انواع کود ارگانیک

آشنایی با انواع کود ارگانیک و کاربردهای آنها

انواع کود ارگانیک کدامند و چه کاربردی دارند ؟ در این مطلب قصد داریم شما را با انواع کود ارگانیک ، کاربردها و مزایای آن آشنا کنیم. کود ارگانیک یا کود بیولوژیک پر از مواد مغذی به منظور رشد بهتر گیاه است. استفاده از این کودها که به نام کود زیستی نیز شناخته می شوند قابل تجزیه در طبیعت هستند و هیچ آسیبی به محیط زیست نمی رسانند.

انواع کود ارگانیک

انواع کود ارگانیک

استفاده از انواع کود ارگانیک مزایای زیادی برای کشاورزان و محصولات آن ها دارد. به طور مثال این نوع از کودها باعث آلودگی ذخایر آب زیر زمینی و همچنین به خطر افتادن سلامتی گیاه ، محصولات کشاورزی و در نهایت انسان نخواهد شد. انواع کود ارگانیک و قارچ کش زیستی سرشار از مواد مغذی هستند که می توانند ارتباط خوبی با گیاه برقرار کرده و سبب جذب مواد مغذی از طریق ریشه آن شوند. یکی از مشکلات استفاده از کودهای شیمیایی این بود که به راحتی در طبیعت جذب نمی شدند و همین امر سبب می شد که طولانی مدت در طبیعت باقی بمانند و آثار زیان باری به دنبال داشته باشند.
اگر بخواهیم به مهم ترین تفاوت کودهای ارگانیک و کودهای شیمیایی اشاره کنیم باید بگوییم که میزان نیتروژن و فسفر در کودهای شیمیایی بیشتر از کودهای ارگانیک است. علاوه بر این رطوبت یکی از مهم ترین عوامل در کاهش غلظت نیتروژن و فسفر در کودهای ارگانیک محسوب می شود.

مهم ترین تفاوت های کود ارگانیک و کود شیمیایی چیست ؟

– اگر مطالب قبلی وب سایت را مطالعه کرده باشید به خوبی می دانید که کودهای شیمیایی به عنوان مهم ترین عامل در تضعیف خاک به شمار می روند. زیرا خاک را دچار مشکلاتی از جمله فرسایش و از بین بردن حاصل خیزی می کند. اما کودهای ارگانیک عملکردی برعکس دارند. به این معنی که می توانند خاک و گیاه را به طور همزمان تغذیه کنند و مواد مغذی خود را در جهت تقویت خاک و گیاه صرف کنند. این امر سبب که روز به روز میزان استقبال از کود زیستی یا کود ارگانیک بیشتر شود.
– وجود کرم های خاکی برای تقویت و رشد گیاه لازم است. کودهای شیمیایی دارای نمک های معدنی هستند و این نمک ها در کوتاه ترین زمان ممکن توسط ریشه گیاه جذب می شود. نمک های معدنی گزینه مناسبی برای کرم های خاکی و میکرو ارگانیسم های زنده محسوب نمی شود و می تواند به سرعت آن ها را از بین ببرد.
– لازم است بدانید که استفاده از کودهای شیمیایی باعث می شود در طول زمان تمام موجودات زنده و مواد آلی پر اهمیت خاک از بین بروند و کیفیت خاک به شدت افت کند. از بین رفتن کیفیت خاک باعث عدم حاصلخیزی آن شده و دیگر هیچ گیاه با کیفیتی در آن رشد نخواهد کرد. اما خبر خوب اینکه استفاده از کود بیولوژیک می تواند به مرور زمان خاک بی کیفیت را تقویت کند و حاصلخیزی را به آن باز گرداند. همچنین آفت کش بیولوژیک یکی از موارد مهم در کشاورزی زیستی است.
– از دیگر تفاوت هایی که بین انواع کود ارگانیک و کود شیمیایی وجود دارد این است که کودهای شیمیایی برای تولید نیاز به منابع غیر تجدید پذیر مانند زغال سنگ و گاز طبیعی دارند. برخی از انواع کودهای شیمیایی برای تبدیل شدن به محلول ، از مواد اسیدی در سنگ معدن استفاده می کنند.

انواع کود ارگانیک

معرفی انواع کود ارگانیک

کود ارگانیک خشک

کودهای ارگانیک دارای انواع مختلفی هستند. هنگامی که نام کود ارگانیک خشک به گوشتان می خورد مطمئن باشید که برای تولید آن از یک ماده استفاده شده است که می تواند شامل سنگ فسفات یا جلبک دریایی باشد. جلبک دریایی که برای تولید کود ارگانیک خشک از آن استفاده می شود نوعی جلبک غنی از مواد مغذی است. البته برخی از کودهای خشک به طور ترکیبی نیز تولید می شوند و می توانند بسیاری از مواد مغذی را در خود جای دهند. این نوع از کودها دارای موادی از جمله نیتروژن ، پتاسیم ، فسفر و انواع ریز مغذی هستند و به طور ویژه و خاص تهیه می شوند.
بهترین و رایج ترین روش برای استفاده از انواع کود ارگانیک این است که آن را بر روی خاک پخش کنید و سپس خاک را چنگ بزنید. به طور معمول از کودهای ارگانیک خشک در فصل رشد مانند بهار استفاده می شود و می تواند باعث تقویت ریشه گیاهچه ، درخت یا درختچه شود. همچنین برای از بین بردن انواع قارچ ها خوب است از قارچ کش بیولوژیک استفاده کرد.

برای رشد بهتر گیاهان و خداحافظی با کود شیمیایی همین الان کود بیولوژیک را سفارش دهید

کود ارگانیک مایع

کودهای ارگانیک مایع از چند طریق جذب گیاه می شود که می توان به شاخ ، برگ و ریشه اشاره کرد. هنگامی که خاک در دسترس نباشد می توان گیاه را از طریق برگ تغدیه کرد. علاوه بر این زمانی که ریشه ها تنش زده می شوند نیز می توانید تغذیه گیاه را از شاخ و برگ نیز انجام داد. این موضوع برای رشد سبزیجات درفصل بهار بسیار موثر خواهد بود.
بهترین روش برای استفاده از کودهای مایع این است که در فصل رشد یعنی فصل بهار ، هر دو هفته یک بار کود را بر روی خاک اسپری کنید. علاوه بر فصل رشد باید از این کودها بعد از پیوند دادن و یا در طول دوره میوه دهی نیز استفاده شود. اگر گیاه در دوره خشکسالی قرار دارد نیز باید از این کودها به همین ترتیب برای تغذیه گیاه استفاده کنید. مناسب ترین زمان برای اسپری کردن انواع کود ارگانیک صبح زود و ابتدای عصر است. زیرا در این زمان مایعات با سرعت بالاتری به گیاه جذب می شوند.

انواع کود ارگانیک

تقویت کننده های رشد

در بخش قبل به کودهای ارگانیک خشک و مایع اشاره کردیم. نوع دیگری از کود ارگانیک وجود دارد که به عنوان تقویت کننده های رشد شناخته می شوند. این نوع از تقویت کننده ها قادر اند تا مواد مغذی را از خاک به سمت گیاه هدایت کنند و پروسه جذب آن ها را سرعت ببخشند. یکی از رایج ترین تقویت کننده های گیاه از یک جلبک دریایی بدست می آید.
بهترین روش برای استفاده از این نوع کود ارگانیک این است که آن ها را به طور مستقیم بر روی خاک بپاشید. انجام این کار باعث می شود که باکتری ها رشد بهتری داشته باشند. هوموس بیشتری تولید شود. باروری و حفظ رطوبت خاک نیز بیشتر شود و در نهایت کیفیت خاک و گیاه بهبود پیدا کند.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *