خواص کود روی برای مرکبات

خواص کود روی برای مرکبات | آیا استفاده از آن درست است؟

در این مطلب به بررسی خواص کود روی برای مرکبات خواهیم پرداخت. عنصر روی که به نام اختصاری ( Zn ) شناخته می شود به عنوان یک ریز مغذی نقش مهمی در رشد گیاه و درختان مرکبات دارد. یکی از مواردی که درباره خواص کود روی برای مرکبات بیان می شود این است که برخی از عناصر مانند روی به مقدار بسیار ناچیز در خاک وجود دارند و این مقدار برای رشد گیاه کافی نیست.

خواص کود روی برای مرکبات

خواص کود روی برای مرکبات

مهم ترین خواص کود روی برای مرکبات چیست و استفاده از آن صحیح است یا خیر؟ عنصر روی یا ( Zn ) از جمله عناصر لازم برای رشد گیاهان، درختان و مرکبات به شمار می رود. این عنصر کمیاب است و کمتر خاکی را پیدا می کنید که حاوی روی باشد. به همین دلیل بهتر است در فصولی مانند پاییز اقدام به استفاده از این کود کنید تا درختان از باردهی مناسبی برخوردار شوند. برای بهره مندی از خواص کود روی برای مرکبات باید به پارامترهای مختلفی از جمله زمان مصرف، مقدار آن و سایر عوامل توجه داشته باشید.
بهترین کود روی، کودی است که بالاترین میزان جذب را توسط ریشه گیاه داشته باشد. اگر ریشه گیاه نتواند به راحتی روی را جذب کند نه تنها هیچ تاثیری در رشد آن نخواهد داشت بلکه می تواند از جوانب مختلفی برای آن مضر محسوب شود. بهبود ساختمان و کیفیت گیاه به دلیل آنزیم سازی توسط کود روی می باشد.

بهترین زمان برای مصرف کود روی

همان طور که می دانید زمان رشد گیاه در بهار و تابستان است و در فصولی مانند پاییز و زمستان گیاهان در دوره خواب هستند. بهتر است کود روی را ماهی یکبار در دوره رشد و هر سه ماه یکبار در دوره خواب به گیاه یا درخت بدهید. اگر سن درخت یا گیاه زیاد است باید از کوددهی در دوران خواب گیاه صرف نظر کنید.
اگر بخواهیم در خصوص نحوه مصرف کود روی صحبت کنیم باید بگوییم بهترین روشی که توصیه می شود چالکود است. چالکود به این معنی است که کود روی به همراه کود حیوانی به خاک اضافه شود. در مطالب قبلی به بررسی و کاربرد کود حیوانی برای انواع درختان و گیاهان پرداختیم. مقدار کود کافی برای رشد درختان مرکبات بین ۳۰۰ الی ۲۰۰۰ گرم می باشد.

کود روی چه عملکردی برای رشد گیاه دارد؟

نکته مهمی که درباره خواص کود روی برای مرکبات وجود دارد این است که عنصر روی قادر است آنزیم های مرتبط با سنتز پروتئین را فعال کند. پروتئین سنتز نقش مهمی در تشکیل کلروفیل و کربوهیدرات ها را دارد. همچنین می تواند در تبدیل نشاسته به قند در بافت گیاه کمک کند. این پروسه یک مزیت بزرگ برای گیاه دارد و آن هم افزایش مقاومت آن در برابر سرماست. گیاهان و درختانی که از کود روی استفاده می کنند ساقه های بیشتری نسبت به سایر گیاهان دارند. استفاده از کود روی می تواند به عنوان آفت کش بیولوژیک و قارچ کش زیستی نیز در نظر گرفته شود.

خواص کود روی برای مرکبات

کمبود عنصر روی در گیاه چه علامتی دارد؟

برای افرادی که در حوزه کشاورزی اطلاعات تخصصی ندارند دشوار است که با مشاهده یک گیاه بتوانند تفاوت بین کمبود روی و سایر عناصر را تشخیص دهند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید باید بگوییم که مهم ترین عامل کمبود روی در گیاه، زرد شدن برگ های آن است. اما بر خلاف تصور عامه باید بگوییم که زرد شدن برگ از پایین شروع می شود. در صورت کمبود آهن ، منگنز یا مولیبدن از بخش فوقانی برگ ها شروع می شود.

چه دلایلی در کمبود روی خاک دخیل هستند؟

عوامل مختلفی در کمبود روی خاک دخیل هستند که می توان به وجود آهک در خاک اشاره کرد. هنگامی که میزان آهک در خاک بیشتر از حد نرمال باشد کمبود روی را موجب می شود. همچنین اگر در مصرف کودهای فسفاته و آبیاری درخت با آب سخت مدیریت صحیحی نداشته باشد، خاک دچار کمبود روی خواهد شد. علاوه بر کود روی، می توانید از کود زیستی یا کود بیولوژیک نیز به منظور رشد گیاه و تامین مواد مغذی مختلف استفاده کنید. سایر کودها مانند کود کامل نیز گزینه مناسبی برای تامین عناصر مختلف خاک هستند. معمولا کودهای کامل به صورت ۱۰-۱۰-۱۰ و ۲۰-۲۰-۲۰ شناخته می شوند. در مطالب گذشته به معرفی قارچ کش بیولوژیک و مزایای استفاده از آن ها اشاره کردیم. می توانید از آن بهره ببرید.

۴/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *