کنترل بیولوژیکی آفات - کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک

خیلی از کشاورزان برای بررسی آسیب های آفت خود از روند های شیمیایی (سموم شیمیایی) استفاده می کنند، این روند ضرر های زیادی دارد؛ ماده شیمیایی امکان دارد مخصوص نباشند و حشرات مفید را هم از بین ببرند، آفت امکان دارد در مقابل سم های دفع آفات مقاومت کند، سم های دفع آفات امکان دارد داخل زنجیره های مواد غذایی شوند، بقیه ی ماده شیمیایی امکان دارد برای انسان به ویژه کشاورزان ضرر داشته باشند. در این جهت کنترل بیولوژیکی جهت مبارزه با آفات توضیح زیادی دارد. این روند برای بررسی بیولوژیکی آفت ها سماجت می کند، اما حاوی کنترل بیولوژیکی بیماری های گیاهی و علف های هرز می شود. در ادامه به مبحث کنترل بیولوژیکی آفات میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

کنترل بیولوژیکی آفات

جانوران شکارچی، جانوران زیادی همچون پرندگان، خرندگان (مارها و مارمولک ها)، دوزیستان (قورباغه)، بند پایان (سوسک، عنکبوت، سنجاقک، کفشدوزک، بال توری ها) می باشند که بیشتر نوع هایی که آزاد هستند که در مدت زندگی تعداد بسیاری از طعمه ها را می خورند.

 انگل ها (پارازیت ها)، نوعی هستند که روی یک میزبان حشرات منفرد گسترش پیدا می کن، طوری که تمام و یا قسمتی از زندگی خود را بر روی بدن حشرات دیگر زندگی می کنند و در آخر میزبان را ضعیف می کنند و یا سبب مرگ میزبان می شوند.

خیلی از انواع زنبورها و بعضی از مگس ها پارازیتوئید هستند.

ایران به خاطر داشتن پرداتورها و پارازیت ها در جهان خیلی معروف است و باعث جلب توجه علاقه مندان درباره مقابله و کنترل بیولوژیکی با آفت ها می باشد. مثلا پارازیت زنبور از ایران به کالیفرنیا برده می شد و به اسم یکی از اثر گذارترین عامل های کنترل بیولوژیکی برضد شته گردو استفاده می شود.

پاتوژن ها، ارگانیسم های به وجود آمده بیماری از جمله ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها هستند. آنها میزبان خود را می کشند یا ضعیف می کنند و برای تیم های ویژه ای از حشرات استفاده دارند.

محصولاتی که بر پایه باکتری به نام تورسید به بازار ارائه شده است که بر ضد حشرات مخصوصا لارو پروانه ها استفاده دارد. این چنین از ویروس پلی هیدرال که روی کرم غلاف پنبه باعث بیماری می شود ترکیباتی ایجاد شده است که به شکل حشره کش ها وارد بازار شده اند.

به صورتی که عامل های باکتری، میکروبی، تک یاخته ها، ویروس، قارچ های زیادی وجود دارند که در اندازه بزرگتر بر ضد آفات به کار برده می شوند.

گردونه های زندگی دشمنان طبیعی می تواند تقریباً آسان یا خیلی سخت باشد و همه دشمن ها طبیعی حشرات برای ساخت فرآورده مفید نیستند.

انواع دشمنان طبیعی

الف.در جهت (Hymenoptera)، زنبور خانواده (Ichneumonoidae) و به ویژه دو خانواده (Ichneumonidae) و (Braconidae) دارای ارزش زیادی هستند.  خانواده (Braconidae)، تمام گونه‌های تحت خانواده (Aphidiinae) بلا استثنا پارازیتوئید، شپشک‌ها هستند و در دستور کارهای کنترل بیولوژیک آفت های گلخانه ها کاربرد دارند. از خانواده زنبورها، خانواده (Chalcidoidea) از ارزش خیلی زیادی دارند. در این خانواده، خانواده‌های  (Pteromalidae), (Encyrtidae),  (Eulophidae) و (Aphelinidae) و از اصلی ترین دشمن طبیعی آفت های گیاهان خانگی هستند. دسته دیگری از پارازیتوئیدها، مرتبط به راسته ) Diptera ( یا دو بالان خانواده ) Tachinidae ( خیلی زیاد ارزش دارند.

ب. دسته دیگر از دشمن طبیعی، حشره های شکارگر هستند که از گونه‌های گیاهخوار مصرف می‌کنند. اصلی ترین شکارگرها در جهت (Hemiptera) مانند خانواده (Anthocoridae) خانواده (Nabidae) در  جهت (Coleoptera) خانواده (Coccinellidae) که به آنها کفشدوزک‌ها گفته می‌شود و تعدادی دیگر از خانواده‌ها مانند خانواده (Carabidae) و در جهت بالتوری‌ها خانواده (Chrysopidae) به ویژه بالتوری (Chrysoperla carnea) و در جهت (Diptera) خانواده‌های (Syrphidae) و (Cecidomyiidae) از ارزش خاصی برخوردارند.
ج. دسته دیگر از عامل های بیماری‌زا، بندپایان هستند. اصلی ترین عامل های بیماری زا بندپایان مرتبط به نماتدها، ویروس‌ها، قارچها، تک‌سلولی‌ها، باکتری‌ها هستند. در میان باکتری‌های نوع (Bacillus) مثل (Bacillus Thuringiensis) (Bacillus anisopliae), (sphaerieus) (Bacillus) ، از جمله باکتری‌هایی هستند که برای بررسی دسته های متفاوتی از حشرات استفاده می شوند. خانواده (Baculoviridae) دارای ارزش زیادی است و برای بررسی حشره ها استفاده می شود. ویروس‌ها برای تولیدمثل احتیاج به جسم موجود زنده دارند، یعنی آنها در درون موجود زنده افزایش پیدا می‌کنند، در صورتی که باکتری‌ها به آسانی بر سطح مخمرها زیاد می‌شوند. به همین علت استفاده از باکتری‌ها در کنترل بیولوژیک حشرات پیشرفته و استفاده زیادی دارد.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *