شرایط مساعد کشت گلخانه - کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک

ما در دنیایی زندگی می کنیم که تقریباً همه چیز را می توان به طور خودکار اداره و کنترل کرد، اما حوزه های خاصی وجود دارد که اتوماسیون هنوز در آنها پیاده سازی نشده است. یکی از این بخش ها کشاورزی است. صحبت از کشاورزی، یکی از مشاغل اولیه انسان است که در آن مشارکت دستی اجتناب ناپذیر است. کشاورزان قرن هاست که از روش های سنتی برای کشت محصولات استفاده می کنند. اما در مواقعی لازم است سیستم‌ها برای مدیریت بهتر فرآیندهای کشاورزی نیز خودکار شوند. با استفاده از گلخانه، پرورش دهندگان می توانند شرایط محیطی مطلوبی را برای رشد بهینه گیاهان فراهم کنند. این روزها به دلیل شهرنشینی و کمبود زمین، گلخانه ها بیشتر برای کشت محصولات زراعی استفاده می شوند. از این رو به بخش مهمی از صنعت کشاورزی تبدیل شده است. در ادامه به مبحث شرایط مساعد کشت گلخانه میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

اهمیت دما برای کشت گلخانه ای

یکی از مزایای کشت گلخانه ای کنترل شرایط اقلیمی برای تضمین رشد بهتر گیاه است.

از جمله عوامل اقلیمی که بر محصول و تولید تأثیر می گذارد، دما است که باید بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتیگراد باشد تا گیاه به خوبی رشد کند و میوه بدهد (جدول را با خلاصه ای از شرایط دمایی برای گونه های مختلف ببینید). زیر یا بالاتر از این دمای مطلوب، گیاه نمی تواند به درستی رشد کند و ممکن است محصول چرخه بیولوژیکی طبیعی خود را کامل نکند و به حداکثر پتانسیل عملکرد خود نرسد.

علاوه بر این، دما (همراه با عوامل دیگری مانند CO2، نور و غیره) در عملکردهای خاصی مانند باز یا بسته شدن روزنه که برای فرآیندهای حیاتی فتوسنتز، تعرق و تنفس گیاه ضروری است، دخیل است.

در شرایط بهینه، این روزنه‌ها که در قسمت زیرین برگ‌های گیاه قرار دارند، باز می‌شوند تا امکان تبادل گاز را فراهم کنند و اجازه ورود دی اکسید کربن و آزاد شدن اکسیژن را می‌دهند.

اگر دمای داخل گلخانه افزایش یابد، میزان آب از دست رفته از طریق تعرق نیز افزایش می یابد و روزنه ها به عنوان روشی برای محافظت در برابر هدررفت بیش از حد آب بسته می شوند. با این حال، این روش محافظت می تواند تأثیر منفی داشته باشد، زیرا روزنه های بسته ورود دی اکسید کربن را که برای فتوسنتز ضروری است، محدود می کند.

برای از دست ندادن آب بی جهت و رسیدن به تبادل گاز لازم، گیاهان باید باز و بسته شدن روزنه ها را تنظیم کنند. بنابراین، برای اینکه محصول به خوبی رشد کند، باید به دمای مطلوب دست یافت.

بسته به تأثیری که بر روی محصول می گذارند، انواع مختلف دما متمایز می شوند:

انواع دما:

  • حداقل دمای کشنده دمایی که کمتر از آن به گیاه آسیب وارد می شود.
  • دمای بهینه دمای مناسب برای رشد گیاه در شرایط ایده آل.
  • حداکثر و حداقل دماهای بیولوژیکی این مقادیر نشان دهنده مقادیر بالاتر یا پایین تر از آنها هستند که به ترتیب امکان رسیدن گیاه به مرحله رویشی خاصی مانند گلدهی، میوه دهی و غیره وجود ندارد.
  • حداکثر دمای کشنده دمایی که بالاتر از آن به گیاه آسیب وارد می شود.

۱.طراحی و طبقه بندی گلخانه

گلخانه ها قاب هایی از ساختار متورم پوشیده شده با مواد شفاف هستند که در آن محصولات تحت شرایط محیطی کنترل شده رشد می کنند. کشت گلخانه‌ای و همچنین سایر روش‌های کشت محیطی کنترل‌شده برای ایجاد ریزاقلیم‌های مطلوب تکامل یافته‌اند، که به نفع تولید محصول در تمام طول سال یا بخشی از سال در صورت لزوم امکان‌پذیر است. گلخانه‌ها و سایر فن‌آوری‌ها برای تولید گیاه در محیط کنترل‌شده با تولید خارج از فصل گیاهان زینتی و غذاهای با ارزش بالا در مناطق با آب و هوای سرد که تولید در فضای باز امکان‌پذیر نیست، مرتبط است. پارامتر محیطی اولیه که به طور سنتی کنترل می شود دما است که معمولاً گرما را برای غلبه بر شرایط سرمای شدید فراهم می کند. با این حال، کنترل محیطی همچنین می تواند شامل خنک سازی برای کاهش دمای بیش از حد باشد.

طبقه بندی گلخانه بر اساس تناسب و هزینه

الف) گلخانه کم هزینه یا کم تکنولوژی

گلخانه کم هزینه یک ساختار ساده است که با مواد محلی موجود مانند بامبو، الوار و غیره ساخته شده است. فیلم ماوراء بنفش (UV) به عنوان مواد روکش استفاده می شود. برخلاف گلخانه های معمولی یا پیشرفته، هیچ دستگاه کنترلی خاصی برای تنظیم پارامترهای محیطی در داخل گلخانه ارائه نمی شود. با این حال، تکنیک های ساده ای برای افزایش یا کاهش دما و رطوبت به کار گرفته شده است. حتی شدت نور را می توان با استفاده از مواد سایه انداز مانند توری کاهش داد. با باز کردن دیوارهای جانبی می توان دما را در طول تابستان کاهش داد. چنین ساختاری به عنوان پناهگاه باران برای کشت محصولات استفاده می شود. در غیر این صورت، هنگامی که تمام دیواره های جانبی با فیلم پلاستیکی پوشانده می شوند، دمای داخل افزایش می یابد. این نوع گلخانه عمدتاً برای مناطق آب و هوایی سرد مناسب است.

ب) استفاده کنندگان گلخانه ای با فناوری متوسط

​​ترجیح می دهند با توجه به حداقل سرمایه گذاری، ترتیبات کنترل دستی یا نیمه اتوماتیک داشته باشند. این نوع گلخانه با استفاده از لوله های آهن گالوانیزه (GI) ساخته می شود. پوشش سایبان با ساختار با کمک پیچ متصل می شود. کل سازه به طور محکم با زمین ثابت شده است تا در برابر اختلال در برابر باد مقاومت کند. فن های خروجی با ترموستات برای کنترل دما ارائه شده است. پدهای خنک کننده تبخیری و ترتیبات مه پاش نیز برای حفظ رطوبت مطلوب در داخل گلخانه ساخته شده است. از آنجایی که این سیستم ها نیمه اتوماتیک هستند، از این رو نیاز به توجه و مراقبت زیادی دارند و حفظ محیط یکنواخت در طول دوره کشت بسیار دشوار و دست و پا گیر است. این گلخانه ها برای مناطق اقلیمی خشک و مرکب مناسب هستند.

ج) گلخانه با فناوری پیشرفته

برای غلبه بر برخی از مشکلات در گلخانه با فناوری متوسط، گلخانه ای با فناوری پیشرفته که در آن کل دستگاه، کنترل پارامترهای محیطی، برای عملکرد خودکار پشتیبانی می شود.

اثرات باد

اگر گلخانه به طور طبیعی تهویه شود، باید از مزیت جهت باد طبیعی به حداکثر ممکن استفاده کرد. حداکثر بعد (طول) گلخانه باید عمود بر جهت باد به خصوص در تابستان باشد. برای گلخانه پنکه و پد، جهت باد طبیعی باید مانند هوای دمیده شده توسط فن باشد.

اندازه گلخانه

ابعاد NAV GH نباید بیشتر از ۵۰ در ۵۰ متر باشد. هر چه گلخانه بزرگتر باشد، به دلیل تهویه نامناسب، دما بیشتر می شود. طول گلخانه سرد شده با تبخیر نباید بیش از ۶۰ متر باشد.

فاصله بین گلخانه ها

فاصله بین گلخانه با تهویه طبیعی باید ۱۰ تا ۱۵ متر باشد تا اگزوز یک گلخانه وارد گلخانه مجاور نشود.

ارتفاع گلخانه

حداکثر ارتفاع می تواند تا ۵ متر برای خانه سبز ۵۰ متر در ۵۰ متر باشد و این می تواند با توجه به اندازه کاهش یافته گلخانه کاهش یابد. گلخانه بالاتر است، بار باد برای سازه و لعاب بیشتر است. تهویه جانبی می تواند ۲ متر عرض و تهویه سقف ۱ متر عرض باشد.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *