برای حفاظت از گیاهان حساس ساخته می شوند. بعضی از قسمت ها امکان دارد یک قاب قطبی یا یک قاب فولادی داشته باشند، اما پوشش بیشتر نوعی فیلم است. این پوشش ها امکان دارد در زمان مشخص شده ساخته و از بین بروند. آنها بیشتر استحکام بار برف یا باد را ندارند. در واقع، بیشتر سازندگان پیشنهاد می کنند که پوشش ها پس از شرایط باد زیاد برداشته شوند.

بگلخانه های دائمی: گلخانه دائمی بسیار فرق دارد. آن ها به طور کلی دارای یک قاب با کیفیت بالایی هستند که به هم وصل می شوند. اگرچه بعضی از گلخانه های موقت با کیفیت هم این قاب را دارند. سازه های دائمی بیشتر با مواد سفت تری مثل  شیشه لعاب یا پلی کربنات داده می شوند. گلخانه های دائمی با کیفیت خوب برای بار برف و بار باد قسمت بندی می شوند و بعضی امکان دارد پس از نصب احتیاج به پروانه ساخته ساختمان داشته باشند.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *