بهترین کود برای درخت کیوی

بهترین کود برای درخت کیوی چیست؟ + راهنمای کامل

برای انتخاب بهترین کود برای درخت کیوی به دنبال یک نوع کود خاص نباشید زیرا کودهای کامل، کود زیستی، کود بیولوژیک و … برای رشد این درخت مناسب هستند. کودهای دانه ای و مایع اگر به نحو صحیح مورد استفاده قرار بگیرند می توانند باردهی درخت را بیشتر کنند. در این مطلب به نکات مهم در خصوص بهترین کود برای درخت کیوی خواهیم پرداخت.

بهترین کود برای درخت کیوی

بهترین کود برای درخت کیوی

بهترین کود برای درخت کیوی کدام است و چه ویژگی هایی دارد؟ درخت کیوی جزو درختانی است که باردهی سریعی دارد و می تواند در خاک های اسیدی و آفتابی رشد خوبی را تجربه کند. یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که این درخت نسبت به مغذی بودن خاک حساسیت زیادی دارد و اغلب آن ها دچار کمبود ازت هستند. به همین دلیل توصیه می کنیم قبل از انتخاب بهترین کود برای درخت کیوی اقدام به تست خاک کنید.
برخی از کشاورزان تصور می کنند که برای پرورش درخت کیوی باید فقط از یک نوع کود استفاده کنند. در صورتی که هیچ محدودیتی وجود ندارد. شما می توانید علاوه بر کودهای دامی از کود زیستی و کود سبز نیز استفاده کنید. بهره مندی از کود زیستی می تواند به عنوان یک قارچ کش بیولوژیک و قارچ کش زیستی یا آفت کش بیولوژیک نیز عمل کند و از ایجاد آفت در این درخت جلوگیری کند.
راهکارهای مختلفی به جز کوددهی نیز در رشد درخت کیوی موثر است که می توان به اسید هیومیک شوک اشاره کرد. این نوع اسید به طور مایع در دسترس قرار دارد که استفاده از آن در یک سال می تواند میوه دهی درخت را در همان سال به میزان ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش دهد. دلیل جوابدهی این نوع اسید، فرمولاسیون ویژه آن است.

جبران کمبود ازت در درخت کیوی

همان طور که اشاره کردیم یکی از مشکلاتی که در اغلب درختان کیوی وجود دارد کمبود ازت است. به همین دلیل باید در انتخاب بهترین کود برای درخت کیوی به این نکته توجه داشته باشید که میزان ازت یا نیتروژن آن به قدری باشد که بتواند کمبود درخت را جبران کند. اگر قصد دارید از کودهای دانه ای استفاده کنید باید آن را به میزان زیادی رقیق کنید. چون استفاده از کودهای غلیط می تواند به ریشه درخت آسیب بزند. اگر تمایل به استفاده از کودهای مایع دارید نباید بیشتر از ۲۰ پوند در هر بار استفاده کنید.

بهترین کود برای درخت کیوی

زمان بندی کوددهی به درخت کیوی

رعایت زمان بندی کوددهی به درخت کیوی نقش مهمی در رشد و میوه دهی آن دارد. درختانی که بالغ هستند و بیشتر از ۶ سال سن دارند بهتر است که سالی یکبار کوددهی شوند و هر بار ۱ پوند کود نیتروژن به آن ها داده شود. بهتر است نیمه اول فصل رشد را برای کوددهی انتخاب کنید زیرا درخت جوانه می زند و می تواند بهترین تغذیه را از کود داشته باشد.
درخت کیوی همان طور که احتیاج زیادی به ازت دارد در معرض سوختگی ناشی از آن نیز قرار دارد. به همین دلیل توصیه می کنیم دستورالعمل هایی که بر روی بسته بندی انواع کود مایع، دانه ای و پودری وجود دارد را به خوبی مطالعه کنید تا از آسیب رسیدن به گیاه جلوگیری شود. اگر قصد دارید خاک را قبل از کوددهی تست کنید بهتر است مرطوب باشد تا جواب تست به خوبی نشان داده شود. بهترین زمان برای کوددهی درخت کیوی چند روز بعد از آبیاری است. اگر در منطقه ای پر بارش زندگی می کنید می توانید چند روز بعد از بارندگی منتظر بمانید و سپس پودر دانه ای یا مایع را به آن اضافه کنید.

نکته مهم !

وجود برخی از مشکلات در خاک می تواند علائم کمبود ازت را از خود نشان دهد. به طور مثال اگر ph خاک دچار مشکل باشد علائمی مانند زردی و ریزش برگ ها را نشان خواهد داد که با کمبود ازت مشترک است. به همین خاطر استفاده از بهترین کود برای درخت کیوی نیز نمی تواند مشکل را حل کند.
اگر از بهترین کود برای درخت استفاده کنید می توانید در فصل پاییز آن را برداشت کنید. این میوه در مناطق سرد قابلیت نگهداری دارند و می توان آن ها را چند ماه به طور سالم نگهداری کرد. در حال حاضر در بسیاری از فروشگاه ها و سوپر میوه ها، شاهد وجود کیوی در اغلب فصول سال هستیم.

۴/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *