انواع کود شیمیایی

آشنایی با انواع کود شیمیایی و موارد مصرف آن

انواع کود شیمیایی چیست؟ تاثیر کود شیمیایی بر روی خاک چیست؟ آیا کودهای شیمیایی را می‌شناسید؟ مصرف کودهای شیمیایی به چه صورت است؟ انواع کودهای شیمیایی کدام است؟ کود‌ها به طور کلی به سه دسته کودهای شیمیایی، کود آلی و کود بیولوژیک تقسیم خواهند شد. تولید این نوع کود‌های کشاورزی، سبب افزایش تولید محصولات زراعی و باغی شد که این عامل باعث شد در مرور زمان تولید این کود‌ها رو به فزونی برود. اما باید این نکته را در نظر داشت که این کود‌‌ها گرچه باعث ازدیاد محصول می ‌گردند اما صدمات زیادی را به خاک، موجودات زنده و اکوسیستم وارد می‌‌نمایند. ترکیب شیمیایی و درصد خلوص کود‌های مختلف حاوی یک عنصر، بسیار متفاوت هستند که این تفاوت ها بر مورد مصرف، نحوه پخش، زمان کود دهی و اثر بخشی کودها تاثیر بسزایی دارند. بنابراین شناخت انواع کود شیمیایی ما را در جهت تهیه و مصرف درست آن راهنمایی می‌کند.

انواع کود شیمیایی

انواع کود شیمیایی

انواع کود شیمیایی کدامند ؟ کود‌‌های شیمیایی بر اساس نوع عنصر تقسیم بندی می‌ شوند. به عنوان مثال کود‌های ازتی، فسفری و پتاسیمی از یک یا دو عنصر تشکیل شده اند. اگر یک کود همه عناصر را با هم و به نسبت متناسب داشته باشد اصطلاحاً کود کامل نامیده می ‌شود. کود‌های شیمیایی در کارخانجات کود سازی تهیه می ‌شوند. متاسفانه به دلیل مضراتی که این کودها به طبیعت ، ذخایر آبی ، سلامتی انسان و … وارد می کنند استفاده از آن ها محدود شده است و در سال های اخیر شاهد بهره مندی از کود بیولوژیک یا کود زیستی هستیم. کود بیولوژیک قادر است که عملکردی به عنوان قارچ کش زیستی و آفت کش بیولوژیک و قارچ کش بیولوژیک نیز داشته باشد. حال انواع کود شیمیایی عبارتند از:

• کودهای ازت

ازت یکی از پرکاربردترین کود شیمیایی است که به صورت ‌‌های نیترات، یون آمونیوم و اوره جذب گیاهان می شود. همچنین نیترات آمونیم دارای ۳۳ درصد ازت هستند. این کود‌ها غالباً در محلول‌‌های غذائی به عنوان منابع کلسیم یا پتاسیم مصرف می شوند. اوره را می توان یکی از رایج ترین کود ازت در ایران است که بیشتر از ترکیبات آلی خواهد بود.

• کودهای فسفره

کودهای فسفره نیز از دیگر انواع کود های شیمیایی پرکاربرد است. این کود ها را معمولا به صورت درصد اکسید فسفر ذکر می‌ کنند. اسید فسفریک موجود در این کودها که معمولا از تجزیه مواد آلی خاک به وجود می آید جذب گیاه می شود، اما هرگز نمی توان آن را به صورت کود شیمیایی مصرف کرد. این کود به عنوان یکی از پرکاربردترین شناخته می شود که حداکثر میزان محلول فسفر در پی اچ آن ۶ تا ۶٫۵ وجود دارد. بنابراین رساندن پی اچ خاک به این حد می تواند در افزایش محلول بودن و جذب فسفر موثر باشد.

برای رشد بهتر گیاهان و خداحافظی با کود شیمیایی همین الان کود بیولوژیک را سفارش دهید

• کود‌های پتاسیم

از دیگر انواع کود شیمیایی پر مصرف، کودهای پتاسیم است. بی شک درباره کمبود پتاسیم در خاک‌‌ های اسیدی و خاک‌‌ های شنی شنیده اید که این کمبود در سایر خاک‌‌ ها به خصوص یونجه نیز وجود دارد. این کودها بر اساس نیاز گیاهان و … به تولید می رسند‌. ناگفته نماند که قبل از تولید تحقیقات و آزمایشات بسیار زیادی را در حوزه ها و زمینه های مختلف روی این کودها و انواع خاک های کشت و کار انجام می دهند. حتی این تحقیق و پژوهش ها نیاز به زمان زیادی جهت نتیجه مثبت و عملکرد بهتر دارند که نتیجه کار تولید کودهایی نظیر انواع کود شیمیایی و استفاده آن ها در مصارف زیادی می باشد.

انواع کود شیمیایی

برخی دیگر از انواع کود شیمیایی پرمصرف

• کودهای گوگرد

کودهای گوگرد نیز از دیگر انواع کود شیمیایی هستند. حتما می دانید که حتی اگر خاک قابل کشت شما با کمبود گوگرد مواجه شود، نمی تواند کشت مناسب و با کیفیتی را به شما بدهد. حال این میزان گوگرد در خاک‌‌های مشاهده می شود که به شدت در معرض شستشو قرار گرفته اند و به مرور خاک شسته شده و املاح معدنی و … آن که جهت رشد گیاه مناسب بوده از بین رفته است. حال چاره کار چیست؟ بایستی با کمک کود شیمیایی که کودهای گوگرد نمونه ای از آن ها محسوب می شوند استفاده کرد. قطعا که به مرور زمان و با تغذیه مناسب خاک از این کودها می تواند به مرور زمان عملکرد بهتری نیز از خود نشان دهد.

انواع کود شیمیایی

• کود‌های کلسیم و منیزیم

کلسیم و منیزیم نیز از دیگر نمونه های کود شیمیایی هستند که اما نسبت به کودهای دیگر کمتر مورد مصرف قرار می گیرند. حال چرا مصرف این نوع کودهای شیمیایی کمتر است؟ چرا که کمبود این دو در بسیاری از خاک ها دیده نمی شود. به نوعی می توان گفت که خاک کمتر در معرض کاهش کلسیم و منیزیم هستند. به عنوان مثال بیشتر در خاک های نواحی مرطوب اسیدی جهت اصلاح خاک و تثبیت آن از کلسیم و منیزیم استفاده می ‌کنند. توجه داشته باشید که اگرچه انواع کود شیمیایی برای خاک به تولید رسیده اند و قطعا فواید بسیاری خواهند داشت. اما استفاده آن ها نیز تنها زمانی موثر خواهد بود که خاک مورد نظر منطقه واقعاً به آن ماده و آن کود مورد نظر احتیاج داشته باشد. در غیر این صورت با افزایش کلسیم و منیزیم شما به خاک های منطقه آسیب جدی تری وارد می کنید.

• کود‌های مخلوط

یکی دیگر از انواع کود شیمیایی شامل کودهای مخلوط است. کودهای مخلوط همانگونه که از نام آن ها مشخص است متشکل از چند عنصر شامل ازت، فسفر و پتاسیم هستند. گاهی نیز پیش می آید که برخی از خاک همزمان به این چند عنصر مورد نیاز احتیاج دارند و در واقع با استفاده از این کودهای مخلوط می توانید مشکل و نیاز خاک منطقه را به یک باره برطرف نمایید.

• کود‌های عناصر کم مصرف

یکی دیکر انواع کود شیمیایی که زیاد مورد استفاده قرار می گیرد شامل کودهایی با عناصر کم مصرف هستند. معمولا در خاک‌‌ های نواحی خشک با کمبود آهن، مس، منگنز و روی مواجه هستیم. حتی شما این کمبود را حتی در خاک‌‌ های نواحی مرطوب نیز مشاهده می کنید. حال شما با کم این کودهای عناصر کم مصرف می توانید مشکلات خاک این مناطق را برطرف کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *