تهویه طبیعی گلخانه - کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه

ما در این مبحث به تهویه طبیعی گلخانه میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

تهویه طبیعی گلخانه چیست؟

تهویه طبیعی گلخانه زمانی اتفاق می افتد که هوا در امتداد عرض گلخانه از ورودی دیواره کناری به دیواره جانبی دیگر در طرف دیگر یا از طریق دریچه های پشته در اوج گلخانه حرکت می کند. هوای گرم از طریق طراحی دریچه برآمدگی بالا می‌آید و تخلیه می‌شود و خلاء ایجاد می‌کند که هوا را از دیواره کناری به داخل می‌کشد. تهویه طبیعی گلخانه را «تهویه غیرفعال گلخانه» نیز می نامند.

به سادگی با استفاده از دیواره‌های کناری رول‌آپ و دریچه‌های برآمدگی، اگر در آب‌وهوای زندگی می‌کنید که خیلی گرم نیست، می‌توانید تهویه خوبی داشته باشید. در آب و هوای گرم تر ، تهویه مکانیکی در مقابل تهویه طبیعی به احتمال زیاد ضروری است. وقتی نوبت به مدیریت دما در گلخانه دستی می رسد، تهویه طبیعی می تواند یک چالش باشد. محصولات باید ۱۰۰٪ ضد نور باشند و در عین حال جریان هوای کافی برای جلوگیری از آسیب به محصول داشته باشند. استفاده از تهویه مکانیکی در گلخانه با نور خودکار ممکن است برای محصولات حساس به دوره نوری قابل اعتمادتر باشد .

تهویه طبیعی (غیرفعال)

تهویه طبیعی که به عنوان تهویه غیرفعال نیز شناخته می شود، برای ایجاد حرکت هوا در داخل گلخانه به نیروی شناور باد و حرارتی متکی است. شناوری حرارتی صرفاً تمایل به بالا آمدن هوای گرم است. در روزهای خنک، شناوری حرارتی می‌تواند در حذف گرما از گلخانه از طریق دریچه‌های اگزوز پشت بام بسیار مؤثر باشد، اما در هوای گرم‌تر، تأثیر کمی دارد. گلخانه های بلندتر به نگه داشتن هوای گرم بالاتر از ارتفاع گیاه کمک می کنند و تمایل دارند که اگزوز کارآمدتری داشته باشند.

ویژگی های تهویه طبیعی

  • ارتفاع سازه بلند برای جذب هوای گرم
  • سقف های لبه دار با دریچه هایی برای خروج هوای گرم
  • کرکره های (لوورها)، فن های اگزوز و دریچه هایی برای ورود و خروج هوا
  • الگوهای باد خنک کننده و هوای تازه را از طریق دیوارهای رول آپ و دریچه ها فراهم می کنند
  • قرار گرفتن در معرض باد بهینه در طراحی گلخانه
  • سیستم های پارچه سایه دار برای کمک به خنک کننده در روزهای گرم و آفتابی

خنک ترین گلخانه با تهویه طبیعی نزدیک به دمای بیرون خواهد بود. اگر تهویه طبیعی کافی نیست، افزودن فن ها و خنک کننده تبخیری به حرکت هوا به داخل و خارج گلخانه کمک می کند.

پرده های کناری را جمع کنید و پرده ها را پایین بیاورید

پرورش دهندگانی که برای استفاده از تهویه طبیعی برنامه ریزی می کنند ممکن است ساخت یک سازه گلخانه ای بلندتر را برای افزایش فضا برای افزایش هوای گرم به دور از گیاهان در نظر بگیرند. گلخانه‌های بلندتر نیز از طریق پرده‌های کناری رول‌آپ، جریان هوای بیشتری به دست می‌آورند، زیرا اثر خلاء قوی‌تر، هوای خنک تازه را در نزدیکی زمین با بالا آمدن هوای گرم جذب می‌کند. باد با سرعت ۲ تا ۳ مایل در ساعت کافی است تا هوای خنک را وارد گلخانه کند، اما مهم است که مطمئن شوید گلخانه در موقعیت مناسبی برای باد غالب قرار گرفته است تا قرار گرفتن در معرض باد را به حداکثر برسانید.

  • پرده های کناری رول آپ و پرده های کشویی بسیار مقرون به صرفه هستند
  • برای جلوگیری از ورود آفات به گلخانه بهتر است با صفحه حشرات جفت شود
  • به راحتی می توان آن را سفارشی کرد تا با هر ارتفاع دیواره کناری مناسب باشد
  • پرده های جانبی گلخانه رول آپ دستی و موتوری موجود است
  • پرده های کناری رول آپ گزینه ای عالی برای خانه های حلقه ای (گوتیک، کوونست یا سقف شیروانی) در مکان هایی با باد خوب در طول تابستان است.

برای هر دو سیستم، یک ریل ۳-۴ فوت بالاتر از پایه گلخانه در دو طرف قرار می گیرد. پلاستیک به ریل متصل می شود و بالای گلخانه را می پوشاند و یک مهر و موم ایجاد می کند. برای طرف های رول آپ، پارچه اضافی به دریچه تبدیل می شود، وقتی پارچه رول می شود باز می شود. در صورت تمایل می توان هر دو طرف را برای ایجاد تهویه متقابل باز کرد. برای سیستم‌های کشویی، پایین پرده به قرنیز متصل می‌شود و برای بسته شدن به سمت بالا و برای باز کردن پایین می‌چرخد.

دریچه های پشت بام

دریچه‌های کناری یا پرده‌های کناری رول‌آپ به‌ویژه در گلخانه‌های پشت‌بام‌دار با دریچه‌های برآمدگی به خوبی کار می‌کنند. دریچه های برآمدگی و دریچه های کناری اختلاف فشاری بین باد و دمای گلخانه ایجاد می کنند. با سرعت ۲-۳ مایل در ساعت، باد و منافذ می توانند بیش از ۸۰٪ تهویه را فراهم کنند. مجموع مساحت دریچه پشته و مجموع مساحت مجموع دریچه های کناری باید تقریباً برابر با ۱۵ تا ۲۰ درصد مساحت کف گلخانه باشد.

به عنوان مثال: یک گلخانه ۱۰ فوت در ۳۰ فوت مساحت زمین در فوت مربع (ft2) 300 فوت مربع خواهد بود. ۲۰% x 300 ft2 = 60، بنابراین مساحت کل ۶۰ فوت مربع در دریچه های پشته و ۶۰ فوت مربع در دریچه های دیواره جانبی مورد نیاز است.

در سیستم‌های تهویه غیرفعال باد هوای خنک را به داخل هل می‌دهد و با ایجاد یک اثر خلاء قوی‌تر، هوای گرم را بیرون می‌کشد. این اثر زمانی افزایش می یابد که باد بر روی دریچه های پشته می وزد. قرار گرفتن در معرض باد را می توان با ساخت گلخانه بهینه کرد تا بادهای غالب در محل بر روی دریچه های خط الراس بوزد. به خصوص در تابستان، دریچه های کناری و دریچه های پشت بام باید به یک اندازه باز نگه داشته شوند. بستن دریچه های کناری، در حالی که دریچه های پشت بام باز هستند، هوای خنک را مجبور به ورود به زیر هوای گرم خروجی از دریچه های پشت بام می کند.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *