زمان مصرف کود فسفر

بهترین زمان مصرف کود فسفر + طریقه مصرف

مناسب ترین زمان مصرف کود فسفر چه وقت است؟ فسفر از عناصر مورد نیاز برای رشد گیاه محسوب می شود. بهترین زمان مصرف کود فسفر موقعی است که در حال شخم زدن خاک هستید. از فسفر به منظور استحکام نشاء و افزایش طول ریشه آن استفاده می شود. در این مطلب شما را با جوانب مختلف این عنصر و زمان کوددهی آشنا خواهیم کرد.

زمان مصرف کود فسفر

زمان مصرف کود فسفر

بهترین زمان مصرف کود فسفر ، در هنگام شخم زدن خاک است. زیرا تاثیر بسیار بیشتری بر پایداری و مستحکم کردن طول ریشه گیاه دارد. شاید این سوال در ذهن شما به وجود آید که چرا از کود فسفر در حین مراحل رشد استفاده نمی شود؟ در پاسخ باید بگوییم که کود فسفر در مراحل ابتدایی و در حین شخم زدن تاثیر بیشتری نسبت به مراحل بعدی دارد. طبق تحقیقاتی که بر روی این کود انجام شده نشان می دهد که بر خلاف سایر کودها آبشویی نمی شود و از بین نمی رود. کود فسفر در خاک باقی می ماند و به خوبی جذب گیاه می شود. جالب است بدانید که اگر زمان مصرف کود فسفر را به خوبی تشخیص دهید، گیاه قادر است فسفات را از برگ های پیر به برگ های جوان منتقل کند و به طور زایشی عمل کند.

آیا فسفر به طور طبیعی در خاک وجود دارد؟

عنصر فسفر به طور طبیعی در خاک وجود دارد اما مقدار آن کم است و برای رشد گیاه کافی نمی باشد. فسفر به صورت ارگانیک و غیر ارگانیک یا همان معدنی در خاک یافت می شود و به طور جامد و محلول قابل مشاهده است. گیاهان قادر هستند فقط فسفر محلول را به خود جذب کنند به همین دلیل باید از کودهای مکمل برای آن استفاده کنیم. میزان جذب فسفر توسط ریشه گیاه در دمای سرد و فصل زمستان کاهش پیدا می کند. تراکم خاک یا وجود رطوبت بیش از حد در آن می تواند اکسیژن خاک را کم کند و عامل دیگری در کاهش میزان جذب فسفر محسوب شود. به همین دلیل می توان گفت که بهترین زمان مصرف کود فسفر هنگامی است که در فصل رشد قرار داریم و قصد داریم بعد از شخم زنی گیاه را بکاریم. کودهایی که دارای عناصر کافی مانند فسفر هستند می توانند به عنوان آفت کش بیولوژیک ، قارچ کش بیولوژیک و یا  قارچ کش زیستی نیز عمل کنند.

علائم کمبود فسفر در گیاه

اگر گیاه دچار کمبود فسفر باشد رشد آن به سختی اتفاق می افتد. گیاهانی که دارای برگ سبز تیره هستند در صورتی که کمبود فسفر را تجربه کنند رنگ آن ها به بنفش مایل به قرمز تبدیل می شود. زیرا رنگدانه های آنتوسیانین در آن جمع می شود. در برخی از مواقع گیاهان دارای علامت ظاهری نیستند. اما بهتر است به طور دائم وضعیت آن ها را مورد بررسی قرار دهید تا اگر دچار کمبود هر کدام از عناصر هستند به آن ها رسیدگی شود. در مطلب گذشته در خصوص ” خواص کود روی برای مرکبات  ” صحبت کردیم و گفتیم که اگر گیاه یا درختی دارای کمبود روی باشد برگ های آن از پایین شروع به زرد شدن می کند. اما اگر کمبود آهن داشته باشد برگ ها از نوک زرد می شوند.

زمان مصرف کود فسفر

مهم ترین نقش فسفر در رشد گیاه

تبدیل انرژی خورشید

هنگامی که از کود فسفر استفاده می کنید گیاه قادر است انرژی خورشید را به خود جذب کند و آن را به ترکیبات گیاهی تبدیل کند. این پروسه سبب می شود تا مزایای زیادی شامل حال گیاه شود و ما گیاهانی سرحال تر ، شاداب تر و زیباتر داشته باشیم.

برقراری تعادل میان عناصرها

فسفر از عناصر غلیظ به شمار می رود. این غلظت سبب می شود تا بین عناصر کم مصرف در برگ گیاهان تعادل برقرار شود و رشد آن با کیفیت بهتری انجام شود. افرادی که در حوزه کشاورزی و پرورش گیاهان سررشته دارند به خوبی می دانند که تامین عناصر مختلف به وسیله کوددهی چه تاثیر شگفت انگیزی در گیاه خواهد داشت.

افزایش طول ساقه

گیاهانی که عنصر فسفر در آن ها وجود دارد و دچار کمبود نیستند دارای ساقه هایی بلندتر و محکم تر هستند. ریشه این گیاه ها نیز سفت تر است. اگر می خواهید گیاهانی با طول ساقه بلندتر داشته باشید باید به کافی بودن عنصر فسفر در گیاه دقت کنید.

علاوه بر کود فسفر ، می توانید از کود زیستی یا کود بیولوژیک نیز به منظور رشد گیاه و تامین مواد مغذی مختلف استفاده کنید

۴/۵ - (۶ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *