سازه های گلخانه ای - کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه

ما در این مبحث به سازه های گلخانه ای میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

سازه های گلخانه ای

کارایی و بهره وری عملیات گلخانه ای تا حد زیادی به نوع ساختار رشد مورد استفاده بستگی دارد. از آنجایی که طرح های زیادی برای انتخاب وجود دارد، مهم است که با مزایا و معایب هر کدام آشنا شوید. در ادامه به بحث مختصری در مورد گلخانه های تجاری و اجزای ساختاری آنها می پردازیم.

انواع گلخانه

سه گونه گلخانه وجود دارد:

تکیه، جدا، و برآمدگی و شیار یا ناودان متصل. تعداد کمی از گلخانه های ناب برای تولید تجاری به دلیل محدودیت در اندازه استفاده می شود. این گونه گلخانه محبوب ترین در میان علاقه مندان است.

گلخانه های جدا به طور مستقل از یکدیگر ایستاده اند. با این حال، آنها ممکن است به یک منطقه کاری متصل شوند یا از طریق یک راهرو به گلخانه دیگری دسترسی داشته باشند.

گلخانه های برآمدگی و شیار در لبه باریکه ای مشترک به هم متصل می شوند. به طور کلی یک دیوار درونی در زیر ناودان وجود ندارد که امکان زیاد شدن عملکرد را مهیا می کند. گلخانه های برجستگی و شیاردار ممکن است قوس دار یا منحنی باشند. خانه های شیروانی معمولاً برای پوشش های سنگین (یعنی شیشه، فایبرگلاس) مناسب هستند در حالی که خانه های قوسی منحنی با مواد سبک تر (به عنوان مثال پلی اتیلن، پلی کربنات) پوشانده می شوند. چند نوع گلخانه پشته و شیار متصل که بیشتر به آن “محدوده” می گویند.

اجزای سازه ای

رافت ها تکیه گاه عمودی اولیه گلخانه هستند.  آنها به طور کلی بر روی ۲، ۳ یا ۴ مرکز پا بسته به نیازهای قدرت قرار می گیرند. تیرها ممکن است از نوع خرپایی یا قوس خمیده بسته به عرض گلخانه باشند.

کلا، گلخانه هایی با عرض بیشتر از ۵۰ فوت احتیاج به شکل خرپایی تقویت شده دارند.

پرلین ها تکیه گاه های افقی هستند که از تیری به تیرک دیگر کشیده می شوند. این اجزای ساختاری معمولاً بسته به اندازه گلخانه در فاصله ۴-۸ فوت از هم قرار می گیرند.

ممکن است گاهی اوقات پارچه های پارچه ای با کراوات متقاطع به هم متصل شوند. اینها پشتیبانی اضافی را فراهم می کنند و ممکن است در مناطقی که بادهای شدید مکرر هستند مورد نیاز باشد.

ستون‌ها و ستون‌های جانبی تکیه‌گاه‌های عمودی هستند که معمولاً ارتفاعشان بین ۱ تا ۱۰ فوت است.

این اجزای ساختاری ارتفاع منطقه تولید را تعیین می کنند و کارایی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند. دیوارهای جانبی نیز ممکن است برای تامین سرمایش و عایق هوادهی شوند.

مواد قاب بندی

گلخانه ها ممکن است از چندین ماده مختلف ساخته شوند. از جمله محبوب ترین ها می توان به آلومینیوم، فولاد و چوب اشاره کرد. از بین این سه، آلومینیوم با اختلاف اقتصادی ترین و طولانی ترین است.

آلومینیوم ممکن است در اشکال و ضخامت های مختلف اکسترود شود. سپس این ماده می تواند به تیرها، ستون های جانبی و سایر اجزای ساختاری تبدیل شود.

چوب کمتر مورد استفاده قرار می گیرد زیرا در محیط مرطوب گلخانه به سرعت خراب می شود. اگر از چوب استفاده می شود. بهتر است الوارهای تحت فشار به دست آورید. که در برابر پوسیدگی مقاومت کنند.

چندین نوع رضایت بخش از این چوب تصفیه شده به صورت تجاری موجود است. با این حال، مشخص شده است که پنتا بخارهایی را منتشر می کند که می تواند برای گیاهان مضر باشد.

مواد پوششی

پوشش های گلخانه باید به اندازه کافی شفاف باشند تا انتقال نور بهینه را ارائه دهند و در عین حال بادوام و اقتصادی باشند. مواد متعددی برای رفع این نیازها به صورت تجاری ساخته شده است.

شیشه بهترین انتقال نور را برای تولید گلخانه ای فراهم می کند. با این حال، اجزای ساختاری مورد نیاز برای پشتیبانی از شیشه گران هستند.

همچنین سرمایه گذاری اولیه و همچنین نگهداری لازم استفاده از خانه های شیشه ای توسط تولیدکنندگان تگزاس را محدود کرده است.

فایبرگلاس یکی دیگر از مواد پوششی است که اغلب در گلخانه های تجاری استفاده می شود. فایبرگلاس رج دار، بسیار بادوام است و به اجزای ساختاری گسترده یک خانه شیشه ای نیاز ندارد. متأسفانه، فایبرگلاس در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) بسیار حساس است. این امر باعث متورم شدن الیاف و در نتیجه کاهش قابل توجهی در انتقال نور می شود. طول عمر فایبرگلاس تحت شرایط خاص می تواند تا پنج سال کوتاه باشد.

ورق های دوتایی از فیلم پلی اتیلن (PE) که با هوا باد شده است، رایج ترین پوشش روی گلخانه های تجاری در تگزاس است. PE سفت و سخت نیست، اما پشتیبانی لازم برای عملکرد عادی را فراهم می کند. اکثر فیلم‌های پلی‌اتیلن موجود در حال حاضر تقریباً دو سال دوام می‌آورند تا اینکه نیاز به تعویض داشته باشند. اگرچه این تعمیر و نگهداری مکرر پرهزینه است، اما کاهش سرمایه‌گذاری اولیه مورد نیاز، و همچنین اجزای ساختاری محدود مورد نیاز برای پشتیبانی از این پوشش، PE را برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه‌تر کرده است.

اکنون چندین ماده پلی کربنات و اکریلیک جدید برای پوشش گلخانه ساخته شده است. با این حال، در حال حاضر اطلاعات کافی برای تعیین اینکه آیا مواد مورد استفاده در حال حاضر «اجرای کار» دارند یا خیر وجود ندارد.

خلاصه

عملکرد و استفاده یک سازه گلخانه ای به شدت تحت تاثیر طراحی آن بوده. همچنین هزینه های اولیه و بلندمدت تاسیسات بر اساس نوع مصالح مورد استفاده می باشد. خانه های ریج و شیار بیشترین کارایی را در تولید محصول دارند. آلومینیوم بادوام ترین و متداول ترین ماده قاب سازی برای سازه های گلخانه ای تجاری است. ورق های دوتایی فیلم پلی اتیلن مقرون به صرفه ترین ماده پوششی موجود برای تولیدکنندگان تگزاس است.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *