جایگزین کود اوره

جایگزین کود اوره با کودهای زیستی امکان پذیر است؟

بهترین جایگزین کود اوره چیست؟ یکی از چالش هایی که همواره در صنعت کشاورزی با آن روبرو هستیم آلودگی ذخایر آب زیر زمینی بر اثر استفاده از کودهای شیمیایی است. کود اوره نیز یکی از انواع کودهای شیمیایی محسوب می شود که علی رغم رشد سریع گیاهان و محصولات کشاورزی شاهد پیامدهای منفی آن نیز در سلامت محصول و در نهایت سلامت انسان می باشیم. در این مطلب قصد داریم به جایگزین کود اوره با کود زیستی بپردازیم.

جایگزین کود اوره

جایگزین کود اوره

بهتر است قبل از اینکه به جایگزین کود اوره اشاره کنیم تعریغی از این کود در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همان طور که می دانید یک گیاه یا محصول برای رشد نیاز به سه عنصر مهم و اساسی به نام نیتروژن، فسفات و پتاسیم دارد. کود اوره دارای درصد بالایی از نیتروژن است. به همین دلیل یکی از گزینه های عالی برای رشد گیاه شناخته می شود. شکل ظاهری آن سفید است و سایر عناصر مانند آمونیاک و کربن دی اکسید نیز در آن وجود دارند.
این کود نسبت به سایر کودها از میزان حلالیت بالایی برخوردار است و می تواند از طریق ریشه جذب گیاه شود. البته امکان جذب از طریق شاخ و برگ هم امکان پذیر است. معمولا کود اوره را به خاک تزریق می کنند اما این کود عوارضی هم برای گیاه دارد. به همین دلیل در سال های اخیر تصمیم گرفته شده که جایگزین کود اوره که همان کود زیستی است مورد استفاده قرار گیرد.
کود اوره برای رشد و نمو محصولاتی مانند غلات و گندم مناسب است و به منظور رشد مرکبات نیز استفاده خواهد شد. اما از آن جایی که کود اوره دارای عوارض بی شماری برای گیاه و سلامت انسان است ترجیح داده می شود آن را با کود زیستی یا کود بیولوژیک جایگزین کنیم.

خرید کود زیستی و کود بیولوژیک با بهترین قیمت

آیا امکان جابجایی کود اوره با کود زیستی وجود دارد؟

متاسفانه مقاومت خاصی در بین کشاورزان برای استفاده از کود زیستی وجود دارد. مهم ترین دلیل این مقاومت کند شدن روند رشد گیاه با کود زیستی است. کودهای ارگانیک یا زیستی فاقد هر نوع مواد شیمیایی هستند و می توانند به عنوان قارچ کش بیولوژیک، قارچ کش زیستی و آفت کش بیولوژیک نیز عمل کنند. در مطالب گذشته به طور مفصل به معرفی کودهای زیستی پرداختیم و ویژگی های آن را برشمردیم.
کود زیستی حاوی میکروب ها و باکتری های مفید است که می تواند مواد مغذی و مورد نیاز گیاه را فراهم کند و در نهایت سبب رشد بهتر آن شود. این نوع از میکروب ها که به نام قارچ های میکوریز شناخته می شوند قادر هستند نیتروژن را در خاک تثبیت کنند و فسفات نامحلول را تبدیل به فسفات محلول کنند. فسفات از دیگر عناصر مهم برای رشد گیاه در نظر گرفته می شود که معمولا در کودهای شیمیایی مانند کود اوره نیز وجود دارد. اما به دلایل مختلفی که در این مطلب و مطالب قبلی ذکر کردیم بهتر است از کود زیستی به عنوان جایگزین کود اوره استفاده کنیم.

جایگزین کود اوره

اهمیت استفاده از کود زیستی

در بسیاری از کشورهای اروپایی و توسعه یافته از کود زیستی به عنوان جایگزین کود اوره استفاده می شود. زیرا طبق تحقیقاتی که در سال های اخیر در رابطه با کود اوره و سایر کودهای شیمیایی انجام شده نشان می دهد که بهتر است از کودهای شیمیایی در موقعیت هایی مانند پرورش گل های آپارتمانی استفاده شود و از بکارگیری آن ها در زمین های کشاورزی و باغات جلوگیری شود. چون نفوذ آن ها به لایه های زیرین و آب های زیر زمینی بستر مناسبی برای آلودگی آن ها ایجاد خواهد کرد. هر چه موجودات زنده یا میکروارگانسیم ها در خاک بیشتر باشند مواد مغذی مورد نیاز برای رشد گیاه نیز بیشتر خواهد بود. خوشبختانه روز به رزو شاهد رواج بیشتر این کودها توسط کشاورزان هستیم اما هنوز فرهنگ سازی به طور کامل انجام نشده و بسیاری از کشاورزان در برابر استفاده از آن مقاومت می کنند.
اگر بخواهیم به مزایای استفاده از کود بیولوژیک اشاره کنیم باید بگوییم که این کودها دوستدار محیط زیست هستند و می توانند علاوه بر باروری خاک به افزایش حاصلخیزی آن کمک کنند. حفظ سلامت خاک و ذخایر آب زیر زمینی از دیگر مواردی است که قابل تامل می باشد و دلیل قانع کننده ای در رواج استفاده از آن به شمار می رود.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *