نقش فناوری گلخانه در مهندسی کشاورزی - کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی - ۰۲۱۹۱۳۰۷۸۰۸ - ٠٩١٢٨٣٨١٨۴٢

ما در این مطلب به مبحث نقش فناوری گلخانه در مهندسی کشاورزی میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

اثر گلخانه ای

منشا حیات روی زمین مفهوم اساسی گلخانه را توضیح می دهد. قبل از پیدایش هر موجود زنده ای بر روی زمین، دمای زمین در حدود -۱۸ درجه سانتیگراد بود که دلیل آن عدم وجود جو بین زمین و خورشید بود.

گازهای مختلفی از جمله نیتروژن (N)، دی اکسید کربن (CO ۲ )، ازن (O ۳ )، مونوکسید کربن (CO)، اکسیژن (O ۲ )، اکسید نیتروژن (N ۲ )O) و غیره موجود در داخل زمین از فضاهای بین صفحات زمین خارج شده. و یک لایه متخلخل در اطراف زمین تشکیل می دهد. که به نام جو شناخته می شود. جو تازه تشکیل شده در اطراف زمین دارای خاصیت منحصر به فردی بود که تابش ماوراء بنفش و مادون قرمز دور از خورشید را جذب می کرد. و تنها به تابش با طول موج کوتاه (۳-۰.۳ میکرومتر) اجازه می داد که از خورشید به سطح زمین برسد.

علاوه بر این، اتمسفر اجازه تابش با طول موج طولانی (> 3.0 میکرومتر) را که از زمین ساطع می شود را نمی دهد. از این رو، انرژی حرارتی به دام افتاده دمای زمین و هوا را بین زمین و جو افزایش داد. افزایش دمای هوا به عنوان اثر گلخانه ای شناخته می شود.

بر اساس دایره المعارف ۲۰۰۰ (ناشناس، ۲۰۰۰) اثر گلخانه ای برای محیط زیست به صورت زیر تعریف می شود:

اثر گلخانه ای – اصطلاحی برای نقش اتمسفر در عایق کردن و گرم کردن سطح زمین. جو تا حد زیادی در برابر تابش خورشیدی ورودی شفاف است. هنگامی که این تشعشعات به سطح زمین برخورد می کند، مقداری از آن جذب می شود و در نتیجه سطح زمین گرم می شود. سطح زمین مقداری از این انرژی را به شکل تابش مادون قرمز به بیرون ساطع می کند. همانطور که این تشعشعات مادون قرمز در اتمسفر حرکت می کند، بیشتر آن توسط گازهای اتمسفر مانند دی اکسید کربن، متان، اکسید نیتروژن و بخار آب جذب می شود.

سپس این گازها مجدداً تشعشعات مادون قرمز ساطع می کنند که برخی از آنها به زمین برخورد کرده و جذب زمین می شوند.

گلخانه

واضح است که برای بقای گیاهان زنده روی زمین باید محیط مساعدی در ناحیه خشکی وجود داشته باشد. که توسط تابش طول موج کوتاهی که توسط جو منتقل می شود کنترل شود.

با این حال، با استفاده از مفهوم رشد بهینه گیاهان زنده، آب و هوای خرد نیز می تواند برای حداکثر تولید محصولات دارویی در یک محیط کنترل شده ایجاد شود.

گلخانه سازه‌ای است که دارای دیواره‌ها و سقف‌های شفاف (شیشه، FRP، فیلم پلی اتیلن) ​​برای حفظ محیط مناسب برای رشد گیاهان است که به این محوطه گلخانه می‌گویند.

در مناطق روستایی می توان از گلخانه برای تولید محصولات زراعی، خشک کردن محصولات و همچنین برای گرم کردن فضا (برای زندگی انسان و همچنین برای حیوانات) استفاده کرد .

اهمیت فناوری گلخانه ای

تولید محصول

حدود ۸۰ درصد از جمعیت جهان در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند. بدون شک تولیدات کشاورزی باید افزایش یابد تا تقاضای غذایی جمعیت رو به رشد سریع تضمین شود. در ۲۵ سال آینده حدود ۵۰ درصد غذای بیشتری باید تولید شود، عمدتاً در کشورهای در حال توسعه.

در سناریوی حاضر، برای پاسخگویی به تقاضای جهانی افزایش تولید، کشت گلخانه‌ای می‌تواند به عنوان یک راه‌حل مناسب عمل کند، کشت خارج از فصل را تسهیل کرده و محصول را از شرایط نامطلوب در فضای باز محافظت کند.

جدای از اینها، گلخانه می تواند گزینه بهتری برای پرورش نهالستان، سخت شدن گیاهان کشت بافت ، کشت در مناطق مستعد مشکلات خاکی و آب و هوای شدید و همچنین برای کشت گیاهان کمیاب و دارویی باشد.

همچنین تقاضا برای سبزیجات تازه و فرآوری شده و گل شاخه بریده در سطح جهانی به منظور تقویت پتانسیل صادرات و اقتصاد یک کشور در حال افزایش است.

اما سطح زیر کشت به دلیل احداث جاده های جدید، ساختمان ها به ویژه از طریق شهرنشینی و صنعتی شدن در حال کاهش است. این امر مستلزم افزایش بهره وری با نرخ بالاتر است. افزایش تقاضا از طریق روش سنتی تولید کشاورزی قابل تامین نیست.

کشت گلخانه ای به ایجاد ریزاقلیم مطلوب کمک می کند که در آن تولید سبزیجات و گل در طول سال یا بخشی از سال بنا به نیاز ممکن می شود. گلخانه نه تنها محیط مناسبی را برای گیاهان ایجاد می کند. بلکه در مقایسه با کشت در فضای باز باعث رشد و باردهی مناسب نیز می شود.

فن‌آوری گلخانه‌ای در بخش باغبانی نیز دارای گستره فوق‌العاده‌ای است. به‌ویژه برای تولید بذور هیبریدی، سبزیجات با ارزش بالا، گیاهان زینتی، گیاهان دارویی، گل‌های شاخه بریده و میوه‌ها که قیمت‌های بیشتری در بازارهای داخلی و بین‌المللی دارد. 

خشک کردن محصولات/میوه خشک کردن

آفتاب باز (OSD) ابتدایی ترین خشک کردن محصول است که تحت آن تابش خورشیدی مستقیماً روی سطح محصول می افتد و جذب می شود. تابش جذب شده محصول را گرم کرده و رطوبت محصول را تبخیر می کند.

در طی این فرآیند، مقدار انرژی خورشیدی دریافتی در سطح محصول در مراحل مختلف از طریق انعکاس، تابش، همرفت و هدایت از دست می‌رود. همچنین کیفیت محصول به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. به طور کلی، محصولات خشک شده آفتاب باز استانداردهای کیفیت بین المللی را برآورده نمی کنند. و بنابراین نمی توانند در بازارهای بین المللی به فروش برسند.

سیستم‌های گلخانه‌ای می‌توانند نقش حیاتی در خشک‌کردن پس از برداشت محصول داشته باشند. فن آوری خشک کردن گلخانه ای محصول با کیفیت خوب را در خشک کردن آفتاب باز تولید می کند. این امر نشان می‌دهد که درک جامع اثر گلخانه‌ای برای افزایش تولید و خشک کردن محصولات مهم است.

در این حالت نیز میکروکلیم در داخل گلخانه ایجاد می شود. تشعشعات خورشیدی وارد شده بر روی پوشش شیشه ای پس از انعکاس از پوشش شیشه ای به داخل گلخانه منتقل می شود. علاوه بر این، بخشی از تشعشعات ارسالی به شکل طول موج کوتاه از سطح محصول به عقب بازتاب می‌شود. که دوباره از طریق پوشش شیشه‌ای به اتمسفر منتقل می‌شود. قسمت باقی مانده توسط سطح محصول جذب می شود. به دلیل جذب تابش خورشیدی، دمای محصول افزایش می یابد و محصول شروع به انتشار می کند.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *