گیاهان - کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه

ما در این مبحث به رطوبت نسبی چگونه بر گیاهان تأثیر می گذارد میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

رطوبت نسبی چگونه بر گیاهان تأثیر می گذارد؟

گیاهان نه تنها حاوی مقدار زیادی آب هستند. بلکه حجم زیادی از آب را در بافت های خود جابه جا می کنند.

اگرچه از آب در فتوسنتز استفاده می شود، اما بیشتر آبی که گیاه وارد می کند در تعرق استفاده می شود.

یعنی آب توسط ریشه گرفته شده و از طریق برگ ها به هوا تبخیر می شود. این پروسه منجر به خنک شدن گیاه می شود.

رطوبت نسبی هوا می تواند بر جریان آب از طریق گیاه تأثیر بگذارد:

هر چه رطوبت نسبی بیشتر باشد تعرق کندتر اتفاق می افتد. اگر تغییرات محیطی که بر سرعت تعرق تأثیر می گذارد به اندازه کافی سریع باشد، آسیب بافت گیاهی می تواند رخ دهد.

اندازه گیری رطوبت نسبی

قبل از اینکه بتوان برای تغییر رطوبت نسبی گلخانه اقدام کرد. باید آن را اندازه گیری کرد و اندازه گیری باید وارد سیستم کنترل محیطی گلخانه شود.

بسیاری از گلخانه های سرگرمی دارای سیستم های کنترل محیطی به اندازه کافی پیچیده برای اندازه گیری رطوبت نسبی نیستند. و تجهیزات را برای تغییر آن بر اساس برنامه ای که کنترل کافی را فراهم می کند، کار می کنند.

اگرچه ممکن است اکنون در آن موقعیت قرار داشته باشید. اما درک آنچه که می‌توان انجام داد. شما را قادر می‌سازد تا برخی از کارها را اکنون انجام دهید. و قابلیت‌های تجهیزات اضافی را در آینده بگنجانید.

همچنین ممکن است دلیل برخی از آسیب های گیاهی را که در گلخانه خود می بینید به دست آورید.

انبساط برگ خیار و آسیب احتمالی سلولی

تمام سلول های یک برگ خیار در حالی که هنوز بسیار کوچک است تشکیل می شوند.

از آنجایی که خیار تقریبا یک نیم دایره بزرگ را تشکیل می دهد. رشد برگ کمی متفاوت از برگ گوجه فرنگی است.

در امتداد چندین رگبرگ که از جایی که تیغه برگ به دمبرگ برگ متصل می شود به بیرون تابش می کند. یک انبساط ثانویه جزئی از هر رگبرگ اصلی به سمت رگبرگ برگ مجاور وجود دارد.

الگوی رایج‌ مرگ سلولی

الگوی رایج‌تر مرگ سلولی در برگ‌های خیار، مرگ سلول‌های اطراف محیط برگ به دلیل عدم رسیدن آب به آنها و در نتیجه فروپاشی چند سلول بیرونی برگ است. این معمولاً فقط شامل چند لایه سلول در اطراف بیرونی برگ خیار می شود. در شرایط شدید، یک چهارم اینچ یا بیشتر لایه بافت در اطراف حاشیه برگ می تواند درگیر شود.

کمبود شدید آب برگ

کمبود شدید آب برگ که در مدت زمان نسبتاً کوتاهی در برگ‌هایی که هنوز در حال گسترش هستند رخ می‌دهد. می‌تواند باعث مرگ تکه‌های نسبتاً بزرگ V شکل معکوس بین رگبرگ‌های اصلی برگ خیار شود.

این الگو به احتمال زیاد رخ می دهد

این الگو به احتمال زیاد رخ می دهد. زیرا تعداد زیادی سلول در نواحی به سمت حاشیه برگ وجود دارد. که هنوز به طور کامل پراکنده نشده است. و دیواره های سلولی ساخته نشده اند.

بافت صدمه‌نخورده پشت سلول‌های مرده به رشد خود ادامه می‌دهد و در کنار بافت مرده ظاهری چروکیده پیدا می‌کند.

چگونه می توان رطوبت نسبی را کنترل کرد

اگر تغییرات سریع رطوبت نسبی در گلخانه به اندازه کافی آهسته شود. تا گیاهان بتوانند بدون آسیب بافتی خود را با تغییرات تطبیق دهند. آسیب به برگ و میوه که در بالا توضیح داده شد. را می توان کم کرد یا نابود کرد.

یک سیستم کنترل محیطی با قابلیت ردیابی و تغییر رطوبت نسبی در گلخانه راه حل ایده آل است.

از آنجایی که چنین سیستمی برای یک گلخانه کوچک نسبتاً گران است. بسیاری از گلخانه های سرگرمی توانایی بسیار محدودی برای ردیابی و اصلاح رطوبت نسبی در گلخانه دارند.

تبادل هوا و گرمایش

تبادل هوا و گرمایش عموماً برای کاهش رطوبت نسبی گلخانه استفاده می شود. برای افزایش رطوبت هوای گلخانه می توان از یک کولر تبخیری، یک سیستم مه پاش یا چند آب پاش استفاده کرد. کنترل رطوبت نسبی گلخانه موقعیت ثانویه ای نسبت به کنترل دمای داخل گلخانه دارد. اگر دمای گلخانه به اندازه کافی یا حتی خیلی زیاد باشد، نباید از گرما برای کاهش رطوبت نسبی گلخانه استفاده کرد. اگر گلخانه گرم می شود، برای افزایش رطوبت نسبی گلخانه نباید آب زیادی تبخیر شود زیرا تبخیر آب انرژی گرمایی بیشتری می گیرد. سیستم کنترل رطوبت نسبی باید به درستی با سیستم های گرمایش و سرمایش در گلخانه ادغام شود تا محیط بهینه برای رشد و نمو گیاهان فراهم شود.

اگر در این زمان آماده خرید گلخانه بزرگتر و مجهزتر نیستید

اگر در این زمان آماده خرید گلخانه بزرگتر و مجهزتر نیستید، چند کار وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن آسیب گیاه در گلخانه به دلیل تغییرات سریع رطوبت نسبی انجام دهید. به طور کلی، برای جلوگیری از موقعیت هایی که می توانند تغییرات سریع ایجاد کنند، تلاش کنید. مثلاً در روزهای گرم و آفتابی گلخانه را تا ساعت ده صبح بسته نگذارید. این اجازه می دهد تا گرمای بیش از حد ایجاد شود. از روشن ماندن فن های خنک کننده گلخانه پس از شروع کاهش دما در گلخانه به دلیل پوشش ابری یا شروع عصر خودداری کنید. همچنین از روشن ماندن دیوار خیس در تمام شب خودداری کنید، زیرا می تواند رطوبت بیش از حد به شکل رطوبت نسبی بالا ایجاد کند و به طور بالقوه باعث تراکم روی گیاهان شود.

در آخر، نکته ای را برای آگاهی از تغییرات محیطی در گلخانه خود ذکر کنید. هر چه بیشتر با تغییرات دما و رطوبت نسبی در آن هماهنگ باشید، بهتر می توانید تنظیمات لازم را انجام دهید که آسیب گیاه را به حداقل برساند.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *