تفاوت کود میکرو و ماکرو

بررسی تفاوت کود میکرو و ماکرو و کاربرد آنها

تفاوت کود میکرو و ماکرو چیست ؟ همواره سلامت و رشد مناسب گیاهان دغدغه ای جدی برای صاحبانشان بوده است. نحوه نگه داری ، میزان آبدهی و نور مناسب ، انواع کود و خاک و… فاکتور هایی هستند که شما به عنوان صاحب گیاه و گلدان باید رعایت کنید تا ثمره خوبی از گیاه خود ببینید. هم اکنون با یک بررسی ساده در اینترنت می توانید نحوه نگه داری از هر گیاه را بیابید و به چنین اطلاعاتی دسترسی داشته باشید. اما می توان گفت که نوع و میزان کود مورد نظر کمی برای صاحبان گل و گیاه معضل ایجاد کرده است. در ادامه این مطلب می خواهیم انواع کود ها از جمله کود شیمیایی ، کود آلی و کود بیولوژیک (کود زیستی) را مورد بررسی قرار دهیم و به طور ویژه در مورد تفاوت کود میکرو و ماکرو بحث کنیم.

تفاوت کود میکرو و ماکرو

تفاوت کود میکرو و ماکرو

مهم ترین تفاوت کود میکرو و ماکرو چیست ؟ قبل از اینکه به بررسی تفاوت این دو نوع از کود بپردازیم بهتر است یک تعریف واضح از این کودها بیان کنیم. در واقع می توان گفت که کودهای پرمصرف به عنوان کود ماکرو و کودهای کم مصرف به عنوان کود میکرو شناخته می شوند. این دو نوع از کودها دارای تفاوت هایی هستند که به آن ها اشاره خواهیم کرد.
– کود شیمیایی: کود های شیمیایی به دو دسته میکرو و ماکرو تقسیم می شوند. که هر کدام عناصر مورد نیاز گیاهان را تامین می کنند.
– کود آلی یا ارگانیک: از یک موجود زنده { گیاه ، حیوان و یا ترکیب هر دو} و یا فراورده های جانبی آنها { کود حیوانی ، کمپوست و…} مشتق شده اند ، به همین دلیل نام این کود ها ارگانیک است و تمام اجزا تشکیل دهنده این دسته از کود ها ، مواد غذایی مورد نیاز گیاهان می باشند. این دسته از کود ها متشکل از مواد آلی بر پایه کربن است که از مواد طبیعی زنده یا سابقا زنده به دست آمده است که مصادیق آن را ذکر کردیم.
– کود بیولوژیک: در حالت کلی این کود نیز جزو کود های ارگانیک است. به هر کودی که شیمیایی و مصنوعی نباشد ، ارگانیک می گویند. اما این نوع کود از گیاه های خاصی مثل جلبک ها تهیه می شود و تاثیر قابل توجهی در غنی ساز خاک دارد که می تواند به شکل قابل ملاحظه ای به رشد و سلامت گیاه کمک کند. از ریزوبیوم ، ازوتوباکتر ، آزوسپیریلیوم ، جلبک های سبز آبی و…. می توان به عنوان نمونه ها و مثال های کود بیولوژیک یا زیستی نام برد. استفاده از کود بیولوژیک مزایای زیادی دارد که چند نمونه را بیان می کنیم.

مهم ترین مزیت کود زیستی یا کود بیولوژیک

کود بیولوژیک مزایای زیادی دارد که می توان از آن به عنوان قارچ کش بیولوژیک ، آفت کش بیولوژیک و قارچ کش زیستی نیز استفاده کرد. علاوه بر این سلامت خاک را نیز افزایش می دهد.
• باعث تامین مواد اولیه و مغذی برای گیاهان میزبان می شود و در نتیجه در روند رشد گیاه تاثیر بسزایی دارد.
• باعث بهبود شرایط خاک و حاصلخیزی آن می شود.
• مواد ضد قارچ ترشح می کند و مانع قارچ زدگی گیاه می شود.
• استفاده از آفت کش ها را کاهش می دهد و باعث ارگانیک شدن محصول می شود.

تفاوت کود میکرو و ماکرو

کود ماکرو ، میکرو و کامل

همان طور که اشاره شد کود های شیمایی که برخی از آنها جزو عناصر پر مصرف گیاه هستند ، ماکرو یا ماکرو المنت نام گذاری شده و برخی دیگر که جزو عناصر کم مصرف گیاه هستند ، میکرو یا میکرو المنت نام دارند. این تفاوت کود میکرو و ماکرو است. به کود هایی که مجموع هر دو نوع عنصر را دارند ، کود کامل می گوییم.
کود های ماکرو ، عبارتند از :
– ازت N : در رشد رویشی گیاه موثر است اما توجه داشته باشید که استفاده زیاد از آن می تواند تاثیر عکس داشته باشد.
– فسفر P : در ریشه زایی و توسعه ریشه نقش دارد.
– پتاسیم K : این عنصر باعث گلدهی و میوه دهی گیاهان می شود و می تواند تاثیری بسزایی در مقاومت گیاه در برابر بیماری داشته باشد.
– گوگرد S : نقش اصلی گوگرد تنظیم PH خاک است.
– منیزیم Mg : توانایی انتقال انرژی را دارد.

عناصر کود میکرو

– کلسیم Ca : نقش مهمی در ساختار دیواره سلولی گیاه دارد.
– آهن Fe : نقش مهمی در متابولیسم ، فتوسنتز و تنفس ایفا می کند.
– منگنز Mn : در فتوسنتز و تبادل هیدروکربن ها و ازت موثر است و در PH کم جذب می شود.
– روی Zn : در تبادل انرژی ، مواد مغذی دیگر و هیدرو کربن ها نقش دارد.
– مولیبدن Mo : این عنصر در تبادل مواد نقش دارد ، وجود عنصر فسفر جذب مولیبدن را افزایش می دهد.
– مس Cu : در تولید پروتئین گیاهی نقش دارد.

تفاوت کود میکرو و ماکرو

بهترین زمان مصرف کود میکرو و ماکرو

در حالت کلی ، کود های شیمیایی در دو زمان قبل یا همزمان کاشت و یا پس از رویش مصرف می گردند اما عواملی از قبیل نوع و مرحله رشدی گیاه ، نوع کود و آب و هوای منطقه نیز در زمان کود پاشی موثر است.

فواید کود های میکرو و ماکرو در مورد سلامتی انسان

این دو نوع کود برای عملکرد صحیح بدن شما بسیار مهم و موثر اند زیرا می توانند ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در بدن شما را تامین کنند . مصرف مقدار کافی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف برای سلامت بهینه مهم است و حتی می تواند به مبارزه بدن شما با بیماری کمک کند. در تحقیقات صورت پذیرفته،ی مشخص شد که استفاده از ویتامین ها و مواد معدنی می تواند در پیشگیری از آلزایمر نیز موثر باشد.

سخن آخر در مورد تفاوت کود میکرو و ماکرو

در حالت کلی ، دارا بودن این عناصر موجب شادابی و سلامت گیاه شما می شود. این کود های می توانند مقاومت گیاه شما را در برابر آفات و بیماری ها افزایش دهند و همچنین باعث ماندگاری بیشتر میوه شوند. اما نکته حائز اهمیت این است که بدانیم ، لفظ پر مصرف و کم مصرف بیشتر در رابطه با میزان مصرف است ، نه تعداد دفعات مصرف. هر بار که از کود های ماکرو استفاده می کنید ، می بایست از کود های میکرو نیزاستفاده کنید اما به مقدار بسیار کم تر. امیدواریم تفاوت کود میکرو و ماکرو متوجه شده باشید و با استفاده صحیح از انواع کود ها ، سلامتی و شادابی را برای گیاه خود به ارمغان آورید.

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *