کنترل بیماری ریزوکتونیا - قارچ کش زیستی - کود بیولوژیک - قارچ کش بیولوژیک - کود کشاورزی - تماس: ٠٩١٢٨٣٨١٨۴٢

لکه قهوه ای ناشی از قارچ بازیدیومیست Rhizoctonia solani Kühn یک بیماری علف های فصل سرد از جمله، بلوگرس یکساله، خزنده، و فسکوی بلند است. این بیماری در هوای گرم و مرطوب رخ می دهد و با رطوبت طولانی برگ و درجه حرارت بالا شیوع بیشتری دارد. علائم بیماری لکه‌های تقریباً دایره‌ای با رنگ‌های قهوه‌ای، خرمایی یا زرد ظاهر می‌شوند. (نشان داده شده در علاوه بر لکه‌های قهوه‌ای، این بیماری‌ زای خاک‌ زاد باعث بیماری در طیف وسیعی از میزبان‌ها از جمله محصولات مهم اقتصادی مانند سویا، برنج و سیب‌زمینی می‌شود. گونه‌های R. solani بر اساس توانایی هیف‌ های آنها در ترکیب شدن با یکدیگر به ۱۴ گروه آناستوموزی مختلف (AGs) طبقه‌بندی می‌شوند. در ادامه به مبحث کنترل بیماری ریزوکتونیا با استفاده از باکتری باسیلوس میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

کنترل بیماری ریزوکتونیا با استفاده از باکتری باسیلوس

برای کاهش لکه قهوه ای، اقدامات فرهنگی زیر توصیه شده است: آبیاری مناسب و چمن زنی در صبح زود برای به حداقل رساندن مدت مرطوب شدن برگ، حذف درختان و درختچه های اطراف برای تسهیل تبخیر آب و بهبود زهکشی خاک، و استفاده از مقادیر مناسب کود نیتروژن.) با این حال، این اقدامات فرهنگی به تنهایی برای کنترل لکه قهوه ای در زمانی که بیماری شدید است کافی نیست. قارچ کش ها عمدتاً در زمین های گلف به طور عمده برای مدیریت لکه های قهوه ای استفاده شده اند. کلاس های قارچ کشهایی که مورد استفاده قرار گرفته اند عبارتند از بنزیمیدازول، کاربامات ها، دی کربوکسیمید، مهارکننده های دمتیلاسیون (DMIs)، فنیل پیرول ها، مهارکننده های خارجی کوئینون (QoIs)، مهارکننده های سوکسینات دهیدروژناز (SDHIs)، و برخی قارچ کش های تماسی چند محله. اینها به صورت پیشگیرانه و یا درمانی در طول ماه های تابستان برای مدیریت لکه های قهوه ای اعمال می شوند کاربرد قارچ کش ها به طور موثر بیماری های قارچی را کنترل می کنند، اما استفاده مکرر و طولانی مدت از قارچ کش ها اثرات منفی بر محیط دارد و می تواند جمعیت های مقاوم به قارچ کش ها را ایجاد کند. برای مدیریت بیماری ها به شیوه ای سازگار با محیط زیست و پایدار، کنترل های بیولوژیکی به عنوان روش های جایگزین برای کاربردهای قارچ کش پیشنهاد شده است. این رویکرد از میکروارگانیسم(ها) برای مدیریت بیماری های گیاهی با کاهش فعالیت های پاتوژن و القای مکانیسم های دفاعی گیاه استفاده می کند.

گونه‌های باسیلوس

از آنجایی که برخی از گونه‌های باسیلوس به داشتن فعالیت آنتاگونیستی قوی در برابر پاتوژن‌های گیاهی و ترویج رشد گیاه شناخته شده‌اند، بیش از ۱۸ محصول تجاری مبتنی بر گونه‌های باسیلوس در سراسر جهان توزیع شده است.  در میان آنها، B. velezensis یک گونه جدید معرفی شده است که فعالیت ضد قارچی بالایی در برابر قارچ های بیماریزای گیاهی متنوع و کنترل بیماری عالی برای محصولات مختلف نشان داده است. به عنوان مثال، B. velezensis OEE1 جدا شده از ریشه درختان زیتون فعالیت ضد قارچی قوی علیه Verticillium dahliae نشان داد.، عامل بیماری زایی ورتیسیلیوم پژمردگی زیتون بوده و در کنترل این بیماری درختان زیتون در مزرعه موثر بوده است.

سنجش فرهنگ دوگانه

فعالیت ضد قارچی B. velezensis GH1-13 در برابر لکه های پنج گروه مختلف آناستوموز [AG-1 (IA)، AG-1 (IB)، AG-4، AG2-2 (IIIB) و AG2-2 (IV)] از R. solani ، R. cerealis ، Pythium ultimum و C. jacksonii برای بررسی پتانسیل این باکتری برای کنترل پاتوژن های چمن مورد آزمایش قرار گرفت. در ابتدا، یک کلنی از B. velezensis GH1-13 تلقیح شد و در ۵ میلی لیتر TSB به مدت یک شب در دمای ۳۰ درجه سانتی گراد در ۱۵۰ دور در دقیقه در انکوباتور تکان دهنده رشد داده شد. سپس ۱۵۰ میکرولیتر از کشت باکتری به ۵ میلی لیتر محیط کشت جدید TSB منتقل شد. پس از رشد کشت باکتری به مدت ۶ ساعت، ۱۰ میکرولیتر از کشت (مقدار چگالی نوری (OD) = 0.4؛ ۱×۱۰۷ cfu ml ) در سه موقعیت ۲۰ تا ۲۵ میلی متری از نقطه میانی که قرار بود پلاگ آگار قارچی قرار گیرد تلقیح شد. هشت سویه روی PDA به مدت ۴-۵ روز در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد رشد داده شد و یک پلاگ آگار ۵ میلی متری که از لبه کلونی های فعال در حال رشد هر ایزوله گرفته شده بود در مرکز هر یک از سه پلیت PDA تکراری هر ایزوله قرار داده شد. روز بعد از تلقیح باکتری پاتوژن های بدون باکتری به عنوان کنترل عمل کردند. تمامی پلیت ها در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد در تاریکی انکوبه شدند. قطر کلنی هر پاتوژن در غیاب یا حضور GH1-13 مشاهده شد و ۱۴-۲ روز پس از تلقیح اندازه گیری شد.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *