روش های ضدعفونی کردن کشت گلخانه - کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک

همانطور که می‌دانید اسباب آب و هوایی موجود در گلخانه‌ها نیمه گرمسیری و مرطوب است. این اسباب می‌تواند سبب رشد عامل های بیماری‌ زا گیاهی شود. فضای گلخانه طوری است که هرگز یخ نمی‌زند و حرارت همیشه گرم است. از این جهت این فضا عالی ترین مکان برای رشد قارچ ها، آفت ها، عامل های بیماری‌ زا است. ضدعفونی کردن بستر کاشت گلخانه یک روند جاری و استاندارد می‌باشد. این انجام بعد از برداشت فرآورده و در پایان فصل کاشت اعمال می‌شود. در این جهت کنترل بیولوژیکی جهت مبارزه با آفات توضیح زیادی دارد. این روند برای بررسی بیولوژیکی آفت ها سماجت می کند، اما حاوی کنترل بیولوژیکی بیماری های گیاهی و علف های هرز می شود. در ادامه به مبحث روش های ضدعفونی کردن بستر کشت گلخانه میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

روش های ضدعفونی کردن بستر کشت گلخانه

از آنجایی که کاشت همیشه فرآورده ها سبب زیاد شدن عامل های بیماری‌ زا و آفت ها شده و در آخر باعث تضعیف بوته‌ها پائین آمدن کیفیت فرآورده را به دنبال دارد؛ کنترل و مدیریت آفت ها و ضدعفونی کردن بستر کاشت امری خیلی ضروری است. در آخر متخصصان گلخانه که روند ضدعفونی کردن بستر کاشت گلخانه را جای آن گذاشتند. ضدعفونی کردن بستر کاشت بعد از پایان هر فصل کاشت و آغاز فصل کاشت جدید انجام می‌شود. این ضد عفونی بیشتر در فصل تابستان انجام می شود.

روند های ضدعفونی بستر کاشت گلخانه

ضدعفونی کردن بستر کاشت گلخانه روند های رایجی دارد اما پایه ترین نکته اصلی رعایت اصول بهداشتی از همان اول ساختن گلخانه است. این نکته بهداشتی حتی حاوی تجهیزات به کار برده در گلخانه هم می‌باشد. بیشترین روند ضدعفونی، ضدعفونی با بخار و مواد شیمیایی است که در ادامه به آن خواهیم رسید.

ضد عفونی بستر کاشت با بخار

ضد عفونی کردن بستر کاشت هیدروپونیک با بخار یکی از روند های سریع و آسان است. با استفاده از این روند هوادهی بستر کاشت هم بهتر می شود. در این روند با استفاده از یک تغییر، بخار را به لوله‌های بخار که در طول گلخانه کشیده شده‌ است وصل می‌کنند. این بخار در طول هر بستر کاشت و با حرارت زیادتر از ۸۰ درجه به مدت دست کم ۳۰ دقیقه وارد می‌شود. در بخش هایی که بخاردهی روی آن اثر نداشته باشد، لوله را در کف بستر کاشت قرار می‌دهند تا بخار به وسیله آن وارد شود.

ضد عفونی کردن بستر کاشت با بخار، دارای عیب هایی هم می‌باشد. بزرگترین اشکال این روند مخارج بالای آن است. افزون بر این امکان دارد استفاده از این روند به علت گرمای به وجود آمده در خاک، سبب مسمومیت شود. این مسمومیت به خاطر کم شدن جذب آهن به وسیله ی گیاهان و زیاد شدن آمونیوم در بستر کاشت است. این چنین ضد عفونی کردن بستر کاشت هیدروپونیک سبب صدمه دیدن موجودات زنده و مفید دیگر هم می‌شود.

ضد عفونی کردن بستر کاشت با ماده شیمیایی

ضد عفونی کردن بستر کاشت با ماده شیمیایی در قیاس با بخار، کم خرج تر است اما در همان سان خطرناک است. در این روند از ترکیباتی مثل  گاز اشک آور (کلروپیکرین)، متیل بروماید،متام سدیم استفاده می‌شود. این ماده برای انسان مضر است و تنها باید به واسطه ی اشخاص حرفه ای استفاده شوند. روش استفاده از این ماده به این شکل است که اول بر اثر فشار در سیلندر به صورت مایع درآمده و در هنگام خروج از آن به شکل گاز منتشر می‌شوند.

ضد عفونی بستر کشت با کلروپیکرین یا گاز اشک آور

گاز اشک یا آور کلروپیکرین به شکل مایع بوده و با استفاده از تزریق کننده بهره گیری می شود. وارد کردن این مواد باید به مقدار تعیین شده و به واسطه ی اشخاص حرفه ای صورت بگیرد. کلروپیکرین فوری به گاز تبدیل می‌شود و در بستر کاشت رسوخ می‌کند. این مواد در مبارزه با حشرات، نماتدها،انواع قارچ‌های با دوام خیلی اثر گذار است. بخار کلروپیکرین برای جنس های زنده گیاهان خیلی سمی است.

ضد عفونی بستر کاشت با متیل بروماید

متیل بروماید هم مثل کلروپیکرین، بیشتر نماتدها، حشرات و بعضی از قارچ‌ها را از بین می‌ رود اما برای ورتیسیلیوم تاثیری ندارد. مواد ضد عفونی ساخته می‌شوند که آمیختن از متیل بروماید و کلروپیکرین هستند. این ترکیبات بیشتر روی حشرات، قارچ‌ها، آفات تاثیر دارند اما مقدار و روش استفاده از آن باید به واسطه اشخاص متخصص مشخص شود.

ضد عفونی با متام سدیم (واپام)

متام سدیم (واپام) یکی دیگر از ترکیباتی است که برای ضد عفونی کردن بستر کاشت از آن استفاده می‌شود. این مواد به شکل مایع استفاده می شود و دارای حل شدن در آب را دارد. متام سدیم می‌تواند خیلی از نماتدها، آفات، قارچ‌ها را از بین ببرد و نزارن آنها رشد کنند.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *