رایج ترین نوع گلخانه - کود زیستی - کود ارگانیک - کشاورزی ارگانیک و گلخانه - ٠٩١٢٨٣٨١٨۴٢ - ۰۲۱۹۱۳۰۷۸۰۸ - ۰۲۱۹۱۳۰۷۸۱۸

در ادامه به مبحث رایج ترین نوع گلخانه میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

گلخانه چیست؟

گلخانه ها سازه هایی هستند که با موادی مانند پلاستیک، شیشه یا فایبرگلاس پوشیده شده اند که برای کاهش یا کنترل اثرات شرایط آب و هوایی بر گیاهان زینتی و کشت مواد غذایی ساخته می شوند. در شرایط آن دوره ساختمانی که با دیوارهای سنگی و آجری بسته شده بود نیز فاقد پنجره بود. امروزه برخی از گیاهان حساس کشت شده در گلخانه (مانند خیار) در ماه های زمستان به این سازه منتقل می شوند و در بهار به مکان های قدیمی خود منتقل می شوند. با تشکر از تکنولوژی پیشرفته امروز، فراتر از اینکه کمتر تحت تاثیر شرایط آب و هوایی قرار می گیرند.

سازه گلخانه، ساختار اسکلت پایه ای است که از تمامی سیستم ها و سازه های گلخانه محافظت می کند و این سازه ها را محکم نگه می دارد.

شکل های دیگری که اثر گلخانه ای درست می کنند

تونل های کم، ورقه های پلاستیکی به شکل نیم سیلندرهای کشیده با اندازه کوچک هستند. این تونل ها حدود یک متر ارتفاع و یک متر عرض دارند و برای کار از داخل بسیار کوچک هستند. آنها برای گیاهان در فضای باز کاشته شده در ظروف یا روی زمین ایده آل هستند. زمانی که گیاهان برای رشد فراتر از ارتفاع تونل آماده شدند، حذف می شوند. تونل های بلند نسخه های بزرگتر و طولانی تر از تونل های پایین هستند. عرض آنها ۴-۵ متر و قد آنها ۲-۳ متر است. ساخت آنها آسان است، مانند تونل های کم ارتفاع. با این حال، به دلیل حجم کمتر، گرما را به اندازه گلخانه های پلاستیکی حفظ نمی کنند.

انواع گلخانه

انواع گلخانه ای معمولاً بر اساس نحوه نصب و یا بر اساس ساختارشان طبقه بندی می شوند.

انواع گلخانه ها بر اساس روش های نصب: گلخانه های تولید تجاری را می توان بر اساس روش نصب به دو دسته مجاور، مستقل (انفرادی) یا ناودانی (گلخانه بلوکی) طبقه بندی کرد.

گلخانه های مجاور: همانطور که از نام آن پیداست، آنها در مجاورت یک سازه، یعنی در مجاورت ساختمان ساخته می شوند. یک یا چند سطح از گلخانه های مجاور با سنگ تراشی پوشانده شده

است، چنین سازه هایی را گلخانه های لاغر تا نوع می نامند. شیب سقف به سمت جنوب بوده و با مواد شفاف پوشیده شده است.

مزیت اصلی این نوع گلخانه ها پایین بودن هزینه ساخت در مقایسه با انواع دیگر است. استفاده مشترک بخشی از سازه (یک دیوار) با ساختمان باعث کاهش هزینه ها می شود.

از سوی دیگر؛ از آنجایی که از سیستم های انرژی و تهویه مطبوع در ساختمان می توان در گلخانه نیز استفاده کرد، هزینه در اینجا نیز کاهش می یابد.

گلخانه مستقل (انفرادی): مستقل از هر سازه یا گلخانه دیگری ساخته شده است. هر گلخانه مستقل همچنین دارای سیستم گرمایش، سرمایش و آبیاری است.

از آنجایی که هر گلخانه مستقل توسط یک سیستم گرمایش/سرمایش کنترل می شود، فراهم کردن محیط های جداگانه آسان تر است. یکی از گلخانه ها را می توان به صورت گرم برای تکثیر و دیگری

سردتر برای رشد.

برخی از بخش‌های گلخانه‌های مستقل را می‌توان برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی در صورت عدم استفاده، بسته کرد.

گلخانه های چند زمینی برای منطقه هایی که با بارش برف سنگین خوب هستند، چون برای ذوب برف از ناودان ها به گرما احتیاج دارند.

برای زمین های ناهموار مناسب است.

ساخت و نگهداری آن آسان تر از گلخانه های بلوکی است.

گلخانه های متصل به ناودان (بلوک): گلخانه های بزرگ به هم وصل شده هستند که از با هم یکی شوند گلخانه های مستقل تشکیل می دهند. بیشتر پایه هایی هستند که به توان وزن سقف را تحمل کرد.

برای منطقه های بزرگتر از ۲ هکتار به صرفه تر است.

کاهش هزینه های گرمایش، به عنوان نسبت سطح، به مساحت کمتر است. به لطف سطح لعاب کم، هزینه های گرمایش می تواند تا ۲۵٪ کمتر باشد.

انواع گلخانه ها با توجه به شکل آنها:

گلخانه ها را با توجه به ساختارشان می توان به چهار نوع Quonset، Gothic، Traditional (با سقف شیروانی) و A-Frame طبقه بندی کرد.

  1. گلخانه نوع کوونست: گلخانه های به سبک کوونست سازه های نیم دایره ای هستند که شبیه بشکه های بزرگ و شفافی هستند که از وسط نصف شده اند. این سازه دارای سقف منحنی و طراحی به سبک کلبه نظامی است. قرقره ها معمولاً از لوله های آلومینیومی یا پی وی سی ساخته می شوند و برای عایق کاری بهتر با فیلم یا پانل های پلی اتیلن لعاب داده می شوند. دیوارهای جانبی فضای ذخیره سازی و فضای سر را کاملا محدود می کند. این ارزان ترین و آسان ترین نوع برای ساخت در اکثر شرایط است. گلخانه‌های کوونست اغلب هنگام ساخت گلخانه‌های جداگانه استفاده می‌شوند.
  2. گلخانه های گوتیک: این طرح از پنجره های کلیساهای گوتیک در سراسر جهان الهام گرفته شده است. با دیوارهای خمیده ساخته شده است تا سقف نوک تیز را تشکیل دهد. این گلخانه ها که از مشتقات گلخانه های کوونست می باشند. دوام بیشتری دارند و فضای هوایی بیشتری دارند. در مقایسه با گلخانه های سنتی، می توان آنها را راحت تر و ارزان تر ساخت. طراحی طاق گوتیک به دلیل توانایی آن در مقاومت در برابر بادهای شدید و بارش برف سنگین مشهور است.
  3. گلخانه های سنتی (بام شیروانی):گلخانه‌های با سقف شیروانی یکی از متداول ترین انواع گلخانه‌ها است، چون بیشتر نور خورشید را می گیرد و در عین حال محیط بزرگتری را را در داخل سازه برای رشد تعداد زیادی گیاه مهیا می‌کنند. به لطف دیوارهای مسطح و سقف بلندتر، می‌توانید آزادانه در داخل خانه قدم بزنید و از یک طرف از گیاهان خود مراقبت کنید. طراحی بسیار ساده است، بنابراین شما نیز برای ساخت آن مشکل زیادی نخواهید داشت.
  4. گلخانه های A-Framed: ساده تر از گلخانه سقف شیروانی، اما به همان اندازه محبوب، گلخانه A-frame به تعداد بسیار کمی از مواد نیاز دارد و می توان آن را بسیار ارزان و آسان ساخت. مانور در داخل خانه به دلیل پایه گسترده و راس باریک کمی دشوارتر است و جریان هوا اغلب در لبه های کم و گوشه های تنگ ایده آل نیست.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *