سم دیازینون - کود بیولوژیک - قارچ کش بیولوژیک - کود کشاورزی - کشاورزی ارگانیک

استفاده از سم برای از بین بردن انواع آفات و حشرات امری کاملاً طبیعی و اجتباب ناپذیر می باشد، اما باید در انتخاب سم ها دقت کافی را داشته باشید و سم هایی را استفاده کنیم که برای انسان، محیط زیست و حشرات مفید کمترین اثر و آسیب را دارند.برای اینکه بتوانید به محض دیدن نشانه‌های آلودگی به حشرات، آفات و بیماری‌های جلوی گسترشافزایش آن را بگیرید و گیاه خود را نجات دهید ، انتخاب بهترین نوع سم برای گیاهان آپارتمانی اهمیت بسیار زیادی دارد. سم دیازینون برای گیاهان آپارتمانی و نیز مزارع کشاورزی استفاده خواهد شد. برای کنترل حشرات و آفات گیاهان، گل‌ها، سبزیجات و محصولات زراعی در باغچه، مزارع و داخل منزل،  بهترین سم استفاده از دیازینون است. در ادامه به مبحث استفاده از سم دیازینون می پردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

استفاده از سم دیازینون

سم دیازینون در دستۀ سم های حشره‌کش ارگانوفسفره قرار دارد. سم حشره کش دیازینون ۶۰ درصد ای سی، حشره کشی غیرسیستمیک با اثر تماسی، گوارشی و تنفسی می باشد و روی طیف وسیعی از آفات تاثیر دارد. از سم دیازینون برای درختان میوه می­‌توان برای کنترل آفت در درختان از جمله درخت گردو استفاده نمود. علاوه بر این سم دیازینون برای پشه گلدان نیز کاربردی می باشد. از  آفاتی که با دیانیزون کنترل می­ شوند می‌­توان به کرم سیب و به، لیسه ی درختان میوه، شته و پسیل گلابی، شپشک در مرکبات و پسته، کرم برگ­خوار، کرم ساقه‌­خوار برنج، بید چغندرقند، شپشک و زنجرک خرما، کرم سفید ریشه در درختان جنگلی، کرم اگروتیس یا طوقه ­‌بر لوبیا و تریپس انگور یا هر آفت باغی دیگر اشاره نمود.

سم دیازینون در بین  انواع آفت کش­ ها

آفت کش ها به مواد شیمیایی گفته می شود که برای نابود کردن یا کنترل جمعیت انواع آفت استفاده خواهد شد. سم های کشاورزی براساس نحوه ورود به بدن آفت به سه دسته سموم گوارشی، سموم تماسی سموم تدخینی تقسیم بندی می ­شوند. سموم گوارشی از طریق لوله گوارش وارد بدن حشره می شود و معمولا برای حشرات مکنده استفاده خواهد شد. این در زمانی است که سموم تماسی از طریق تماس با بدن حشره اثر خواهد کرد و در زمانی که مستقیماً روی بدن حشره پاشیده شود موثر ند و سموم تدخینی به صورت گاز متصاعد می شود و از طریق تنفسی بروی آفت عمل می کند. سم دیازینون که جزو  دسته ای از مواد شیمیایی به نام ترکیبات ارگانوفسفره است غیر سیستمیک و با اثر تماسی، گوارشی و تنفسی است و از همین طریق روی طیف وسیعی از آفات تاثیر گذار است.

مکانیسم عمل سم دیازینون

دیازینون با اثرگذاری بر روی سیستم عصبی حشرات و از بین بردن کنترل سیستم عصبی، باعث مرگ حشرات است. این سم، به عنوان کنترل کننده ی آنزیم استیل کولین استراز عمل خواهد کرد. مهار این آنزیم، موجب تجمع غیرطبیعی استیل کولین در شکاف سیناپسی است که وظیفه ‌ی این شکاف سیناپسی،  ارسال سیگنال‌های نورون به یکدیگر و سلول‌ های غیر عصبی حشره می باشد. با اینکه دیازینون یک استر تیوفسفریک است، اما با همان مکانیزم رایج سایر سموم و حشره کش ها مانند کلرپریفیس، مالتیون و پاراتیون عمل می کند، در نتیجه در برابر جمعیت حشرات مقاوم به ارگانوفسفره تاثیر چندانی نخواهد داشت.

خطرات استفاده از سم دیازینون

در صورت بلعیده شدن، استنشاق یا جذب پوستی سم دیازینون ممکن است موجب مسمومیت در انسان و حیوانات بشود. و در صورت تماس با چشم، میتواند منجر به آسیب ​​چشمی بشود . این سم دارای خطرات زیست محیطی و سمیت بالا برای پرندگان، ماهی‌ها و دیگر موجودات است . علائم قرار گرفتن در معرض دیازینون، نسبت به میزان قرار گیری در عرض چند دقیقه تا چند ساعت ظاهر خواهد شد. علائم اولیه بر روی انسان تهوع، سرگیجه، بزاق آوری، سردرد، عرق کردن، اشک آوری و آبریزش بینی را در برمی­ گیرد. این علائم می تواندحتی تا استفراغ، گرفتگی شکمی، اسهال، تحریک عضلانی، ضعف، لرزش، عدم هماهنگی و انقباض مردمک چشم ادامه پیدا خواهد کند. علاوه بر این، بعضی از مطالعات نشان داده است که ممکن است در اثر استفاده نادرست از سم دیازینون  عوارض جانبی روانی و عصبی از جمله از دست دادن حافظه، سردرگمی و افسردگی را در بر دارد.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *