دوره تصادفی در کودها: نسبت NPK، مصنوعی در مقابل ارگانیک، - کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی

بخش های کود در مهدکودک ها، مراکز باغ و فروشگاه های لوازم، باغبان را خیره می کند. قفسه‌ها مملو از جعبه‌ها و بطری‌ها هستند. کف‌ها با کیسه‌هایی پوشیده شده‌اند. در ادامه به مبحث دوره تصادفی در کودها: نسبت NPK، مصنوعی در مقابل ارگانیک، و بیشتر میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

دوره تصادفی در کودها: نسبت NPK، مصنوعی در مقابل ارگانیک، و بیشتر

برچسب ها محتویات بسته را به عنوان کمپوست ارگانیک، غذای گل رز یا غذای گیاهی، کود چمن یا کود همه منظوره مشخص می کنند.

در برخی فروشگاه‌ها، سطل‌های پر از آرد استخوان، آرد خون یا آرد سم و شاخ را می‌بینید. که همگی با برچسب کود طبیعی برچسب‌گذاری شده‌اند.

انتخاب محصولات مناسب برای حفظ سلامت گیاهان شما اغلب ممکن است کمی گیج کننده باشد.

صرف نظر از نوع آن، هر کودی که می‌خرید حاوی اطلاعاتی در مورد مواد مغذی موجود در آن است. بنابراین می‌خواهید نسبت NPK را درک کنید.

نسبت NPK که به طور برجسته مشخص است. درصدی است که محصول بر حسب حجم نیتروژن (نماد شیمیایی N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) دارد.

برای مثال یک کود ۱۶-۱۶-۱۶ حاوی ۱۶ درصد نیتروژن، ۱۶ درصد فسفر و ۱۶ درصد پتاسیم است. فرمولاسیون ۲۵-۴-۲ حاوی ۲۵ درصد نیتروژن، ۴ درصد فسفر و ۲ درصد پتاسیم است.

همه کودها حاوی حداقل یکی از این اجزا هستند. اگر موردی از بین رفته باشد. نسبت آن ماده مغذی صفر را نشان می دهد. (به عنوان مثال یک کود ۱۲-۰-۰ حاوی نیتروژن است اما فاقد فسفر یا پتاسیم است).

کودهای کامل و ناقص

کود شامل هر سه نوع ماده مغذی اصلی کود کامل می گویند. فرآورده ای که تنها یک یا دو مورد از آنها را تامین کند، کود ناقص است.

بهره برداری از یک کود کامل برای هر هدف باغی معقول به نظر می آید. اما، در اصل، همیشه بهترین گزینه نیست.

اگر خاک حاوی فسفر و پتاسیم کافی باشد و فقط از نظر نیتروژن کمبود داشته باشد (همانطور که اغلب اتفاق می افتد). می توانید با استفاده از کود ناقصی که نیتروژن به تنهایی فراهم می کند (مثلاً سولفات آمونیوم) در هزینه خود صرفه جویی کنید.

در برخی موارد، کودهای کامل حتی می توانند به گیاه آسیب بزنند. به عنوان مثال، پروتئاهای عجیب و غریب و با شکوفه های درخشان، فسفر اضافی را تحمل نمی کنند: آنها خود را روی آن “غذا میکنند” و سپس می میرند.

کیت های ارزان قیمت تست خاک که در مراکز باغ فروخته می شود. می تواند به شما ایده ای تقریبی از مواد مغذی موجود در قسمت های مختلف باغ شما بدهد. برای ارزیابی دقیق تر، ممکن است بخواهید برای تجزیه و تحلیل حرفه ای هزینه کنید. و نسخه های پستی کیت های آزمایش خاک نیز وجود دارد. با آشکار کردن کمبود مواد مغذی، آزمایش می تواند به شما در انتخاب کود مناسب کمک کند.

کودهای عمومی و ویژه

محصولات مختلف با برچسب “کودهای همه منظوره” حاوی مقادیر مساوی از هر یک از مواد مغذی اصلی (به عنوان مثال نسبت NPK 12-12-12) یا درصد کمی بیشتر نیتروژن نسبت به فسفر و پتاسیم (مانند ۱۲-۸-) هستند.) چنین کودهایی برای برآوردن نیازهای عمومی اکثر گیاهان در طول فصل رشد در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر، کودهای ویژه برای نیازهای خاص فرموله می شوند.

هدف آنها باغبانی است که ترکیب خاصی از نیتروژن، فسفر و پتاسیم را برای گیاهان خاص یا شرایط باغ می خواهد. این کودها سه نوع کلی هستند.

یک نوع، که در دوره رشد فعال استفاده می شود، تا حد زیادی حاوی نیتروژن است. چنین محصولاتی با نسبت NPK مانند ۱۶-۶-۴، اغلب در فصل بهار استفاده می شوند. زمانی که می خواهید رشد سرسبز را تشویق کنید یا چمن خود را سبز کنید.

برای ترویج تولید گل و افزایش بازده محصولات میوه یا سبزیجات، پس از اتمام اولین دوره رشد گیاهان، کود مشابهی را روی گیاهان مستقر اعمال می کنید.

می توانید از گرانول های خشک استفاده کنید. آنها را به آرامی در خاک خراش دهید. یا از فرمول مایع با یک قوطی آبیاری یا یک اپلیکاتور انتهای شلنگ استفاده کنید.

اخیراً، کودهای دیگری از این دست در قفسه‌های مهدکودک ظاهر شده‌اند که هر کدام ادعا می‌کنند بهترین انتخاب برای یک گیاه یا گروه خاصی از گیاهان هستند.

کودهای آلی

کودهای آلی از بقایای موجودات زنده به دست می آیند. کنجاله خون، پودر استخوان، کنجاله پنبه دانه و امولسیون ماهی تنها تعدادی از انواع موجود هستند.

کودهای آلی مواد مغذی خود را به آرامی آزاد می کنند: به جای حل شدن در آب، توسط باکتری های موجود در خاک تجزیه می شوند و در هنگام تجزیه مواد مغذی را فراهم می کنند.

یکی از مزایای بسیاری از مواد آلی این است که آنها “ساختار” خاک را بهبود می بخشند. میکروارگانیسم هایی که مواد مغذی را تبدیل می کنند تا گیاهان بتوانند به آنها دسترسی پیدا کنند. ریزمغذی ها نیز اغلب وجود دارند، اما در ترکیبات مصنوعی نیستند.

از آنجایی که این کودها به کندی عمل می کنند. تقریباً غیرممکن است که چمن ها یا گیاهان را با استفاده بیش از حد “سوزانند” یا از بین ببرند (در مقابل مصرف بیش از حد مواد مصنوعی می تواند نتایج بالقوه کشنده ای داشته باشد).

برخی از تولید کنندگان انواع محصولات ارگانیک را در یک بسته ترکیب می کنند. سپس آنها را برای مصارف عمومی یا تخصصی عرضه می کنند.

در نهایت، آنها به اندازه مواد مصنوعی محلول در آب نیستند. به این معنی که در آبراهه ها نفوذ نمی کنند.

دو اصلاح کننده خاک که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند. کمپوست و کود مقداری ارزش غذایی دارند و می توانند به عنوان بخشی از یک برنامه کوددهی آلی استفاده شوند. نسبت NPK کمپوست از ۱.۵-.۵-۱ تا ۳.۵-۱-۲ متغیر است. نسبت NPK کود مرغ از ۳-۲.۵-۱.۵ الی ۶-۴-۳ فرق دارد. مقدار کود دامی معمولاً کمی کمتر از ۱-۱-۱ است.

کودهای حاوی جلبک دریایی مورد توجه بسیاری از باغبانان قرار گرفته است.

علاوه بر ارائه مواد مغذی به شکلی که بلافاصله در دسترس گیاهان قرار می گیرد. جلبک دریایی حاوی مانیتول است، ترکیبی که جذب مواد مغذی موجود در خاک را افزایش می دهد. و هورمون های مختلفی که رشد گیاه را تحریک می کنند. و کربوهیدرات های موجود در جلبک دریایی به سرعت تجزیه می شوند و باکتری های ساکن خاک را تغذیه می کنند که نیتروژن را تثبیت کرده و آن را در اختیار ریشه های گیاه قرار می دهند.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *