اهمیت حرکت عمودی هوا در گلخانه - کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک

ما در این مبحث به اهمیت حرکت عمودی هوا در گلخانه میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

اهمیت حرکت عمودی هوا در گلخانه

گیاهان برای رشد و بقای خود به تبادل گازها و انرژی به محیط خود نیاز دارند. حرکت هوا و روزنه نقش کلیدی در این فرآیند دارند. روزنه ها در زیر برگ ها قرار دارند و فضای هوایی داخل برگ پر از بخار آب و گاز CO2 را با هوای اطراف برگ وصل می کنند.

CO2 بلوک ساختمانی برای رشد گیاه است. تبخیر آب برای خنک کردن گیاه و انتقال کلسیم به سلول های گیاه مورد نیاز است. که برای به دست آوردن دیواره های قوی که گیاه را در برابر بیماری های قارچی محافظت می کند لازم است. انتقال هر دو گاز با وضعیت باز شدن روزنه و اختلاف فشار بخار گاز بین دو طرف روزنه تعیین می شود.

فشار بخار با غلظت گاز

فشار بخار با غلظت گاز و دمای آن تعیین می شود. بخار آب داخل فضای هوا دارای RH 100 درصد است و دمای آن برابر با دمای برگ است. غلظت CO2 در داخل واکوئل همیشه کمتر از هوای اطراف است زیرا گیاه CO2 مصرف می کند. روزنه ها همچنین می توانند با بسته شدن از پژمردگی گیاه جلوگیری کنند. اما در گلخانه های تجاری باید از این امر جلوگیری کرد. هرچه بتوان روزنه ها را بازتر نگه داشت بدون اینکه در شرایط تنش آب قرار بگیرد، CO2 بیشتری می تواند جذب شود و با فرآیند فتوسنتز به قندها منتقل شود.

هوای اطراف برگ

هوای اطراف برگ معمولاً به سه لایه مختلف تقسیم می شود. به طور مستقیم برگ را احاطه کرده است به اصطلاح “لایه میکروکلیمیت”. این لایه حاوی هوای ساکن است (بدون حرکت هوا) و ضخامت آن بسته به میزان جریان هوای موجود در آن لایه می تواند متفاوت باشد. هوای ساکن باعث می شود که این لایه دارای غلظت بالاتری از بخار آب (نقاط آبی در نقاشی) نسبت به هوای گلخانه باشد. از طرف دیگر، غلظت CO2 (نقاط قرمز) در لایه ریز اقلیم کمتر از هوای گلخانه است.

حرکت هوا برای خنک کردن

در طول روز، یک پدیده جالب می تواند رخ دهد. هوای گلخانه می تواند گرمتر از برگ در حال تبخیر شود. از آنجایی که تبخیر به مقدار انرژی جذب شده توسط برگ بستگی دارد، این امر می تواند تعرق را افزایش دهد زیرا انرژی اضافی از هوای اطراف جذب می شود. حرکت هوا آن را افزایش خواهد داد. در نهایت ممکن است روزنه ها بسته شوند تا خطر پژمردگی کاهش یابد. این بدان معنی است که فتوسنتز کاهش می یابد، زیرا CO2 کمتری می تواند از روزنه عبور کند. بهترین روش برای جلوگیری از این مشکل کاهش تعرق با افزایش رطوبت در گلخانه است. این کار را می توان با کاهش باز شدن پنجره یا مه پاش انجام داد.

برعکس آن نیز ممکن است، که هوا سردتر از برگ باشد. این امر به ویژه برای گیاهانی که روزنه کمتری دارند صادق است. بسیاری از گیاهان سبز اینگونه هستند. در این صورت برگ می تواند به سرعت تحت تابش شدید گرم شود که مشکلات گرم شدن بیش از حد ممکن است رخ دهد. برای کاهش این مشکل معمولاً یک صفحه سایه بسته است. اما این باعث کاهش فتوسنتز می شود. تا زمانی که هوا سردتر از برگ است، منطقی است که هوا را در اطراف برگ شروع کنیم، زیرا باعث خنک شدن برگ می شود. این امر در مورد قسمت های گیاهی که تعرق ندارند مانند گل ها، میوه ها و شاخساره ها نیز صادق است. حرکت هوا امکان باز نگه داشتن صفحه سایه را بیشتر می کند و اجازه می دهد تمام PARها بدون گرم کردن بیش از حد محصول وارد شوند.

حرکت هوا برای توزیع یکنواخت دما

در طول دوره تاریکی، قسمت بالای سایبان اغلب سردتر از هوای اطراف می شود. این به دلیل از دست دادن تشعشع به سقف سرد ایجاد می شود. حتی زمانی که صفحه نمایش بسته است. قسمت پایین صفحه نمایش سردتر از گلخانه خواهد بود. زیرا هوای بالای صفحه نمایش سرد است. به طور سنتی لوله های گرمایش در بالای سایبان قرار می گرفتند، بنابراین از سرد شدن برگ ها جلوگیری می کردند. اما با افزایش مقادیر عایق صفحات، نیاز به لوله های گرم از بین می رود و همچنین لوله ها بین و زیر سایبان بیشتر قرار می گیرند. حرکت هوا در جهت عمودی می تواند خنک شدن بالای سایبان را با حرکت هوای گرم در طول آن جبران کند.

CO2 را به روزنه بیاورید

یکی دیگر از اثرات جالب حرکت هوا، انتقال CO2 است. یک محصول در حال توسعه آنقدر CO2 مصرف می کند که هوای ساکن در لایه میکرو اقلیم دوباره می تواند عرضه را محدود کند زیرا سرعت انتشار بسیار پایین است. با افزایش غلظت CO2 در هوای گلخانه، از طریق تامین CO2 از طریق لوله، می توان این مشکل را کاهش داد، اما این امر باعث افزایش تلفات از طریق پنجره های تهویه نیز می شود. گردش هوا می تواند توزیع را به ویژه در داخل سایبان بهبود بخشد و همچنین هوای ساکن در لایه میکروکلیمی را بشکند.

بدون منبع CO2، غلظت در سایبان می تواند به مقادیر کمتر از ۳۵۰ ppm زمانی که پنجره های تهویه یا صفحه نمایش (تا حدی) بسته است کاهش یابد، بنابراین فتوسنتز را کاهش می دهد. امروزه غلظت ۴۰۰ ppm یا بیشتر را می توان در بیرون یافت. تهویه در ترکیب با گردش هوا می تواند این محدودیت را برطرف کند.

اثرات خلاصه شده حرکت هوا

حرکت هوا در داخل تاج برای حذف رطوبت برای تداوم تعرق و جلوگیری از بیماری های قارچی، برای خنک شدن زمانی که گیاه بیش از حد تشعشع دریافت می کند خوب است. این امکان استفاده از سایه کمتر را فراهم می کند. در تاریکی، حرکت هوا می تواند از سرد شدن بیش از حد بالای سایبان بدون افزایش مصرف انرژی جلوگیری کند.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *