کود مناسب برای برنج

بهترین زمان استفاده از کود کامل | روش استفاده

بهترین زمان استفاده از کود کامل چه وقت است؟ در برخی از مواقع بهتر است به منظور جلوگیری از آلودگی آب های زیر زمینی اقدام به محلول پاشی گیاه کنیم و کوددهی را از طریق خاک انجام ندهیم. بهترین زمان استفاده از کود کامل برای گیاهان گلدار ، قبل از دوران گلدهی و برای گیاهان بدون گل ، در طول تمام دوره های رشد است.

بهترین زمان استفاده از کود کامل

کود کامل

در این مطلب قصد داریم شما را با بهترین زمان استفاده از کود کامل آشنا کنیم. کودهای کامل دارای عناصر اصلی و ضروری برای رشد گیاه هستند. بهتر است این کودها را به صورت محلول به گیاه بدهید و از کوددهی از طریق خاک اجتناب کنید. با در نظر گرفتن بهترین زمان استفاده از کود کامل می تواند رشد و نمو گیاه را بهتر کنید و مواد مغذی را به ریشه های آن برسانید.
همان طور که اشاره شد کودهای کامل دارای عناصر ضروری مانند نیتروژن ، فسفر و پتاسیم هستند. گیاه در دوره رشد به این سه عنصر نیاز دارد و کمبود هر کدام از آن ها می تواند مشکلات عدیده ای را برای گیاه به وجود آورد. کود کامل به عنوان پرمصرف ترین کود در جهان شناخته می شود. ازت کمک می کند تا برگ های گیاه سالم بمانند و از آفت جلوگیری شود. فسفر کمک می کند تا ریشه گیاه سالم باشد و پتاسیم نیز به گیاهان بارور و گلدار کمک می کند تا سلامت عمومی آن ها تضمین شود. به همین دلیل این کودها به نام کود کامل شناخته می شوند.

بهترین زمان استفاده از کود کامل

اگر بخواهیم به بهترین زمان استفاده از کود کامل اشاره کنیم باید ابتدا گیاهان را به دو دسته تقسیم بندی کنیم. گیاهان گلدار و بی گل. گیاهانی که گلدار هستند باید قبل از شروع دوران گلدهی اقدام به کود دادن آن ها کنید. اما استفاده از کودهای کامل برای گیاهان فاقد گل، محدودیت ندارد و می توانید در طول دوره رشد آن ها را به کار بگیرید. کودهایی که از فسفر بالاتری برخوردار هستند باید همزمان با کشت گیاه مورد استفاده قرار بگیرند. اما اگر کود دارای نیتروژن بیشتری باشد باید در هنگامی که گیاه نیاز به آن دارد مصرف شود. یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که به هیچ عنوان از کودهای کامل در دوره گلدهی استفاده نکنید. زیرا سبب از بین رفتن گل و تضعیف گیاه خواهد شد.

کود مناسب برای برنج

مقایسه کود کامل با کود بیولوژیک

پس از اینکه به بهترین زمان برای استفاده از کود کامل اشاره کردیم نوبت به این می رسد که این کود را با کود بیولوژیک یا کود زیستی مقایسه کنیم. از آنجایی که کود کامل جزو کودهای شیمیایی محسوب می شوند نباید از آن ها به صورت غیر محلول استفاده کرد. محلول نیز باید به شکل آبپاشی بر روی برگ ها استفاده شود. زیرا اگر آن را به طور مستقیم به گیاه بدهید به آن نفوذ می کند و ذخایر آب زیر زمینی را آلوده می کند. استفاده از کودهای شیمیایی در مواقعی توصیه می شود که ریشه گیاه در آب های زیر زمینی قرار ندارد. به طور مثال می توانید برای پرورش گل های آپارتمانی و در گلدان استفاده کنید.
تفاوت کود زیستی با کود کامل در این است که کود زیستی می تواند عملکردی مانند آفت کش بیولوژیک و قارچ کش زیستی نیز داشته باشند. هنگامی که خواصی مانند قارچ کش بیولوژیک در کودهای زیستی وجود دارد اغلب کشاورزان ترجیح می دهند از آن ها برای رشد محصولات استفاده کنند.

میزان مصرف کود کامل

کود کامل تحت عنوان هایی به نام ۱۰-۱۰-۱۰ یا ۲۰-۲۰-۲۰ در بازار عرضه می شوند. کود ۲۰-۲۰-۲۰ می توانند تمام نیاز گیاه را به مواد مغذی تامین کنند و سبب رشد و بهبود سلامت آن شوند. نیتروژنی که در این کود وجود دارد موجب می شود تا فتوسنتز گیاه در بهترین حالت خود انجام شود. این کود دارای ۲۰% ازت ، ۲۰% فسفات و ۲۰% پتاسیم است. هنگامی که از این کود استفاده می کنید زیر مغذی ها توسط ریشه گیاه جذب می شوند. بهبود فتوسنتز گیاه باعث می شود تا ریشه زایی گیاه تقویت شود و گلدهی در گیاهان گلدار سریع تر شود. امروزه کودهای زیستی می توانند تاثیری بیشتر از کود شیمیایی داشته باشند.

۴/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *