زمان مصرف کود NPK

بهترین زمان مصرف کود NPK برای گیاهان

در این مطلب شما را با بهترین زمان مصرف کود NPK آشنا می کنیم. منظور از کود NPK همان کود کامل است که تاثیر زیادی در رشد و شادابی گیاه دارد. در برخی از مواقع امکان کوددهی گیاه مورد نظر از طریق خاک وجود ندارد به همین دلیل از انواع کود به صورت پاششی بر روی برگ ها استفاده می شود. توجه داشته باشید که در نظر گرفتن زمان مصرف کود NPK از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

زمان مصرف کود NPK

کود NPK

زمان مصرف کود NPK چه وقت است؟ کود NPK یک کود شیمیایی محسوب می شود و استفاده از آن زمانی توصیه می شود که امکان کوددهی گیاه از طریق خاک وجود ندارد. اگر مطالب قبلی وب سایت ما را مطالعه کرده باشید به خوبی می دانید که استفاده از کودهای شیمیایی باعث آلودگی ذخایر آب زیر زمینی می شوند. به همین دلیل در سال های اخیر استفاده از آن ها با محدودیت مواجه شده است و برای تغذیه گیاه از طریق آن ، مجبور به محلول پاشی هستیم تا ترکیبات آن وارد آب های زیر زمینی نشود.
قبل از اینکه به زمان مصرف کود NPK اشاره کنیم بهتر است ابتدا توضیحی درباره ترکیبات این کود داشته باشیم. کود NPK دارای عناصر مهمی همچون نیتروژن ، فسفر و پتاسیم است. این عناصر در تمام مراحل رشد گیاه لازم است اما گاهی اوقات گیاه توانایی جذب تمام این عناصر را از خاک ندارد. به همین دلیل از این نوع کودها استفاده می کنیم تا مواد مغذی برای رشد بهینه گیاه فراهم شود. کودهای NPK را جزو کودهای کامل دسته بندی می کنند. برای اینکه یک کود جزو کودهای کامل محسوب شود باید دارای هر سه عنصر نیتروژن یا ازت ، فسفر و پتاسیم باشد.

بهترین زمان مصرف کود NPK

کودهای کامل را می توان در تمام دوره های رشد گیاه مورد استفاده قرار داد. اما بهتر است این کود برای گیاهان گلدار تا قبل از گل دهی استفاده شود. زیرا این کود می تواند گل برخی از گیاهان را از بین ببرد و مانع از رشد آن شود. اما گیاهانی که فاقد گل هستند باید در تمام دوران رشد از این کود بهره مند شوند.
کودهایی که میزان فسفر آن ها زیاد است می توانند در هنگام رشد مورد استفاده قرار بگیرند. اما کودهایی که میزان نیتروژن آن ها بیشتر است باید در زمان نیاز گیاه ، به آن اضافه شود. اگر یک درخت در دسته درختان گلدار طبقه بندی می شود نیز باید قبل از دوران گلدهی از کود NPK استفاده کند.
بهترین زمان مصرف کود NPK در هنگام جوانه زدن و فندقی شدن آن هاست. همچنین می توانید بعد از مرحله برداشت نیز از این کود استفاده کنید. زیرا میزان مواد مغذی خاک کم شده و به وسیله این کود می توان مواد مغذی و از دست رفته خاک را جبران کرد. همچنین خاک را غنی می کند تا در زمان خواب درخت بتواند انرژی لازم برای رشد و نگهداری آن را فراهم کند.
بهترین روش برای استفاده از کود NPK به صورت محلول است و می توان در هنگام کشت محصولات زراعی بر روی محصولات پاشید. اما شما می توانید در کشت های گلخانه ای و کشت های هیدروپونیک از آن به صورت آبیاری بهره مند شوید. زیرا این نوع از کشت ها ارتباط مستقیمی با ذخایر آب زیر زمینی ندارند و به آن آسیبی وارد نمی کنند.

زمان مصرف کود NPK

مزایای استفاده از کود NPK

پس از اینکه به زمان مصرف کود NPK پرداختیم نوبت به این می رسد که اشاره ای به مزایای آن نیز داشته باشیم. از مهم ترین مزایای این کود ، قدرت جذب بالای آن است. این ویژگی سبب می شود که به راحتی توسط گیاه جذب شود و مواد مغذی را وارد ریشه آن کند.

اختلاط کامل

کودهای NPK جزو کودهای کامل محسوب می شود و هر ذره از آن دارای اختلاط کامل است. به طور مثال کوچک ترین ذره از کود NPK دارای هر سه عنصر مفید مانند نیتروژن ، فسفر و پتاسیم است که تاثیر کافی بر روی رشد گیاه می گذارند.

افزایش سبزینگی گیاهان

قطعا سبزینگی گیاه از جوانب مهم در زیبایی آن محسوب می شود. تمام افراد تمایل دارند تا گیاهانی سرسبز و شاداب داشته باشند. کودهای NPK کمک می کنند تا نه تنها سبزینگی گیاه افزایش پیدا کند بلکه فتوسنتز آن نیز بیشتر شود.

افزایش میزان باردهی

کودهای NPK سبب می شوند که میزان باردهی گیاه افزایش پیدا کند. علاوه بر این موضوع شاهد توسعه اندام های سبز گیاه و قدرتمندتر شدن ریشه آن نیز خواهیم بود. کاهش نیاز گیاه به آب از دیگر مزیت های این نوع از کودهای کامل به شمار می رود.

سخن آخر

اگر می خواهید گیاه تان از نظر مواد مغذی تامین باشد ، باید با توجه به نوع گیاه و خاک تان ، در مورد کود زیستی یا همان کود بیولوژیک ، کود های میکرو و ماکرو و انواع کود NPK تحقیق کنید و حسب نیاز گیاه خود ، نسبت به خرید بهترین و مناسب ترین کود اقدام نمایید. انتخاب بهترین نوع کود می تواند به عنوان قارچ کش نیز عمل کند.

در مطالب گذشته به معرفی قارچ کش بیولوژیک و قارچ کش زیستی و مزایای استفاده از آن ها اشاره کردیم و شما میتوانید از فواید آفت کش بیولوژیک نیز بهره مند شوید.

۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *