کنترل بیماری فوزاریوم با استفاده از باکتری باسیلوس - کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی

تنش های بیوتیک مانند آفات گیاهی و عوامل بیماری زا از عوامل اصلی تهدید کننده تولید جهانی محصولات هستند. تکثیر این عوامل بیماری‌زا در گیاهان می‌تواند باعث اپیدمی‌ های ویرانگر شود که می‌تواند باعث کمبود شدید مواد غذایی به ویژه در کشورهای با منابع محدود شود. وضعیت فعلی تلفات محصول به دلیل بیماری‌ های بیماری‌ زا هشداردهنده است، به طوری که تخمین زده می‌شود ۸ تا ۴۰ درصد از دست دادن عملکرد محصول توسط عوامل بیماری‌ زای گیاهی در سراسر جهان ایجاد می‌شود. در ادامه به مبحث کنترل بیماری فوزاریوم با استفاده از باکتری باسیلوس میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

کنترل بیماری فوزاریوم با استفاده از باکتری باسیلوس

یکی از این پاتوژن های برجسته با اهمیت بهداشتی و اقتصادی Fusarium graminearum استاین قارچ عامل شناخته شده بیماری سوختگی فوزاریوم (FHB) است، که یک بیماری مهم اقتصادی غلات است که بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد تلفات جهانی را به همراه دارد. بر اساس اهمیت علمی و اقتصادی، چهارمین پاتوژن مهم قارچی گیاهی است. این آسکومیست رشته ای بافت های گل گیاهان غلات را آلوده کرده و دانه های غذایی را آلوده می کند . عفونت با علائم سفید شدن زودرس همراه است که عمدتاً کیفیت دانه و در موارد کمتر عملکرد را کاهش می دهد

علاوه بر کاهش کیفیت دانه، انواع مختلفی از مایکوتوکسین‌ها را نیز تولید می‌کند که اگر به مقدار زیاد بلعیده شوند، باعث ایجاد سموم مختلف در حیوانات و انسان می‌شوند . مایکوتوکسین اصلی تولید شده توسط F. graminearum دئوکسی نیوالنول (DON) همراه با سایر مایکوتوکسین ها از جمله تریکوتسن نیوالنول (NIV) و مشتقات آن، ۳- و ۱۵-استیل دئوکسی نیوالنول (۳-ADON و ۱۵-ADON) است.

کنترل بیماری فوزاریوم با استفاده از باکتری باسیلوس

با افزایش تمایل به سازگاری با محیط زیست و پایداری، کنترل زیستی پاتوژن ها به همان اندازه مورد توجه قرار گرفته است. کنترل زیستی به عنوان استفاده از محصولات طبیعی و موجودات زنده برای سرکوب جمعیت های پاتوژن تعریف می شود. استفاده از عوامل کنترل زیستی چه به عنوان جایگزینی برای سایر اشکال کنترل بیماری های گیاهی و چه به عنوان مکمل، توجه جهانی را به خود جلب کرده است تا در یک استراتژی مدیریت یکپارچه پاتوژن در سیستم های غذایی مختلف گنجانده شود. با این حال، برای جلوگیری از انتخاب غیرمنطقی آنتاگونیست‌های بیماری‌زای گیاهی که به‌عنوان محصولات تجاری پذیرفته می‌شوند، حالت‌های فعالیت‌ها و اثرات آنتاگونیست‌ها باید کاملاً درک شود. آنتاگونیست های باکتریایی معمولا مورد استفاده قرار می گیرند و بسیاری از آنها به جنس باسیلوس تعلق دارند.

مروری بر گونه های باسیلوسبه عنوان یک عامل محافظ در برابر عوامل بیماری زا

باسیلوس یکی از بزرگ‌ ترین جنس‌ های باکتری است که آندوسپورهای غیرفعال هوازی را تحت شرایط رشد متنوع تولید می‌کند. گونه های متعلق به این جنس می توانند به عنوان پاتوژن های انسانی نقش داشته باشند، در حالی که سایرین سلامت و توسعه گیاه را ارتقا می دهند. گونه‌های باسیلوس به دلیل ویژگی‌های ژنتیکی متفاوت، کاندیدای ایده‌آلی به‌عنوان عوامل کنترل زیستی هستند. گونه های باسیلوس به دلیل توانایی آنها در تولید مثل فعال و مقاومت در برابر شرایط محیطی نامطلوب به عنوان آنتاگونیست باکتریایی برای پاتوژن ها نقش دارند.

فعالیت های آنتاگونیستی گونه ها با تولید متابولیت هایی با خواص آنتی بیوتیکی مرتبط است. به ویژه، متابولیت های فرار تولید شده توسط این میکروارگانیسم ها نیز نقش مهمی در فعال سازی مکانیسم های دفاعی گیاه با ایجاد مقاومت سیستمیک القایی (ISR) در گیاهان دارند. علاوه بر این، پاسخ‌های دفاعی میزبان گیاه نیز می‌تواند در طول تولید متابولیت‌ها توسط گونه‌های باسیلوس فعال شود. همانطور که در ادبیات مستند شده است، Bacillus spp. همچنین به طور مستقیم با پاتوژن های قارچی با رقابت و محروم کردن آنها از مواد مغذی ضروری، با تولید ترکیبات قارچی سمی و با ایجاد مقاومت اکتسابی سیستمیک در گیاهان  مخالفت می کند.

طیف گسترده ای از میکروارگانیسم های بیماری زا با استفاده از عوامل کنترل زیستی مبتنی بر باسیلوس کنترل شده اند . چندین محصول کنترل بیماری تولید شده از سویه های مختلف نیز ثبت شده و به صورت تجاری در دسترس هستند. در بسیاری از مطالعات، طیف وسیعی از مکانیسم‌های مقاومت در برابر بیماری‌های گیاهی توسط سویه‌های باسیلوس القا شده است . علاوه بر این، فعالیت سایر سویه‌های باسیلوس نیز در محصولات مختلف مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که در برابر عوامل بیماری‌زا و بیماری‌های قارچی مختلف از جمله فوزاریوم مؤثر است.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *