نحوه کود دهی درختان میوه در پاییز

نحوه کود دهی درختان میوه در پاییز به چه صورت است؟

آشنایی با نحوه کوددهی درختان میوه در پاییز به شما کمک می کند تا درختانی سالم تر و پربارتر داشته باشید. درختان میوه از مهم ترین محصولات کشاورزی محسوب می شوند که باید با انجام اقداماتی نظیر کوددهی مناسب و به موقع از ایجاد آفت در آن ها جلوگیری کنید. فصل پاییز و زمستان درختان در خواب زمستانی فرو می روند و نیاز به حداقل نگهداری دارند. در این مطلب شما را با نحوه کود دهی درختان میوه در پاییز آشنا خواهیم کرد.

نحوه کود دهی درختان میوه در پاییز

نحوه کوددهی درختان میوه در پاییز

نحوه کوددهی درختان میوه در پاییز چگونه است؟ قطعا درختان میوه مانند سایر محصولات کشاورزی دچار بیماری هایی مانند آفت ، قارچ و … می شوند. به همین دلیل باید اقدام به انجام کارهایی در راستای حفظ سلامتی، پربارتر کردن و رشد آن ها کنیم. یکی از این اقدامات کوددهی مناسب است. نحوه کوددهی درختان میوه در پاییز متفاوت با سایر فصل هاست و هنگامی شروع به کوددهی می کنیم که درخت به آن نیاز داشته باشد. در غیر این صورت کوددهی و تغذیه درخت را متوقف می کنیم. درختان در فصل پاییز و زمستان به خوابی زمستانی فرو می روند تا بتوانند خود را در برابر سرما محافظت کنند.
شاید این سوال در ذهن شما به وجود آید که بهترین کود برای درختان در فصل پاییز چیست؟ قطعا ما کود بیولوژیک یا کود زیستی را معرفی می کنیم. زیرا مزایای بسیار بیشتری نسبت به کودهای شیمیایی دارد. برخی از باغبان ها این تصور اشتباه را دارند که کودهای شیمیایی می تواند علاوه بر رشد سریع درختان، محصولاتی سالم تر را نیز تولید کند. این موضوع صحیح است که کود شیمیایی سبب رشد سریع درخت و بار دادن آن می شود اما نمی تواند محصولات سالم تری تولید کند. این کودها سبب آلودگی ذخایر زمینی نیز می شوند و به همین دلیل است که استفاده از آن ها ممنوع اعلام شده است. استفاده کردن از کود بیولوژیک مزایای زیاد دارد و می تواند به عنوان قارچ کش زیستی و قارچ کش بیولوژیک نیز محسوب شود. در صورتی که کود شیمیایی حاوی آفت کش بیولوژیک نیست.

نحوه کود دهی درختان میوه در پاییز

کود کامل

همان طور که اشاره کردیم کود شیمیایی می تواند تاثیر آنی داشته باشد و موجب رشد و تقویت درخت شود. یکی از انواع کود کامل که در مطالب گذشته نیز به آن اشاره کردیم کود N-P-K است. این کودها حاوی نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند که به عنوان عناصر مورد نیاز درخت شناخته می شوند. نیتروژن در رشد درخت و باردهی آن تاثیر بسیار زیادی دارد. نه تنها برای رشد درخت بلکه باید سایر محصولات کشاورزی نیز می توان از کود نیتروژن استفاده کرد.
نکته ای که باید آن را مد نظر داشته باشید این است که کوددهی باید بر اساس نیاز درخت انجام شود. اگر بعد از بررسی درخت و خاک متوجه شدید که تمام عناصر مورد نیاز، در بهترین حالت خود قرار دارند نیازی به استفاده از کود وجود ندارد. اگر اطلاعات زیادی در این زمینه ندارید می توانید با مشاور و متخصصینی که در این عرصه مهارت دارند مشورت کنید.
به جز کودهای شیمیایی می توان از کودهای آلی نیز برای رشد و میوه دهی درخت استفاده کرد. کودهای آلی دارای مقادیر مناسبی از نیتروژن هستند که گزینه مناسبی برای درختان میوه به شمار می روند. البته از کودهای آلی برای سایر محصولات کشاورزی نیز استفاده می شود. یکی از انواع کودهای آلی به نام کنجاله سویا نام گرفته که می تواند نیتروژن مورد نیاز درخت را بدون سوختن کود شیمیایی در اختیار درخت قرار دهد.
به هیچ عنوان در استفاده از کود زیاده روی نکنید. چون رشد شدید شاخه ها را در پی دارد و میوه نمی تواند به راحتی روند طبیعی رشد خود را ادامه دهد.

کلام آخر !

بسیاری از عناصر مهم برای رشد درخت که شامل فسفر ، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، نیتروژن و گوگرد است از طریق آب و هوا و مواد آلی تامین می شود. اگر در موقع نامناسب اقدام به کوددهی درخت کنید و یا از مقادیر زیاد کود استفاده کنید نه تنها موجب رشد درخت نخواهد شد بلکه می تواند سبب تضعیف و از بین بردن آن شود. شناخت کودها، آزمایش خاک، بررسی بخش های مختلف گیاه و درخت و … همگی می تواند جزو اطلاعات مفیدی باشد که باید آن ها را کسب کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *