کود فسفر دار - کود زیستی - قارچ کش زیستی - کود بیولوژیک

رشد و سلامت انواع گیاهان به عوامل زیادی بستگی دارد. یکی از این عوامل رسیدن مواد مغذی و مورد نیاز کافی به گیاهان است که از طریق انواع کودهای شیمیایی و زیستی، خاک مغذی و نور خورشید به گیاهان می رسد. یکی از این مواد و عناصر، که نقش بسیار پر رنگی در سلامت و رشد انواع گیاهان دارند، عنصر فسفر است. میزان وجود این ماده در خاک که باعث بهبود تنفس، فتوسنتز، تقسیم و بزرگ شدن سلولها، ذخیره و انتقال انرژی می شوند نسبت به سایر عناصر مانند پتاسیم، نیتروژن و کلسیم بسیار کمتر است. به همین دلیل امروزه انواع مختلف کودهای فسفاته یا فسفردار تولید می شوند تا کمبود این ماده در خاک را بر طرف کرده و به بهبود رشد گیاهان کمک شایانی کند. در ادامه به مبحث کود فسفر دار می پردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک با رویان تیسان تماس بگیرید.

کود فسفاته یا فسفر دار

شخیص کمبود فسفر در بسیاری از گیاهان کمی سخت و دشوار است. علائمی که باسبب می شود متوجه شویم گیاه ما دچار کمبود فسفر شده است عبارت است از:

  • تغییر رنگ برگ های گیاه به سمت آبی تیره و رنگ ساقه های گیاه به سمت بنفش
  • توقف رشد و کوچک ماندن میوه ها و برگ های گیاه و ثمر ندادن
  • کوچک ماندن ریشه، پاجوش ندادن آن و ضعیف شدن گیاه که باعث عدم تکثیر گیاه میشود
  • ترش شدن شیره گیاهان که موجب از بین رفتن گیاه

کاربرد انواع کود فسفر دار یا فسفاته

هر کدام از انواع کودهای شیمیایی، مزایای جداگانه ای برای گیاهان دارند. بنابراین در طول دوره رشد یک گیاه، گل یا درخت، باید از آن با استفاده از کودهای مختلف حفاظت کنیم و آن را به سمت پرورش بیشتر و بهتر سوق دهیم و ثمردهی گیاه را افزایش دهیم. اما قبل از اینکه یکی از انواع مختلف کودهای فسفردار را برای گیاهان خود تهیه کنیم باید بدانیم چه زمانی و چگونه به این کودها نیاز داریم. فواید و کاربردهای این عنصر برای انواع گیاهان بسیار زیاد است. ما در ادامه تنها به چند مورد مهم از آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • بهبود کیفیت انواع محصولات کشاورزی و باغبانی
  • تحریک رشد ریشه گیاهان
  • بهبود گلدهی و جوانه زنی بیشتر گیاه با اینگونه کود
  • تحکیم ساقه و برگ و گل های گیاهان کشت
  • جلوگیری از بروز بیماری ها و مقاوم شدن گیاه در برابر مشکلات مختلف و پایداری
  • بالا رفتن  ظرفیت تثبیت نیتروژن در لگوم ها

زمانی که باید کود فسفات به کار برد:

میزان آن در خاک های مناطق دیم، کم و بیش متفاوت تر است. البته به علت حلالیت بسیار کم آن در خاک، خطر آبشویی و خارج شدن آن از دسترس گیاهان  به مراتب کمتر از ازت و پتاسیم است و بدین دلیل در بعضی از مزارع زارعین بیش از میزان مورد نیاز آن مصرف می نمایند و تجمع آن در خاک موجب به هم خوردن تعادل مواد غذایی و احتمالاً کمبود بعضی از عناصر کم مصرف دیگر می شود. این امر به دلیل رقابت فسفر با سایر عناصر نیز بوده است.

در کشور ما متاسفانه در مصرف کودهای فسفره زیاده روی می شود. برای مثال نیاز درختان بارور به فسفر ۲۰ تا۵۰ کلیوگرم P2O5 در هکتار می‌باشد. کودهای فسفاته توانایی حرکت بسیار کمی در خاک دارند و برای استفاده از این کود باید حتما در عمق ۴۰ تا۵۰ سانتی متری و در مجاورت ریشه قرار داده شوند تا به خوبی اثر کند.

در همه خاک‌ها، کود های فسفری را بایستی به صورت پایه (در زمان شخم) بکاربرد تا بهتر جذب شود و موثر باشد. فسفر اصولا برای پایداری و استحکام نشاء و افزایش طول ریشه آن در کشاورزی مورد استفاده گیاه قرار می گیرد. وجود مقدار کافی کود فسفری برای تولید دانه در مراحل اولیه رشد گیاه بیش تر از مراحل بعدی آن مؤثر است، زیرا برای پنجه زنی فعال مورد استفاده قرار می گیرد. تأمین نیاز فراوان گیاه برنج به جذب P (فسفر) مستلزم به کاربردن آن در زمان نشاء کاری است نه دیر تراز آن زیرا اثرات خود را نمیگذارد. به کاربردن کود P در زمان ۲۵ روز پس از نشاء کاری در تولید محصول به هیچ وجه تأثیر نخواهد داشت. برخلاف کود اوره، لازم نیست کود P را در چندین مرحله تقسیم کرد و در بخش های مختلف رشد گیاه برنج بپاشند، زیرا معلوم شده که این کود آبشویی نمی شود و در خاک باقی بسیار می‌ماند و به تدریج در اختیار گیاه قرار می‌گیرد. به علاوه، در صورتی که در مرحله آغاز رشد، کود P به اندازه کافی توسط برنج جذب شده باشد، بعدا در مراحل بعدی رشد گیاه در همه اندام‌های گیاه می تواند نفوذ کند و پخش گردد. فسفر در مرحله زایشی به طور فعال از برگ‌های پیر به برگ های تازه منتقل میشود.

برای تولید کود فسفاته از روش‌های نوین آزمایشگاهی بسیار دقیق ولی نه چندان پیچیده و سخت استفاده می‌شود. بنابراین در ادامه با تعدادی از اصطلاحات علمی که در فرایند تولید این کود فسفاته استفاده می‌شود، آشنا خواهید شد. پیش از پرداختن به روش تولید این کود باید به شناخت منابع تهیه فسفات نیز بپردازیم. مهم‌ترین منبع تأمین فسفر  در کشاورزی عبارتند از:

خاک فسفات دار

خاک به عنوان مهم‌ترین منبع تأمین فسفات بر روی زمین شناخته می‌شود و این عنصر به صورت سنگ فسفات، خاک فسفات و سایر ترکیبات آلی فسفات وجود دارد و معمولا لایه‌های سطحی خاک از فسفر بیشتری نسبت لایه‌های پایینی خاک برخوردار هستند.

اقیانوس‌ها

رسوبات  و مواد معدنی ته نشین موجود در کف اقیانوس‌ها نیز می‌توانند منبع مهمی برای تأمین فسفر باشند ولی از آنجایی که این رسوبات، به فلزات سنگین دیگری نیر مخلوط هستند باید پیش از ورود به آزمایشگاه فرایند خالص سازی بر روی آن‌ها به طور کامل انجام گیرد.

سنگ آذرین آتشفشانی

سنگ آذرین آتشفانی به دست آمده از گدازه‌های آتشفشانی به نسبت رسوبات کف اقیانوس‌ها از ناخالصی کمتری برخوردار است و عنصر های بیگانه کم تری دارد.

پس از استخراج و انتفال مواد معدنی حاوی فسفات به ازمایشگاه، مراحل تهیه و تشکیل کود فسفاته در آزمایشگاه عبارتند از:

۱ – جداسازی ناخالصی‌ها از مواد معدنی موجود

۲ – استخراج اسید فسفریک با درصد پایین از واکنش سنگ فسفات با اسید سولفوریک در مجاورت آب

۳ – ترکیب اسید فسفریک با درصد پایین با آمونیاک(مایع و گاز)

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *