کشاورزی ارگانیک - کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی - کود زیستی ، کود ارگانیک

کشاورزی ارگانیک گروهی از راه های زراعتی می باشد که جایگزین کردن استفاده از ورودی‌ های مصنوعی خارجی، از راه مدیریت اکو سیستم طبیعی بر روی رشد مواد غذایی متمرکز می شوند. گرچه کشاورزی ارگانیکی با نام «کشاورزی جایگزین» نیز شناخته می شود، اما در حقیقت کشاورزی ارگانیک نسبت به تعدادی از زراعت‌ های اکنون و سنتی شکل سنتی‌ تری خواهند داشت. در ادامه به مبحث کشاورزی ارگانیک چیست میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

کشاورزی ارگانیک چیست؟

هیچ گونه تعریف شناخته شده جهانی جهت کشاورزی ارگانیک وجود نخواهد داشت، اما تعداد زیادی از سازمانهای کشاورزی بزرگ آن را سیستم تولید خاصی معرفی می کنند که هدف آنها دوری  از سم های رفع آفت، کودها، منظم کننده‌ های رشد و موادهای افزودنی خوراکها دام ضرر دارند و مصنوعی می باشد. به طور مثال، راهنمای وزارت کشاورزی ایالات متحده نشان داده است که کشاورزان از راه های کشاورزی استفاده خواهند کرد و از محیط زیست محافظت کرده اند و از کشاورزی مصنوعی و مواد کشاورزی مصنوعی دوری می‌کنند.

کشاورزی ارگانیک به چه روشی کار می‌کند

به طور معمول همه سیستم‌ های کشاورزی ارگانیک به آن چه که تعدادی از افراد آن را راه های کشاورزی جایگزین معرفی کرده اند متکی هستند، مثل کشتهای تناوبی ، کشتهای مکانیکی، کودهای حیوانی، کودهای ارگانیک و مدیریت تلفیقی آفات جهت حفظ سلامت خاک، رشد گیاهان سالم و کنترل آفات و علف‌ های هرز.

به طور مثال سیستم کلی، کشاورزی ارگانیک براین روش تولید شده است که اکو سیستمی بسیار خوب از قسمت های سالم وابسته به هم تولید خواهد شد. این روشها از استفاده کردن هر ماده یا مرحله ای که امکان دارد به بخشی از اکوسیستم در مصرف دیگری آسیب برساند، دوری می‌کند.

به طور شگفت انگیزی، این روش‌ های کشاورزی « کشاورزی ارگانیک» از دیدگاه تاریخی قدیمی‌ تر از روش‌ های کشاورزی جدیدتر می باشند که شامل استفاده از سمهای دفع آفات و دیگر برنامه‌ های کشاورزی مصنوعی جهت کنترل شرایط رشد خواهند بود. این روش‌ های تازه معمولا جهت حمایت از سیستم کشاورزی امروزی و جدید تولید شده‌اند، که معمولا به دلیل اینکه جهت تولید مقادیر بیشتر غذا با سرعت هرچه بیشتر طراحی می‌شوند مورد انتقاد قرار خواهند گرفت.

مزیت و چالش‌ های کشاورزی ارگانیک

مزایا کشاورزی ارگانیک

  • شادابی خاک تقویت می شود و از فرسایش جلوگیری خواهد کرد: کار مهم کشاورزی ارگانیک، روش هایی جهت تقویت و احیاء خاک می باشد، از جمله محصول های پوششی، تناسب کشت و حداقل کاشت. این مرحله ها سلامت طبیعی خاک را تقویت خواهند کرد و به خاک در انسجام زیادتر کمک خواهند کرد و فرسایش را به حداقل خواهند رساند.
  • تغییرات آب و هوایی را کم می کند: تولید کودهای شیمیایی کشاورزی به سوخت‌ های فسیلی وابسته هستند و دوری از کشاورزی ارگانیک از این موردها باعث کم شدن مصرف سوخت‌ های فسیلی خواهد شد.همینطور، اقدامات ارگانیک با نگه داشتن کربن در خاک به کم شدن انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک خواهند کرد.
  • تنوع زیستی را زادتر می‌کند: کشاورزی ارگانیک به حفظ متنوع بودن گیاهی و جانوری بیولوژیکی، گرده افشان‌ ها و شکارچیان آفات کمک خواهند کرد.
  • استفاده از محصول های تراریخته GMO را محدود خواهند کرد: هنوز باید در مورد تاثیرات استفاده از موادهای اصلاح شده ژنتیکی چیزهای بیشتری یاد گرفته شود. کشاورزی ارگانیک از این موارد تا موقعی دوری می‌کند که اطلاعات زیادتری جمع آوری نشده‌اند.

چالش‌هایی در کشاورزی ارگانیک

  • هزینه‌های اجرای زیاد: هرچقدر کشاورزان ارگانیک از هزینه‌ های مرتبط با ورودی‌ های خارجی دوری می‌کنند، اما فرآیند کشاورزی ارگانیک بسیار پرمصرف هستند و شامل تعدادی از هزینه‌ های اجرایی دیگری می باشد که تحملش برای کشاورز سخت است.
  • تمرکز کردن در آموزش: تعدادی از روش‌های کشاورزی ارگانیک جهت کشاورزان مدرن ناشناخته می باشند، و به همین دلیل جهت یادگیری روش‌ های متناسب و بهترین عملکردها به آموزش وسیعی نیاز دارند.
  • آسیب پذیری در مقابل خسارت‌های متفاوت: بدون متکی بودن به کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات، امکان دارد کشاورزان در خطر از دست دادن قسمت های زیادی از محصولات هستند. آموزش و پشتیبانی جهت ایجاد سیستم پایداری که محصولاتی با بازده لازم جهت کشاورزان تولید کند لازم است.

کشاورزی ارگانیک و کشاورزی پایدار

کشاورزی پایدار اصطلاحی می باشد که معمولا با کشاورزی ارگانیک همراه می باشد، اما مفهومی مجزا دارد. به همین دلیل، استانداردهای مربوط به کشاورزی ارگانیک زیادتر اقدامات کشاورزی پایدار را پوشش نخواهند داد.

کشاورزی ارگانیک باید هدفی طولانی مدت داشته باشد:

  • تمام نیازهای انسان به غذا و فیبر را برآورده نماید.
  • محیط زیست را بهبود بدهد و منبع های طبیعی را که جهت اقتصاد کشاورزیمان لازم هستند تقویت نماید.
  • استفاده از منبع های تجدید ناپذیر و منبع های مزرعه به طوری کارایی همزمان با ادغام چرخه‌های بیولوژیکی طبیعی و کنترلی در هر مکانی امکان دارد.
  • توانایی سوددهی اقتصادی عملیات مزرعه را حفظ و پشتیبانی نماید.
  • کیفیت زندگی جهت کشاورزان، خانواده‌ هایشان و جامعه افزایش دهد.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *