آشنایی با کنه - قارچ کش زیستی - کود بیولوژیک - قارچ کش بیولوژیک - کود کشاورزی

کنه گیاهان یکی از آفات مهمی است که می‌تواند خسارت بسیار زیادی به باغات و مزارع بزند و حتی می‌تواند گیاه و درخت را به مرز نابودی و مرگ بکشاند. این موجودات بسیار کوچک که معمولا با چشم دیده نمی‌شوند شیره گیاه را می‌خورند و مانع از فتوسنتز گیاه می‌شوند در نتیجه عملکرد گیاه به شدت کاهش می‌یابد. در ادامه به بررسی آشنایی با کنه و بهترین روش‌های مبارزه با آن‌ها میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

کنه گیاهان:

کنه‌ها گیاهان در گروه عنکبوتیان قرار دارند. کنه های بالغ دارای یک بدن کیسه مانند، و فاقد سر مشخص و دارای ۸ پا هستند.کنه های عنکبوتی گونه های متفاوت دارند و رنگ های مختلفی دارند. به عنوان نمونه کنه عنکبوتی دو خال به رنگ سبز مایل به زرد روشن با ۲ نقطه سیاه است و کنه عنکبوتی صنوبر به رنگ های قهوه ای مایل به خاکستری است.

چرخه زندگی کنه گیاهان:

کنه‌ های ماده بالغ در زیر برگ ها زمستان گذرانی می‌کنند و با گرم تر شدن هوا این کنه ها در زیر برگ ها شروع به نخم ریزی می‌کنند. پس از گذشت ۱۰ تا ۱۴ روز لاروها از تخم‌های خود خارج می‌شوند. لاروها دارای سه جفت پا میباشند. پس مرحله لاروی مرحله پورگی آغاز می‌شود در این مرحله کنه ها ۴ جفت پا دارند و کم کم بالغ می‌شوند. کنه‌ ها در همه مراحل رشدی خود یعنی لاروی، پورگی و بلوغ برای گیاهان خسارت‌زا هستند.

پیشگیری و کنترل کنه گیاهان:

در طی فصل رشد، گیاهان و به ویژه هر دو طرف برگ باید هر ۱ تا ۲ هفته یکبار بررسی شوند. برای بررسی گیاهان به آلودگی کنه بهتر از یک ذره بین استفاده کنید. و یا یک برگ دارای لکه‌های قهوه‌ای را بر روی یک ورق سفید تکانید و منتظر حرکت کنه ها شود . برای کنه گیاهان نیز مثل بسیاری از آفات راه های پیشگیری و درمان وجود دارد.

کنترل شرایط محیطی:

کنه گیاهان در هوای گرم و خشک بیشترین فعالیت خود را دارند. از این رو گرم و خشک بودن محیط رشد گیاهان می‌تواند سبب آلوده شدن گیاه به کنه و افزایش جمعیت آن‌ها در گیاه می‌شود. بنابراین مرطوب نگه داشتن محیط و گیاهان از راه های پیشگیری این مسئله است.برای مرطوب بودن گیاهان می‌توان از آب پاشی های دوره‌ای روی سطح گیاهان به شکلی که کاملا آب پاشی شوند از راه های ساده اما موثر در جلوگیری از حمله و رشد کنه ها می باشد.

کنترل بیولوژیکی:

گونه‌های متفاتی از شکارچی کنه ها وجود دارد که تعداد زیادی از آن ها به صورت تجاری در دسترس شما هستند. شکارچی کنه ها  بر روی گیاهان آلوده پاشیده می‌شوند و از کنه ها نیز تغذیه می‌کنند. مهم‌ترین مزیت  و فایده کنترل بیولوژیکی کنه ها نسبت به کنترل های شیمیایی این است که باعث مقاومت آفت نمی‌شود.

کنترل شیمیایی:

مواد شیمیایی همیشه باید به عنوان آخرین راه حل خود در نظر گرفته شوند. فقط در حالتی از آن ها استفاده کنید که روش های غیر سمی خود شکست خورده باشند. سمپاشی بیش از حد با حشره کش ها می تواند مشکلات کنه عنکبوتی را به شدت افزایش دهد زیرا بر حشرات مفید تأثیر منفی می گذارند. همچنین استفاده زیاد از سموم باعث مقاومت آفات می‌شود.

انواع کنه گیاهان:

کنه گیاهان انواع متفاوتی دارند. ساز و کار انواع کنه گیاهان معمولا مشابه است. کنه های مختلف، میزبان های متفاوتی نیز دارند. یعنی یک نوع کنه نمی‌تواند همه درختان را به خود آلوده کند.

کنه تارتن دو نقطه ای:

کنه تارتن دو نقطه ای یکی از مهم‌ترین آسیب‌های وارده شده بر  درختان است.شکل ظاهری این عوامل خسارت‌زا درختان به این شکل است که دارای انتهای دوکی شکل می‌باشند و در کل موجوداتی ریز و بیضی شکل هستند. رنگ‌ این کنه گیاهان در فصول متفاوت ، مختلف است. در فصول گرم سال یعنی بهار و تابستان به رنگ سبز مایل به زرد  با دو لکه سیاه رنگ دیده میشوند اما و در فصول سرد سال یعنی پاییز و زمستان به علت تغذیه ناکافی رنگ آن‌ها قرمز است. این آفات تخم‌های بیضی با رنگ روشن با دو لکه قرمز از خود تولید می‌کنند.

نحوه خسارت کنه تارتن دو نقطه ای:

میزبان کنه تارتن یا همان کنه دو نقطه‌ای درختانی مثل توت، رز، صنوبر، اقاقیا، ارغوان، زبان گنجشک،  سرو، نسترن و… می‌باشد. فعالیت این نوع کنه‌ها در فصول گرم بسیار بیشتر است و در پشت برگ‌ها نیز دیده می‌شوند. این آفت با قطعات مکنده‌ و سوزنی شکل خود بافت گیاه را کاملا سوراخ می‌کند و از شیره گیاهان تغذیه می‌کند. کنه تارتن هنگام تغذیه از گیاهان بر روی آن نیز تار تولید می‌کند. از بارزترین خسارت‌های ناشی از کنه تارتن می‌توان به لوله‌ای و کوچک شدن برگ‌ها،  ریزش برگ‌ها، رنگ پریده شدن برگ‌ها و تنیده شدن تار بر روی برگ ها نیز اشاره کرد.

روش‌های مبارز با کنه تارتن دو نقطه ای:

  • از بین بردن علف‌های هرز منطقه
  • آبیاری منظم و اصولی
  • استفاده از کنه کش‌های طبیعی مثل کفشدوزک بدون نقطه (کفشدوزک کنه خوار)
  • استفاده از سموم مثل آبامکتین و کلوفنتزین

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *