کود شیمیایی - قارچ کش زیستی - کود بیولوژیک - کود کشاورزی

متاسفانه استفاده نا به جا از کودهای نیتروزن دار و نیتراته برای افزایش بهره وری و محصول زمین باعث شده که بافت طبیعی مواد غذایی بسیار درهم ریخته شود. معمولا نیترات هایی که به صورت کود وارد زمین می شود می تواند وارد آب های زیرزمینی که اغلب آب شرب روستایی و شهرها را نیز تامین می کند شده که سبب افزایش سطح نیترات آن می شود در نتیجه موجب بالا بردن تشکیل نیتروزامین که ماده ای سرطان زا است می شود و حتی چنین آب هایی برای شرب و یا تهیه غذای نوزادان و کودکان منع مصرف دارد و مناسب تغذیه کودکان زیر یکسال نیست. در ادامه به مبحث بیماری ها ناشی از کود شیمیایی می پردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

بیماری های ناشی از کود شیمیایی

علاوه بر این مسئله کود شیمیایی و یا آفت کش هایی که نیمه عمر بالایی دارند در موقعیتی که در زمان عرضه محصولات به بازار، سموم به کار برده شده تجزیه و بی اثر نشده باشند، می توانند به شکل ثانویه به مصرف کنندگان این مواد خوراکی انتقال پیدا کرده و سلامتی و نشاط آنها را تحت تاثیر خود قرار دهند. چنانچه اینکه چندی پیش گزارش شده بود در حوالی کرمانشاه به دلیل استفاده نابجا از انواع سموم غیراستاندارد برای دفع انواع آفات صیفی جات خصوصا خیار که آثاری از سم بر روی پوست خیار باقیمانده بود تعدادی از افراد مصرف کننده را دچار فلج حنجره نموده بود.
حتی بعضی دیگر از آلودگی های میکروبی ناشی از بکارگیری کودهای طبیعی مختلف نیز می توانند آلودگی های خطرناکی را به مصرف کنندگان تولیدات کشاورزی سرایت بدهند که مثال های بارز آن مرگ و میرهایی بود که در سال گذشته در کشورهای اروپایی و امریکایی از طریق مصرف صیفی جات آلوده به ایکولای رخ داده بود و باعث شوک همه شده بود

آلودگی بافت مواد غذایی به سموم از بین نمی رود:

ما می توانیم با شستن و یا حرارت دادن انواع مواد غذایی، برخی از آلودگی ها را از بین ببریم ولی ترکیباتی که در بافت مواد غذایی و یا مواد حیوانی نفوذ کرده است با هیچ ترفندی قابل از بین بردن نیست مخصوصا سبزیجاتی که ریشه ای هستند بیشتر در معرض تراکم این مواد هستند.و سموم را به داخل خود جذب میکنند در گذشته  دور دغدغه خاطر متخصصین تغذیه آبیاری صیفی جات و سبزیجات با آب فاضلاب ها بود.علیرغم اینکه آبیاری با فاضلاب ها سبب جذب مواد مغذی زیاد به خاک و رشد گسترده گیاهان می شود ولی به علت اینکه در فاضلاب ها مواد شیمیایی و فلزات سنگین فراوانی مانند سرب و جیوه وکادمیوم و … وجود دارد که از طریق آوندهای چوبی و آبکش جذب گیاهان شده و به بافت های گیاهان رسوخ می نمایند که به هیچ وجه و از هیچ طریق برطرف شدنی نیست. و با مصرف این گیاهان این عناصر وارد بدن انسان یا جانداران دیگر میشوند

خوشبختانه با اقدامات سریع و  به موقع مسئولین بهداشتی کشور این روش آبیاری سبزیجات و صیفی جات تحت کنترل درآورده شده و مقدار انجام آن بسیار کاهش یافته است. نکته قابل تاکید این است که آنچه که در بافت گیاهان و میوه ها و حیوانات نفوذ می یابند با هیچگونه عواملی قابل رفع نمی باشند، و نه با پختن و نه با شستن این عامل از بین نمی رود.

عوارض وحشتناک کود شیمیایی بر بدن جانداران:

ابتلا به سرطان تنها یکی از عوارض استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی است همچنین حساسیت های پوستی و مختل شدن سیستم ایمنی بدن و ابتلا به بیماری های خودایمنی نظیر ام اس و دیابت های زودرس وابسته به انسولین نیز از دیگر عوارض خطرناکه استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی است. سیستم ایمنی بدن تحت تاثیر ترکیباتب که رادیکال های آزادی که از طریق سموم و آفت کش ها و کودهای مختلف وارد بدن می شود گاهی چنان سردرگم می شود که خود سیستم ایمنی که باید به بیگانه حمله کند و آنها را از پا درآورد تا سلامت وجود انسان حفظ شود به اندام های داخل بدن حمله می کند که در اصطلاح به آن بیماری خودایمنی گویند و به مرور باعث خطر های جداناپذیری میشود

خطر استفاده آفت کش ها در منزل

استفاده از کود و مواد ضد انگل تنها موادی نیستند که می توانند باعث آلودگی مواد خوراکی و دیر جانداران شود بلکه استفاده نابجا از آفت کش ها در منزل می تواند آلودگی را در همه خانواده از جمله افراد مسن یا کوکان شیرخوار نیز ایجاد کند. بعضی از آفت کش ها ترکیبات شیمیایی بسیار پایداری دارند که اگر به ماندگاری و زمان نیمه عمر آنها مراجعه فرمایید مشاهده میکنید که در بین آن برخی ترکیبات مثلا ددت بسیار پایدار و ماندگارترهستندآلودگی های محیط زیست خصوصا در دوران بارداری نیز دارای اهمیت بسیاری هستند چرا که می توانند از طریق مایعات و جامدات مصرفی مادر، بچه را در دوران رشد جنینی اش تحت تاثیر قرار دهند و روی جنین اثرات منفی داشته باشد.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *