انواع کود NPK

آشنایی با انواع کود NPK و کاربرد آنها

انواع کود NPK چیست؟ همانطور که در مقالات گذشته نیز اشاره کردیم ، کود دهی از مهم ترین اقدامات در نگه داری از گیاهان است و می تواند نقش مهمی در تغذیه و تامین مواد مغذی گیاهان داشته باشد. در این مقالات از انواع کودهای زیستی و شیمیایی صحبت کردیم و در این مقاله نیز می خواهیم به انواع کود های NPK بپردازیم. این کود ها از دسته کود های شیمایی و شاخه ماکرو هستند که می توانند در دوره رشد و نمو کمک شایان توجهی به گیاه شما بکنند. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید ، تا با جزییات و مزایای انواع کود های NPK آشنا شویم.

انواع کود NPK

انواع کود NPK

در ابتدای معرفی انواع کود NPK ، شما را با چیستی و مزایای این نوع کودها آشنا می کنیم. NPk مخفف (نیتروژن ، فسفر و پتاسیم) است. به کود هایی که حاوی این سه ماده مغذی باشند ، کود کامل نیز می گویند. به کودی که یک یا دو مورد از این سه ماده را داشته باشد ، کود ناقص اطلاق می شود. معمولا اطلاعاتی در مورد عناصر موجود در کودها ، پشت بسته بندی آنها نوشته می شود و به طور مشخص در مورد NPK می توان گفت عددی که درج شده است ، مقدار درصدی است که عناصر ذکره شده در کود وجود دارند. به طور مثال یک کود ۱۶-۱۶-۱۶ ، حاوی ۱۶% نیتروژن ، ۱۶% فسفر و ۱۶% پتاسیم است. یا در کودی که عبارت ۲۵-۴-۲ روی آن درج شده است ، ۲۵ % نیتروژن ، ۴ % درصد فسفر و ۲% پتاسیم وجود دارد. در هنگام استفاده از انواع کود NPK باید درباره زمین و خاک شناخت کافی داشته باشید.

چه زمانی باید از کود کامل استفاده کنیم ؟ این کود چه کاربردی در مصارف کشاورزی دارد؟

در مورد استفاده از هر نوع کودی مانند انواع کود NPK ، باید ابتدا نوع زمین و خاک خود را بشناسید و از کمبود های آن مطلع باشید ، سپس اقدام به خرید کود مناسب کنید. برای مثال ، بعضی از خاک ها تنها از کمبود نیتروژن رنج می برند و پتاسیم و فسفر را به اندازه کافی دارند ، پس بهتر است به جای استفاده از کود کامل ، از کود ناقصی که دارای نیتروژن است استفاده کنید. به طور مثال درختان در زمان شکوفه دادن ، نیاز چندانی به فسفر ندارند و اگر فسفر اضافی به خاک منتقل شود ، باعث از بین رفتن این شکوفه ها می شود.
پس می توان نتیجه گرفت که در همه موارد کود کامل مفید نیست. ضمنا نیاز هر نوع گیاه به مواد مغذی نیز متغیر است و بعضی از گیاهان نیاز چندانی به این سه عنصر ندارند. بهترین فرایند برای استفاده از کود کامل این است که ابتدا خاک خود را آزمایش کنید و سپس بسته به نیاز گیاه و خاک مورد نظر ، کود مناسب را تهیه کنید.

انواع کود NPK

عناصر مختلف کود NPK

همانطور که اشاره شد ، NPK مخفف ( نیتروژن ، فسفر و پتاسیم) است که هر کدام از این عناصر نقش و مزایای متفاوتی دارند ؛ که در این قسمت آنها را بررسی می کنیم:
– نیتروژون N : نیتروژن باعث تولید کلروفیل در درختان و گیاهان می شود و این موضوع سبب می شود تا برگ ها به صورت کامل و با شکل مناسب رشد کنند. عدم وجود این عنصر می تواند باعث زرد شدن برگ درختان شود.
– فسفر P : روند رشد و نمو گیاهان را تسریع می کند ، ضمنا باعث جذب موثر سایر مواد مغذی نیز می شود. کمبود فسفر باعث ضعف ریشه می شود. سبزیجاتی مثل کاهو و هویج نیاز فراوانی به این ماده مغذی دارند.
– پتاسیم K : پتاسیم در فرایند تولید گل و میوه بسیار موثر و ضروری است زیرا گیاه را در برابر خشکی و آفت مقاوم می کند ، رشد ریشه را بهبود می بخشد و گیاهان را سالم و شاداب نگه می دارد.
در این قسمت با اهمیت تامین این سه ماده غذایی برای گیاهان و درختان آشنا شدیم و فهمیدیم که استفاده صحیح از چنین کودی ، چه قدر در سلامتی و رشد گیاهان موثر است. پس باید در خرید و استفاده از کود ها دقت کافی را به کار ببریم.

کودهای کامل یا NPK

کود های کامل انواع مختلفی دارند که هر یک از آنها کاربردی متفاوت دارد. برخی از انواع کود های کامل :

– کود NPK 0 30 20 :

این کود دارای ۰ درصد نیتروژن ، ۳۰ درصد فسفر و ۲۰ درصد پتاسیم است. این کود از مقدار زیادی اسید آمینه و جلبک دریایی و چند ماده دیگر تشکیل شده و دارای فسفر زیادی است. کود NPK 0 30 20 باعث تسریع ریشه زایی و تامین مواد آلی مورد نیاز گیاه می شود. این کود به شکل پودری عرضه شده و قابل حل در آب است.

– کود NPK 10 10 40

این محصول به ترتیب دارای ۱۰ درصد نیتروژن ، ۱۰ درصد فسفر و ۴۰ درصد پتاسیم می باشد. این کود دارای پتاسیم زیادی است که باعث بهبود رشد گیاه می شود. این کود بیشتر در زمان میوه دهی استفاده می شود و باعث می شود کیفیت محصولات افزایش یابد. این محصول نیز محلول در آب است و برای تمام محصولات کشاورزی مناسب می باشد.

– کود NPK 10 45 10

این کود از ۱۰ درصد نیتروژن ، ۴۵ درصد فسفر و ۱۰ درصد پتاسیم تشکیل شده است. این محصول علاوه بر این سه ماده مغذی ، عناصر میکرو از جمله روی ، مس ، منگنز و… را نیز در درون خود دارد. این کود یکی از پر مصرف ترین و محبوب ترین کود ها است و به شکل محلول در آب مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول باعث افزایش رشد و تغذیه مناسب گیاه می شود و از زرد شدن برگ های درختان نیز جلوگیری می کند.

انواع کود NPK

سخن آخر در مورد انواع کود NPK

امروزه انواع مختلف و متنوعی از کود های NPK تولید شده است که ذکر کردن نام همه آنها در این مطلب ممکن نیست. در این مطلب تلاش شد تا مهم ترین کود های کامل را معرفی کنیم.
اگر می خواهید گیاه تان از نظر مواد مغذی تامین باشد ، باید با توجه به نوع گیاه و خاک تان ، در مورد کود زیستی یا همان کود بیولوژیک ، کود های میکرو و ماکرو و انواع کود NPK تحقیق کنید و حسب نیاز گیاه خود ، نسبت به خرید بهترین و مناسب ترین کود اقدام نمایید. انتخاب بهترین نوع کود می تواند به عنوان قارچ کش نیز عمل کند.

در مطالب گذشته به معرفی قارچ کش بیولوژیک و قارچ کش زیستی و مزایای استفاده از آن ها اشاره کردیم و شما میتوانید از فواید آفت کش بیولوژیک نیز بهره مند شوید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *