کود دهی گلخانه - کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه

بهترین روش مصرف کود به محصول، تجهیزات موجود، ترکیب کود و آفت کش، نیروی کار، روش های آبیاری و خاک ورزی و نوع کود بستگی دارد. هدف اصلی بسیاری از تولیدکنندگان بهبود کارایی کود (یعنی عملکرد بیشتر محصول در هر واحد کود مصرفی) است. با این حال، انتخاب روش باید الزامات زراعی و محیطی آینده را برآورده کند. در ادامه به مبحث کود دهی گلخانه میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

کود دهی گلخانه

سه روش برای استفاده از کود وجود دارد:

(۱) کودها را می توان در طول مرحله قبل از کاشت به عنوان کود دانه ای یا با رهش کند یا کنترل شده به محیط گلدان اضافه کرد، همانطور که قبلاً بحث شد.

(۲) کودها را می توان از طریق سیستم آبیاری با استفاده از کود محلول در آب به نام کود دهی به محیط رشد گیاه اعمال کرد.

(۳) به صورت محلول پاشی مستقیماً روی شاخ و برگ گیاه اعمال شود.

کود دهی

اکثر عملیات گلخانه ای کودهای محلول را از طریق سیستم های آبیاری خود اعمال می کنند، فرآیندی که به عنوان کود دهی شناخته می شود. این امر به صورت قطره ای (چکانه) با استفاده از نوعی انژکتور برای اندازه گیری مقدار کمی محلول کود غلیظ (محلول ذخیره) در خط آبیاری انجام می شود تا آب خروجی از شلنگ (محلول رقیق) غلظت مناسب کود را تامین کند. کوددهی علاوه بر انعطاف پذیری بیشتر در زمان کاربرد و قرارگیری بهینه، میزان جذب عناصر غذایی و قابلیت پیش بینی پاسخ گیاه به کوددهی را در مقایسه با استفاده از کودهای خشک در محیط کشت افزایش می دهد. در نتیجه، معمولاً کارآمدترین روش مصرف کود مورد استفاده در گلخانه‌ها است. برای بحث عمیق تر در مورد کود دهی به فصل ۲۰، کود دهی در تولید گلخانه ای مراجعه کنید.

کوددهی برگی

در حالی که سیستم های ریشه گیاه در بیشتر موارد در جذب مواد مغذی معدنی کارآمد هستند، شرایط خاص می تواند از نرخ جذب بهینه برخی از عناصر مورد نیاز گیاهان جلوگیری کند. هنگامی که گیاهان به دلایلی تحت تنش هستند، دچار مرگ یا آسیب ریشه شده اند، کمبود مواد مغذی نشان می دهند یا از قلمه ها ایجاد می شوند، آنگاه تغذیه برگی به یک روش بسیار مفید برای استفاده از مواد غذایی تبدیل می شود. درشت مغذی ها معمولاً به عنوان کودهای محلول پاشی مؤثر یا کاربردی نیستند و باید مستقیماً روی محیط کشت یا از طریق کوددهی استفاده شوند.

مزایا و معایب کوددهی برگی

کوددهی محلول‌پاشی استفاده سریع‌تری از مواد مغذی را فراهم می‌کند و امکان اصلاح کمبودهای مشاهده‌شده را در زمان کمتری نسبت به کوددهی لازم فراهم می‌کند. ماده مغذی مورد استفاده در محیط تأثیر طولانی مدتی بر رشد گیاه دارد. با این حال، واکنش گیاه به محلول پاشی اغلب موقتی است. این بدان معناست که در صورت کمبود شدید عناصر غذایی، چندین محلول پاشی ضروری است که بر هزینه مصرف افزوده می شود. کاربردهای محلول پاشی برای ریز مغذی‌ها بیشترین موفقیت را دارند، در حالی که کوددهی برای عناصر ماکرو و ریز مغذی مؤثر است.

ملاحظات محلول پاشی

تغذیه برگی می تواند به طور منظم و هفتگی انجام شود، یا می تواند محدود به زمان هایی باشد که محصول تحت تقاضای بالای مواد مغذی مانند زودبار شدن میوه و بارگیری میوه های سنگین است. اغلب بیشترین واکنش به تغذیه برگی در طول مراحل رشد فعال گیاهان رخ می دهد. در طول این مراحل رشد فعال، برگ‌ها کارایی بالایی برای جذب مواد مغذی نشان می‌دهند. تحقیقات نشان داده است که با افزایش سن برگ ها یا میوه ها، کوتیکول ها ضخیم تر می شوند و این کوتیکول های ضخیم تر مقادیر قابل توجهی کمتری از مواد مغذی مانند پتاسیم را جذب می کنند. با این حال، بافت گیاهی جوان‌تر نیز مستعد سوختگی بالقوه کود است. محصولاتی که از نظر تغذیه سالم هستند به احتمال زیاد به تغذیه برگی پاسخ می دهند.

برنامه ریزی ساخت گلخانه

بنابراین، چگونه می توانید یک گلخانه بسازید؟ همانطور که معمولاً در مورد این نوع پروژه ها اتفاق می افتد – بهتر است با ترسیم برنامه ها و آشنایی با تمام تشریفات شروع کنید. پس از تجزیه و تحلیل بودجه و در نظر گرفتن منابع مالی موجود، پروژه مناسبی را تهیه کنید. مجموع هزینه ها و مواد مورد استفاده هم به اندازه گلخانه و هم به تجهیزات اضافی بستگی دارد.

ارزان ترین گزینه یک ساختار آماده برای خود مونتاژ است. چنین گلخانه هایی از فویل ساخته شده اند و نسبتا کوچک هستند. با این حال، اگر می خواهید بهترین شرایط را برای گیاهان خود ایجاد کنید، در ساخت و ساز مستحکم تر و دائمی سرمایه گذاری کنید.

هنگام برنامه ریزی گلخانه خود، باید نگهداری منظم آن را در نظر داشته باشید. بدون ضدعفونی و تمیز کردن مناسب، قارچ‌ها و سایر میکروارگانیسم‌های مضر ممکن است روی جلد و قاب ظاهر شوند. این به دلیل رطوبت و دمای بالا در داخل گلخانه است. علاوه بر این، شما باید نیاز به جایگزینی منظم خاک را نیز در نظر بگیرید تا بستری حاصلخیز برای گیاهان فراهم شود.

زمانی که نقشه های مناسب را تهیه کردید و تصمیم به ساخت گلخانه گرفتید، باید تشریفات قانونی را انجام دهید. اگر قرار است گلخانه در باغچه جلویی ساخته شود یا اگر گلخانه بالاتر از ۲.۵ متر باشد یا در فاصله ۲ متری از مرز کورتاژ خانه باشد، به مجوز برنامه ریزی نیاز دارید. اگر مطمئن نیستید که آیا مجوز برنامه ریزی لازم است، با مقامات برنامه ریزی محلی خود بررسی کنید. اگر کارهای غیرمجاز انجام دهید، مقررات را زیر پا می گذارید و ممکن است مجبور شوید گلخانه را خراب کنید.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *