کود محرک ریشه - کشاورزی ارگانیک - کود زیستی - قارچ کش زیستی

ریشه ها می توانند تاثیر شایان و بسیار مهمی بر روی سلامت و رشد دیگر بخش های گیاهان با حفاظت از آن ها در برابر سموم و آفات و بیماری ها  و همچنین در کنار فراهم نمودن مواد مغذی مورد نیاز برای رشد گیاه داشته باشند. با توجه به اهمیت بالا این موضوع ما در ادامه نکاتی را بیان خواهیم کرد که رعایت آن ها نیز می تواند به ریشه زایی حد اکثری گیاهان و افزایش سلامت گیاه  نیز کمک کند.هر یک از گیاهان که در مرحله ای از رشد قرار دارند و برای نمونه در حالی که تعدادی از گیاهان هستند که نیاز به مواد مغذی برای جوانه زدن و رشد ابتدایی ریشه ها از بذر در مراحل ابتدایی کشت دارند، برخی دیگر از گیاهان نیز هستند که مرحله جوانه زنی، نشا و یا قلمه زنی را پس از سپری کرده و نیازمند مواد مغذی برای توسعه شبکه ریشه‌های خود در عمق خاک می‌باشند. در ادامه به مبحث کود های محرک رشد ریشه می پردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

عناصر کودهای محرک رشد ریشه :

فسفر و پتاسیم دو ماده مغذی و بسیار مهمی هستند که در طول پروسه رشد از ریشه‌های گیاهان محافظت می‌کنند. این دو عنصر به خصوص به ریشه‌های گیاه کمک می‌کنند و اجازه میدهد تا کلکسیونی از ریشه‌های جدید را به طور عمقی در دل خاک ایجاد کنند و ریشه‌های موجود را برای توسعه ریشه‌های جدید تقویت می‌کنند.این بدان معنی است که به خصوص درطی فصل رشد گیاه استفاده از این عناصر بسیار مفید خواهد بود و سبب رشد فعال ریشه‌ها و در نهایت رشد کل گیاه در فصل رشد آن‌ها که به طور معمول بهار و تابستان است خواهد شد.اما قبل از این که باغ و یا خاک مربوطه را با مقدار مناسب این عناصر کوددهی کنید، به خاطر داشته باشید فسفر که علاوه بر تقویت و رشد  ریشه‌ها می‌تواند به رشد و تولید بیشتر گل و میوه در  اغلب گیاهان نیز کمک کند.که به عنوان مزیت های جانبی برای استفاده از این عنصر قابل ذکر است ما در ادامه متن به معرفی بهترین کودهایی که می توانید به این جهت از آن استفاده کنید اشاره خواهیم کرد.

استفاده از کود محرک ریشه :

کودهای تجاری که به طور معمول در بازار اکثریت از کشورها برای خرید به منظور تقویت رشد ریشه های گیاهان در دسترس کشاورزان هستند که در خود نسبت مشخصی کود NPK را دارند. حروف مخفف ان، پی و کا هر یک به ترتیب مشخص کننده میزان نیتروژن، فسفر و پتاسیم موجود در این کودها می‌باشند. به دلیل مناسب بودن قیمت کود NPK، این گزینه یکی از بهترین انتخاب ها برای تقویت ریشه و ریشه زایی گیاهان محسوب میشود .نکته مهم قابل ذکر این است که در حالتی که شما به دنبال کود متناسب برای ریشه زایی هستید که بتواند به شما این اطمینان خاطر را بدهد که ریشه‌ها رشد مناسبی در آینده خواهند داشت، باید مطمئن شوید که دومین و سومین عدد بزرگ‌تر از عدد اول باشند. به طور مثال می‌توانیم به کود ۳۶ -۱۲ -۱۲ اشاره کنیم که دارای درصد  بسیار بالایی از پتاسیم است و برای ریشه‌زایی کاملا مناسب است. قبل از خرید کود کشاورزی در این مورد تحقیقات لازم را کنید.

نکاتی برای استفاده از انواع کود محرک ریشه :

درحالتی که می‌خواهید رشد ریشه‌های گیاه را بدون هیچ افزایش گلدهی و باردهی گیاه داشته باشید، زمان اضافه نمودن فسفر و پتاسیم قبل از کاشت بذر باید صورت پذیرد. در این صورت تا زمان گلدهی گیاه مقدار کثیری عناصر موجود در کود توسط گیاه جذب شده است. به این منظور کود طبیعی را چند اینچ مثلا حدود ده سانتیمتر و بیشتردر دل خاک قرار دهید تا ریشه‌ها پس از جوانه زدن به تدریج به کود دسترسی لازم را داشته باشند.

در صورتی که هدف دارید گیاه علاوه بر رشد ریشه‌های خود،ثمر و یا گل‌های زیادی بدهد، می‌توانید این کودها را پس از جوانه‌زدن گیاه نیز به خاک اضافه نمود. توجه داشته باشید که هر یک از گیاهان برای مقصود خاصی کاشته می شود. برای نمونه گیاهانی مثل نعنا را با هدف استفاده از برگ‌های آن کاشت می‌کنند. این در حالی است که انواع گل‌ها مختلف را به طور معمول برای زیبایی گل‌های آن‌ها و برای مقاصد تزیینی و زیبای محیط پرورش می‌دهند.

کود محرک ریشه

ویتامین B1 و هورمون های گیاهی که با نام اکسین auxins عموما شناخته می شوند، با نام محرک‌های رشد ریشه‌های گیاهان شناخته می‌شوند. این ترکیبات حاوی ترکیبات شیمیایی دیگری نیز می‌باشند و بنا به مطالعات انجام شده در داخل کشور باعث بالا بردن وزن خشک و تر ریشه‌های گیاهان پس از استفاده در شرایط خاص و در چند نوبت شده‌اند.با این وجود باید توجه داشته باشید که در استفاده از انواع محرک‌های رشد ریشه مثل اکسین‌ها احتیاط را رعایت کنید و در نظر داشته باشید که فسفر و پتاسیم و کودهای طبیعی گزینه های مناسب تر و امن تری برای تقویت رشد گیاه هستند. و کود ریشه زایی  مفیید و کار آمدی می‌باشند.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *