تفاوت بین کود آلی و بیولوژیک - کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک

تفاوت اصلی بین کود آلی و زیستی در این است که کود آلی یک منبع مغذی است که حاوی مواد گیاهی یا حیوانی است و یا محصول فرعی یا محصول نهایی فرآیندهای طبیعی است، در حالی که کود زیستی نوعی کود است که حاوی مواد مفید زنده است. میکروارگانیسم‌ها یا سلول‌های خفته سویه‌های میکروبی مؤثر، و عموماً منبع غذایی نیست. در ادامه به مبحث تفاوت بین کود آلی و بیولوژیک میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

کود:

کود یک ماده طبیعی یا مصنوعی است که حاوی عناصر یا مواد مغذی است که رشد گیاه و بهره وری محصول را بهبود می بخشد. کودها حاصلخیزی طبیعی خاک را افزایش می دهند و جایگزین عناصر شیمیایی گرفته شده از خاک توسط محصولات قبلی می شوند. کودهای آلی و زیستی دو نوع کود طبیعی هستند. کودهای آلی حاوی مواد مغذی مانند نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) هستند، اما کودهای زیستی حاوی مواد مغذی مانند N، P و K نیستند، در عوض حاوی میکروارگانیسم‌های مفیدی مانند باکتری‌های تثبیت‌کننده نیتروژن ، محلول‌کننده فسفات هستند. و میکروارگانیسم های حل کننده پتاسیم کودهای آلی و زیستی هر دو کودهای سازگار با محیط زیست در مقایسه با کودهای شیمیایی هستند که اثرات نامطلوبی بر محیط زیست دارند.

کود آلی چیست؟

کود آلی یک کود طبیعی است که حاوی مواد گیاهی یا حیوانی است و محصول فرعی یا محصول نهایی فرآیندهای طبیعی مانند کود حیوانی و مواد آلی کمپوست شده است. کود آلی گاهی اوقات به عنوان کود آلی نیز شناخته می شود. کودهای آلی ضمن ایجاد خاک سالم، مواد مغذی را برای گیاهان فراهم می کنند. آنها همچنین به حفظ یا افزایش میکروبیوم خاک کمک می کنند. کودهای آلی ممکن است از فضولات حیوانی، از جمله ضایعات فرآوری گوشت، کود حیوانی، دوغاب و گوانو (فضولات انباشته شده از پرندگان دریایی و خفاش ها) تشکیل شوند. کودهای آلی گیاهی از بقایای گیاهی و عصاره های گیاهی تشکیل شده اند. علاوه بر این، “کودهای آلی” غیر آلی شامل مواد معدنی و خاکستر هستند. کودهای آلی دو نوع هستند: کودهای آلی مایع و کودهای آلی جامد.

کودهای آلی به طور گسترده برای سبزیجات، میوه ها و محصولات نقدی استفاده می شود. کاربرد کودهای آلی در کشاورزی قابل توجه است. این به این دلیل است که محصولات کشاورزی که با کودهای ارگانیک رشد می کنند طعم بهتری دارند و می توانند به طور موثر تغذیه و طعم منحصر به فرد میوه ها و سبزیجات را حفظ کنند. آنها همچنین نقش اساسی در حفاظت و بهبود محیط زیست خاک دارند. با این حال، مشکل کودهای آلی این است که اثرگذاری آن بسیار بیشتر از کودهای شیمیایی طول می کشد. علاوه بر این، ترکیب عناصر درشت مغذی مانند N، P و K در کودهای آلی در کودهای آلی در مقایسه با کودهای شیمیایی کم است.

کود زیستی چیست؟

کودهای زیستی تلقیح‌های میکروبی هستند که به طور کلی می‌توانند به عنوان فرآورده‌های حاوی سلول‌های زنده یا نهفته از سویه‌های کارآمد تثبیت‌کننده نیتروژن، حل‌کننده فسفات، حل‌کننده پتاسیم، میکروارگانیسم‌های سلولولیتیک، قارچ‌های میکوریزا یا جلبک‌های سبز آبی تعریف شوند.. بنابراین، آنها محصولاتی هستند که حاوی میکروارگانیسم‌های زنده هستند و وقتی روی دانه‌ها، سطوح گیاهی یا خاک استفاده می‌شوند، ریزوسفر یا داخل گیاه را مستعمره می‌کنند و با افزایش عرضه مواد مغذی اولیه به گیاه باعث رشد می‌شوند. به طور معمول، کودهای زیستی با تسریع فرآیندهای طبیعی مانند تثبیت نیتروژن، حل شدن فسفر و پتاسیم و سنتز مواد محرک رشد، مواد مغذی را به طور غیرمستقیم در اختیار گیاهان قرار می دهند.

کود زیستی یک رویکرد جدید و یک راه حل پایدار امیدوارکننده برای بهبود تولیدات کشاورزی و غلبه بر پیامدهای منفی افزودنی های شیمیایی است. هنگامی که کودهای زیستی به خاک اضافه می شوند، با افزودن مواد مغذی ضروری مانند نیتروژن، ویتامین ها و پروتئین ها به خاک، حاصلخیزی خاک را افزایش می دهند و با افزایش عرضه مواد مغذی ضروری به گیاهان، رشد و عملکرد گیاه را افزایش می دهند. آنها کیفیت و خواص فیزیکی مانند ظرفیت نگهداری آب خاک را افزایش می دهند. آنها همچنین سلامت شیمیایی و بیولوژیکی خاک را افزایش می دهند. علاوه بر این، آنها اجازه نمی دهند پاتوژن ها در خاک و گیاهان رشد کنند. کودهای زیستی استفاده زیاد از نهاده های کشاورزی شیمیایی را کاهش می دهند و اثرات نامطلوب آنها را بر حاصلخیزی خاک، میکروبیوم خاک، محیط زیست و سلامت انسان به حداقل می رساند.

استفاده از کودهای زیستی به دلیل سازگاری با محیط زیست و تلقیح میکروبی زنده مورد علاقه است که به بازیابی میکروبیوم طبیعی محیط خاک کمک می کند. کاربرد کودهای زیستی منجر به تولید غذاهای غنی از مواد مغذی با کیفیت بالا و جلوگیری از تجمع عناصر سمی می شود. پرکاربردترین انواع کودهای زیستی عبارتند از: تلقیح‌کننده‌های ریزوبیوم ، تلقیح‌کننده‌های آزوتوباکتر ، تلقیح‌کننده‌های آزوسپیریلوم و تکثیر قارچ‌های میکوریز، باکتری‌های حل‌کننده فسفات، باکتری‌های متحرک پتاسیم و سیانوباکتری‌ها. کودهای زیستی عموماً به صورت فرمولاسیون جامد یا مایع تولید می شوند و روی نهال ها، بذرها و خاک اعمال می شوند.

شباهت های بین کود آلی و بیولوژیک چیست؟

  • کودهای آلی و زیستی دو نوع کود طبیعی هستند.
  • هر دو مقرون به صرفه تر از کودهای شیمیایی هستند.
  • آنها کودهای سازگار با محیط زیست هستند. بنابراین، آنها می توانند از محیط زیست در برابر آلاینده ها محافظت کنند زیرا آنها کودهای طبیعی هستند.
  • هر دو نوع عموماً برای انسان، حیوانات و سایر موجودات سمی نیستند.
  • کود زیستی نوعی کود آلی است.
  • کود آلی ممکن است حاوی میکروارگانیسم های مفید مشابه کودهای زیستی باشد.

تفاوت بین کود آلی و بیولوژیک چیست؟

کود آلی یک کود طبیعی است که حاوی مواد گیاهی یا حیوانی است که یا محصول فرعی یا محصول نهایی فرآیندهای طبیعی هستند، در حالی که کود زیستی یک کود طبیعی است که حاوی زیست توده زنده یا سلول‌های خفته سویه‌های میکروبی مؤثر است. این تفاوت اصلی بین کود آلی و زیستی است. علاوه بر این، کودهای آلی ممکن است حاوی میکروب باشند، اما تعداد سلول مشخص نشده است، در حالی که کودهای زیستی حاوی میکروب های خاص با محدوده قابل قبول یا تعداد سلول های قابل اندازه گیری هستند.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *