قارچ کش زیستی - کود بیولوژیک

تعریف کود کشاورزی

کود کشاورزی نوعی ماده‌ای است که به محیط کشت گیاه (غالبا خاک) اضافه می‌کنیم تا اغلب نیاز‌های گیاه را تامین کنیم. انواع کودهای کشاورزی و نحوه‌ی مصرف آن‌ها از شمارش خارج است. کودها را می‌توان به شکل‌های مختلف  گاز، محلول، پودر و یا گرانوله استفاده کرد. کود ها علاوه بر تامین نیاز‌های تغذیه‌ای خاک فرایند اصلاح خاک را نیز به درستی انجام می‌دهند. از پارامترهای اصلاح خاک می‌توانیم به افزایش نفوذپذیری های خاک، افزایش توان نگه‌داری آب، تغییر PH و خنثی و قلیایی بودن خاک  و اصلاح بیولوژیکی (میکروارگانیسم‌ها یا همان باکتری‌های خاک) اشاره کنیم. در ادامه به مبحث کود کشاورزی می پردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک با رویان تیسان تماس بگیرید.

انواع کودهای کشاورزی:

انواع کودهای کشاورزی به سه گروه کلی کودهای آلی، زیستی و شیمیایی طبقه بندی می‌شوند. اساس این طبقه بندی ها نحوه‌ی تولید و خلوص عناصر موجود در آن‌هاست.

کودهای شیمیایی خاک

کودها سبب بالا بردن رشد و تولید محصولات کشاورزی می شوند. کودهای شیمیایی مهمترین عامل در رشد موثر محصولات گیاهی  هستند. کودهای حاوی نیتروژن، فسفر و پتاسیم به عنوان کودهای  مدرن یاد می شود که در سراسر جهان مورد استفاده کشاورزان قرار می گیرند. سه ماده اصلی مقوی و مغذی  اصلی در کودهای کشاورزی عبارتند از:

  • عنصر نیتروژن (N)
  • عنصر فسفر (P)
  • عنصر پتانسیم (K)

و سه ماده اصلی مقوی و ثانویه در کودها عبارتند از:

  • عنصرکلسیم (CA)
  • عنصر منزنیم ( Mg)
  • عنصر گوگرد (S)

کودشیمیائی از نوع نیترات فسفات آمونیم

کود شیمیایی نیترات فسفات آمونیوم از دو عنصر اساسی  و مهم به نام های نیترات و ازت تشکیل شده است. محتویات این نوع کود به مانند کود اوره اسید زاست و می توان از آن در اکثریت خاک ها استفاده کرد.

 کودشیمیائی از نوع نیترات آمونیم

این نوع کود اکثرا با رنگ خاکستری می شناسند و به صورت پودری نیز در دسترس کشاورزان است. ۳۶ %  درصد از کود نیترات آمونیوم از ازت تشکیل شده است و به همین دلیل این کود با قیمتی گران عرضه می گردد. از دیگر مزایای این کود می توان به قابل اشتغال بودن، جذب رطوبت بالا برای خاک  اشاره کرد. فراموش نکنید که نگهداری از چنین کودی، به دقت  و دانش بالایی نیاز دارد.

کود کشاورزی  از نوع ارگانیک یا آلی

کودهای کشاورزی بر اساس مواد مغذی که در اختیار ریشه گیاه قرار می دهند به دو گروه معدنی و ارگانیک طبقه بندی می شوند. کودهای معدنی، از انواع کود شیمیایی کشاورزی هستند که از سنگ های کانی خالص تولید و تهیه می شوند. این کودها حاوی تعدای مواد مغذی مورد نیاز رشد گیاهان هستند.

در عوض کودهای آلی یا ارگانیک از مواد طبیعی مثل باقی مانده های مواد غذایی، حیوانی و گیاهی تهیه می شوند. این نوع کودها قابل بازیافت هستند. درون این نوع کودها ارگانیسم ها زنده مثل باکتری های نیتروژن دار نیز وجود دارد. این کود ها مشابه انواع کود شیمیایی کشاورزی خاک را مناسب و خاصلخیر می کنند. کود حیوانی، کمپوست ضایعات کشت و ضایعات کارخانه دخانیات و قند، کمپوست حاصل از بقایایی  گیاهان از انواع مدل های کودهای آلی است.

تفاوت های انواع کود با مواد آلی با شیمیایی

کودهای مواد آلی از ضایعات شهری و دامی ساخته می شوند و کودهای شیمیایی حاوی مقدار کثیر و قابل توجهی مواد مغذی است. در ادامه تعدادی از اختلاف های انواع کود شیمیایی کشاورزی با کودهای ارگانیک را بیان می کنیم.

  • کود های آلی به به بالاتر بردن و افزایش جذب آب خاک کمک می کنند.
  • انواع کود شیمیایی کشاورزی بر روی خاک هیچ گونه اثر منفی نمی گذارند.
  • میزان مواد مغذی برای گیاه در کودهای مواد شیمیایی بیشتر از کودهای آلی است.
  • خاک های آلی به خاک هیچ آسیبی نمی زنند و به بهبود ساختار و ترکیبات آن کمک می کنند.
  • کودهای مواد آلی فقط حاوی مواد طبیعی هستند، اما کود شیمیایی ترکیبی از مواد طبیعی با مقداری مواد شیمیایی است.

کود از نوع کامل:

به کودی که هر سه درشت مغدی نیتروژن، پتاسیم و فسفر را دارد کود کامل یا NPk اطلاق میشود . این کود با تامین عناصر ذکر شده به رشد همه گیاهان کمک می‌­­کند و از پرمصرف­‌ترین انواع کود در جهان کشاورزی محسوب می‌­شود.کود NPK دارای سه نوع است که هرکدام از نوع های آن نشان­‌دهنده نسبت حضور هر عنصر است. در این سری از اعداد داده شده شماره اول مربوط به مقدار نیتروژن، شماره دوم نشان­‌دهنده محتوای فسفر و شماره سوم بیانگر میزان پتاسیم در کود است. برای نمونه کودی با نام ۲۰-۱۵-۱۰ از ۲۰ درصد نیتروژن، ۱۵ درصد فسفر و ۱۰ درصد پتاسیم تشکیل شده است.

معایب کود از نوع شیمیایی برای محصولات کشاورزی

کود های شیمیایی به رشد گیاه کمک بسیار زیادی می کنند اما دارای معایبی نیز هستند که عبارتند از:

  • پر هزینه بودن کود شیمیایی
  • مواد تشکیل دهنده کودهای خاک برای پوست و گوارش انسان بسیار مضر است.
  • با فرسایش و بارش باران این کودها به درون رودخانه ریخته می شوند در نتیجه مواد مغذی به خاک نخواهد رسید و ممکن است باعث مسمومیت جانوران آبزی شوند.
  • استفاده از کود شیمیایی در مدت زمان طولانی موجب کاهش فعالیت میکروبی و اختلال در ph خاک می شود.

علت استفاده از کود شیمیایی

از کودهای شیمیایی در موارد متفاوتی استفاده می شود که عبارتند از:

  1. برای تامین مواد مغذی اضافه از کودهای شیمیایی استفاده می شود.
  2. برای بهبود و افزایش محصولات زراعی از کودهای شیمیایی استفاده می شود.
  3. برای سبز کردن گیاهان، چمن ها و علفزارها از کود های دارای نیتروژن شیمیایی استفاده می شود.
  4. استفاده از کود در خاک گیاهان سبب می شود مواد مغذی از دست رفته جایگزین شود.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *