کود مناسب کاکتوس

کود مناسب کاکتوس چیست ؟ + روش و اصول کوددهی به کاکتوس

کود مناسب کاکتوس چیست ؟ تصویر ذهنی تان در مورد کاکتوس ها چیست؟ بیابان بی آب و علف و کاکتوس هایی t شکل در آن! اما امروزه دیگر اینگونه نیست. با توجه به این کاکتوس ها در تمام اقلیم ها می توانند رشد کنند و تاب آورند ، از آنها می توان به عنوان گیاهان آپارتمانی نیز استفاده کرد. کاکتوس ها تنها آن مدلی که در بیابان تصور می کنید نیست اند و مدل هایی در سایز ها و اشکال مختلف وجود دارند که امروزه محبوبیت زیادی برای استفاده زینتی در منازل پیدا کرده اند.
علی رغم مقاوم بودن گیاه کاکتوس ، اما این گیاه نیز همانند تمام گیاهان آپارتمانی دیگر نیازمند مراقبت و رسیدگی است. یکی از مواردی که باید رعایت کنیم ، تهیه و استفاده کود مناسب کاکتوس هاست. استفاده از کود مناسب می تواند باعث سرحالی و شادابی بیشتر این گیاهان شود. در این مقاله برآنیم که تا شما را با مزایای استفاده از کود برای کاکتوس ها و روش و اصول کود دهی، آشنا کنیم.

کود مناسب کاکتوس

کود مناسب کاکتوس

در مورد کود مناسب کاکتوس ها ، ابتدا می بایست شرایط خاک و چرایی کوددهی را تعیین کنیم. خاک مورد استفاده برای کاکتوس ها می بایست دارای خلل و پر از منفذ باشد تا آب بتواند به سرعت خارج شود. زیرا کاکتوس به خاکی تقریبا خشک برای ادامه زیست احتیاج دارد. با اینکه کاکتوس ها نیاز زیادی به غذا ندارند اما کود دهی می تواند در بهبود شرایط آن ها بسیار مفید باشد .کود دهی مناسب می تواند به سلامت گیاه ، رشد مناسب، گل دهی و رنگ کاکتوس شما کمک کند. انواع کود ها : ۱ کود معدنی ( مصنوعی و شیمیایی) ۲ کود آلی (طبیعی) ، برخی از نمونه کود های ارگانیک : کود کشاورزی ، کمپوست ، امولسیون ماهی و کنجاله سویا.

مزایای استفاده از کمپوست به عنوان کود مناسب کاکتوس

– این نمونه کود کل خاک را تغذیه می کنند که به سلامت کلی خاک کمک می کند.
– این نمونه کود به هوادهی خاک و به حفظ رطوبت کمک می کنند.
– خاک را غنی می کنند و می توانند مواد مغذی را برای کاکتوس فراهم کنند.
– باعث رشد میکروب های سالم در خاک می شود.
– به جلوگیری از بیماری ها مربوط به کاکتوس کمک می کند.
– برای کنترل علف های هرز گزینه ی مناسبی است.

برای رشد بهتر گیاهان و تامین مواد غذایی خاک، همین الان کود زیستی را سفارش دهید

اصول و روش کوددهی به کاکتوس ها

کوددهی در هنگام رشد گیاه

بهترین زمان برای کود دهی زمانی است که گیاه در حال رشد است. همانطور که می دانید ، این رشد در بهار صورت می پذیرد ، پس می بایست از ابتدا بهار گیاه خود را تحت نظر داشته باشید و پس از مشاهدۀ اولین آثار از رشد و یا جوانه زدن خار یا گل ، کود دهی را آغاز کنید.
عدد سه رقمی NPK را میتوانید بر روی بسته های کود ها مشاهده کنید. NPK مخفف نیتروژن ، فسفر و پتاسیم است و به ترتیب عدد اول به نیتروژن ، عدد دوم به فسفر و عدد سوم به پتاسیم مربوط می شود. پیشنهاد می شود از کم نیتروژن ۵-۱۰-۱۰ استفاده کنید. یک قاشق غذا خوری از این کود را در ۴ لیتر آب حل کنید. و کود دهی کاکتوس با این محلول را تا جایی که خاک آن مرطوب گردد ، ادامه دهید. یکی دیگر از کود های مناسب ، کود ۱-۷-۶ است. از کود ۵-۱۰-۱۰ هر هشت هفته یک بار و از کود ۱-۷-۶ هر دو هفته یک بار استفاده کنید. فصل این کود دهی ها تابستان و بهار است و در زمستان و پاییزی گیاه نیازی به کود ندارد. نیازی به دور ریختن مابقی کود نیست و می توانید اضافه آن را در ظرفی در بسته، نگه داری کنید.

کود مناسب کاکتوس

عدم کوددهی به کاکتوس های جوان

از کود دادن به کاکتوس های جوان و یا کاکتوس های تازه کاشته شده اکیدا پرهیز کنید. اگر کاکتوس خود را به تازگی در گلدانی کاشته اید ، می بایست حداقل دو ماه برای کوددهی صبر کنید.

عدم استفاده از خاک برگ

کاکتوس ها از خاکی که از برگ تشکیل شده باشد ، زیاد خوششان نمی آید! در نتیجه از تهیه و استفاده خاک برگ اجتناب کنید.

قرار دادن سنگریزه بر روی خاک

از سنگریزه بر روی سطح گلدان کاکتوس ها استفاده کنید. این کار علاوه بر زیبایی ای که به گلدان شما هدیه می دهد ، باعث مرطوب ماندن و سلامت پایه گیاه نیز می شود.

استفاده از قارچ کش

در مورد قارچ ها نیز باید مراقب باشید. بهترین راهکاری برای جلوگیری از پوسیدگی و بیماری قارچی این است که از ماده ی ضد قارچ در خاک گیاه خود استفاده کنید. در مطالب گذشته به معرفی قارچ کش بیولوژیک و قارچ کش زیستی و مزایای استفاده از آن ها اشاره کردیم. شما می توانید با استفاده از کود زیستی یا کود بیولوژیک از فوایدی مانند آفت کش بیولوژیک نیز بهره مند شوید. جالب است بدانید که بعضی از کاکتوس ها در زمستان ها گل می دهند ! در مورد آنها ، باید چرخه کود دهی را برعکس کنید.

کود مناسب کاکتوس

کود بیولوژیک و کاربرد آن برای کاکتوس

در مورد کود مناسب کاکتوس ها ، سوالات مختلفی وجود دارد . کود های که در بالا ، به آنها اشاره شد اکثرا کود های شیمیایی بودند. در این قسمت می خواهیم به کود های بیولوژیک بپردازیم. کود بیولوژیک معمولا از انواع جلبک های مفید ، قارچ های مایکوریزا ، باکتری های مفید و عناصر معدنی و ویتامین تشکیل شده است .
مزیت کود بیولوژیک بر کود شیمایی این است که با داشتن میکرو ارگانسیم های زنده باعث زنده شدن خاک می شوند. به همین دلیل فعالیت قارچ های مفید و باکتری های سودمند زیاد شده و خاکی با کیفیت و حاصل خیز خواهیم داشت. به زبان ساده می توان گفت که کود بیولوژیک و یا همان کود زیستی باعث نرم شدن خاک و جذب بهتر آب و مواد غذایی توسط گیاه می شود. برای کاکتوس ها نیز چندین کود بیولوژیک وجود دارد. کود مخصوص کاکتوس روکالبا یکی از این کود ها است.

جمع بندی در مورد کود مناسب کاکتوس ها

از این مطلب می توان نتیجه گرفت که کود مناسب کاکتوس ها می تواند در رشد و نمو این گیاه بسیار موثر و مفید واقع شود. شما می بایست بسته به نیاز گیاه خود ، از کود مناسب استفاده کنید. در این استفاده توجه داشته باشید که اصول و قواعد را رعایت کنید. امیدواریم با توجه به نکاتی که بیان کردیم ، بتوانید گیاهی سالم ، جذاب و زیبا داشته باشید.

۴/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *