مزایای کود ارگانیک

مزایای کود ارگانیک و اهمیت استفاده از آن

مزایای کود ارگانیک چیست و چرا استفاده از آن توصیه می شود؟ کودهای شیمیایی صدمات جبران ناپذیری به طبیعت وارد می کنند و به عنوان یکی از اصلی ترین دشمنان محیط زیست به شمار می روند. بعد از آگاهی و اطلاع از مضرات کودهای شیمیایی ، محققان زیادی در تلاش بودند تا نوعی کود طبیعی یا کود ارگانیک را تهیه کنند. مزایای کود ارگانیک آنقدر قابل توجه است که روز به روز استقبال از آن بیشتر می شود.

مزایای کود ارگانیک

مزایای کود ارگانیک

مزایای کود ارگانیک قابل مقایسه با کود شیمیایی نیست. این کودها می توانند به عنوان قارچ کش زیستی ، قارچ کش بیولوژیک و آفت کش بیولوژیک نیز معرفی شوند. کود ارگانیک به عنوان کود زیستی یا کود بیولوژیک قادر است خاک را تقویت کند و میزان حاصلخیزی آن را افزایش دهد. استفاده از کود شیمیایی باعث می شد که خاک تضعیف شود و بعد از گذشت مدت زمانی طولانی ، دیگر قادر به حفظ و نگهداری گیاهان در خود نباشد. در ادامه به معرفی مهم ترین مزایای کود ارگانیک می پردازیم.

حاوی ریز مغذی ها

کودهای ارگانیک سرشار از ریز مغذی ها و میکرو ارگانیسم های زنده هستند که ریشه گیاه به خوبی آن ها را جذب می کند. این نوع از مواد مغذی در کودهای شیمیایی وجود ندارد و همین امر سبب می شود که بعد از مدتی ، خاک قوت خود را از دست بدهد و فاقد مواد مغذی شود. کودهای ارگانیک به صورت مایع ، پودری و تقویت کننده در دسترس هستند که نحوه استفاده هر کدام از آن ها متفاوت است. به طور مثال کودهای ارگانیک پودری باید بر روی خاک پاشیده شوند و نباید به صورت محلول مورد استفاده قرار بگیرند.

تزریق دوره ای مواد مغذی

همان طور که اشاره کردیم یکی از مهم ترین مزایای کود ارگانیک این است که حاوی ریز مغذی هاست. رشد گیاهان به واسطه این کودها سبب می شود که مواد مغذی به صورت دوره ای و هر زمان که گیاه به آن نیاز داشت به خاک تزریق شود. این موضوع باعث می شود که استفاده گیاه از این مواد ، به یک دوره محدود نشود و بارها بتوان از آن استفاده کرد.

جذب سریع

اگر مطالب قبلی وب سایت ما را مطالعه کرده باشید به خوبی می دانید که کودهای شیمیایی یکی از اصلی ترین عوامل آلودگی ذخایر آب زیر زمینی هستند. اما کود بیولوژیک یا کود ارگانیک هیچ آسیبی به ذخایر آب وارد نمی کند حتی اگر به میزان زیاد از آن استفاده کنیم. این کودها خیلی سریع تر از کودهای شیمیایی به خاک جذب می شوند و فرآیند رشد گیاه را سرعت می بخشند. یکی از باورهای اشتباه که در بین کشاورزان وجود دارد که مانع انتخاب کود ارگانیک توسط آن ها می شود این است که کود زیستی توانایی رشد بهتر گیاه را ندارد.

مزایای کود ارگانیک

تغییر اسیدی و باز بودن خاک

جالب است بدانید که یکی از مهم ترین مزایای استفاده از کود بیولوژیک یا کود زیستی این است که می تواند به عنوان یک بافر عمل کند. به این معنی که PH خاک را تنظیم می کند و می تواند میزان اسیدی یا باز بودن خاک را تغییر دهد. افرادی که در حوزه کشاورزی و پرورش گیاهان تجربه دارند به خوبی می دانند که اسیدی و باز بودن خاک تاثیرمستقیمی در کیفیت گیاه و سرعت رشد آن دارد.

برای رشد بهتر گیاهان و خداحافظی با کود شیمیایی همین الان کود بیولوژیک را سفارش دهید

ایجاد و حفظ ساختار شنی خاک

هنگامی که خاک دارای ساختار شنی باشد امکان نگهداری مواد مغذی را پیدا می کند. از مزیت های کود ارگانیگ این است که این ساختار را در خاک ایجاد می کند و با نگهداری میکرو ارگانیسم ها و ریز مغذی ها زمینه را برای رشد سریع تر گیاه فراهم می آورد. کودهای شیمیایی قادر به ایجاد این ساختار نیستند و همین موضوع سبب می شود که آسیب های جدی به خاک وارد شود.

جلوگیری از فرسایش خاک

عوامل مختلفی در ایجاد فرسایش خاک دخیل هستند که یکی از آن ها بیماری های مربوط به خاک است. کودهای شیمیایی نه تنها از بروز این مشکل جلوگیری نمی کنند بلکه یکی از دلایل ایجاد فرسایش نیز محسوب می شوند. کودهای ارگانیک در روند فرسایش خاک تلاش می کنند تا رطوبت لازم را نگه دارند و از فرسایش بیشتر جلوگیری کنند. علاوه بر این موضوع در برخی از اقلیم ها که بارش باران زیاد است و باعث مشکلاتی از جمله فرسایش خاک می شود باید از کودهای ارکانیگ استفاده کرد.

مزایای کود ارگانیک

پیشگیری از تنش غذایی در گیاه

پیشگیری از تنش های غذایی در گیاه یکی دیگر از مزیت های استفاده از کود ارگانیک به شمار می رود. اگر شما بخواهید از کود شیمیایی استفاده کنید در شستشوی گیاه دچار مشکل می شوید. زیرا مواد مغذی آن از بین می رود. اما بعد از استفاده از کود ارگانیک هیچ محدودیتی در تعداد و دفعات شستشوی گیاه وجود ندارد.

زنده ماندن باکتری های مفید

در خاک باکتری ها و قارچ های مفیدی وجود دارند که برای رشد بهتر گیاه ضروری هستند. استفاده از قارچ کش بیولوژیک در زمانی انجام می شود که قارچ های مضر بر روی برگ یا ساقه گیاه نمایان می شوند.
استفاده از کودهای شیمیایی می تواند تمام باکتری ها ، قارچ ها، کرم ها و انواع حشرات مفید خاک را از بین ببرد. اما کودهای ارگانیک از بروز این مساله جلوگیری می کند و خاک را تازه و سالم می کند. این باکتری ها با گیاه همزیستی دارند و باعث بقا می شوند.

وجود حشرات ذره بینی

در کودهای ارگانیک نوعی از حشرات ذره بینی کوچک وجود دارند که به کمک آن ها هوای مورد نیاز گیاه تبادل می شود. این میکرو ارگانیسم ها سبب می شوند که گیاه اکسیژن مورد نیاز خود را از هوای پیرامون تامین کند و سرحال تر و شاداب تر باشد.

قیمت مناسب

یکی دیگر از عواملی که باعث می شود کشاورزان تمایل زیادی به استفاده از کود ارگانیک نشان ندهند این است که فکر می کنند کود ارگانیک از قیمت بسیار بالایی نسبت به کود شیمیایی برخوردار است. در صورتی که این باور کاملا اشتباه است و کود زیستی از قیمت مناسب و ایده آلی برخوردار است که برای کشاورزان مقرون به صرفه خواهد بود.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *