مواد مغذی هیدروپونیک - قارچ کش زیستی - کود بیولوژیک - قارچ کش بیولوژیک - کود کشاورزی - ۰۲۱۹۱۳۰۷۸۰۸ - ۰۲۱۹۱۳۰۷۸۱۸ - ٠٩١٢٨٣٨١٨۴٢

در ادامه به مبحث مواد مغذی هیدروپونیک – عناصر ضروری میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

مواد مغذی هیدروپونیک – عناصر ضروری

۱۷ عنصر ضروری برای رشد گیاه مورد نیاز است. سه مورد از آنها (هیدروژن، اکسیژن و کربن) عناصر غیر معدنی هستند و توسط گیاهان از طریق هوا یا آب جذب می شوند. ۱۴ عنصر ضروری دیگر باید از طریق خاک یا کوددهی تامین شود. از آنجایی که باغبانی هیدروپونیک خاک را دور می زند، تمام ۱۴ عنصر معدنی ضروری باید در محلول مغذی هیدروپونیک تجهیز شوند.

این عناصر معدنی ضروری به دو دسته درشت مغذی ها و ریز مغذی ها تقسیم می شوند. درشت مغذی ها مواد مغذی مورد استفاده در غلظت های بالاتر نسبت به ریز مغذی ها هستند که در مقادیر کمتری جذب می شوند. هنگام خرید مواد مغذی هیدروپونیک، باغبان به سرعت متوجه سه عدد روی برچسب محلول غذایی می شود. این اعداد نشان دهنده مقادیر NPK یا نسبت نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) در آن فرمول خاص است. نیتروژن، فسفر و پتاسیم درشت مغذی های اولیه هستند. به عبارت دیگر، نسبت‌های بالاتری نسبت به سایر عناصر معدنی ضروری دارند. به همین دلیل است که برچسب های کود باید نسبت NPK را فاش کنند.

درشت مغذی ها

نیتروژن (N)

یکی از اجزای اصلی پروتئین ها و کلروفیل، نیتروژن ماده مغذی اصلی مسئول رشد شدید و رنگ سبز خوش طعم است.

فسفر (P)

نقش مهمی در تحریک ریشه و استقرار گیاهان جوان دارد. فسفر همچنین باعث گلدهی، میوه دهی، رسیدن و تنفس می شود.

پتاسیم (K)

حرکت قندها و سایر مواد مغذی را (از طریق اسمز) ترویج می کند. پتاسیم به طور مستقیم با استحکام و سفتی ساقه مرتبط است. پتاسیم مقاومت کلی گیاه را در مقابل سرما، خشکی و عاعمل های بیماری زا زیاد می کند. مثل فسفر، پتاسیم نقش پیچیده‌ای در تشکیل جوانه‌های گل و فرآیندهای باردهی/شکوفایی دارد.

کلسیم (Ca)

می سازد و بخشی از دیواره های سلولی می شود. کلسیم برای ساختار و استحکام گیاه حیاتی است و باعث رشد شاخه ها و ریشه های جوان می شود. کلسیم برای رسیدن و تولید بذر مورد نیاز است.

منیزیم (Mg)

دیواره های سلولی را تقویت می کند و جزء مهم کلروفیل است. منیزیم جذب فسفر، نیتروژن و گوگرد را افزایش می دهد. و حتی در رسیدن میوه و جوانه زنی بذرها نقش مهمی دارند.

گوگرد (S)

به ساخت کلروفیل کمک می کند و جزء الزامی چندین پروتئین، آنزیم و ویتامین هست. گوگرد به جذب پتاسیم، کلسیم و منیزیم گیاه کمک می کند.

ریز مغذی ها

ریزمغذی ها، اگرچه در مقادیر کمتری نسبت به درشت مغذی ها جذب می شوند، نقش به همان اندازه در سلامت کلی گیاه دارند.

کلر (Cl)

در تحریک فتوسنتز نقش دارد.

آهن (آهن)

به پروسه های بیوشیمیایی، از جمله تولید کلروفیل کمک می کند. آهن حتی به ساختن بعضی آنزیم ها و اسیدهای آمینه کمک می کند.

بور (B)

برای رشد بافت در گیاه ضروری است. جذب آب را تقویت می کند و به تنظیم متابولیسم گیاه کمک می کند. بور همچنین به تشکیل میوه کمک می کند.

منگنز (Mn)

نقش اساسی در جذب نیتروژن و تشکیل پروتئین دارد. منگنز می تواند بلوغ گیاه را تسریع کند و به جوانه زنی بذر کمک می کند. همچنین برای تولید کلروفیل ضروری است.

روی (روی)

به هورمون های رشد و رشد آنزیم ها کمک می کند.

فلز مس

در ساخت کلروفیل نقش دارد و به فعال شدن آنزیم های متفاوت کمک می کند.

مولیبدن (Mo)

برای ساخت پروتئین های مبتنی بر نیتروژن مورد احتیاج است و برای جذب نیتروژن به وسیله ی گیاهان الزامی است.

نیکل (Ni)

متابولیسم مواد معدنی، فعالیت آنزیم ها و سایر فرآیندهای متابولیک در گیاهان را تنظیم می کند.

مواد مغذی پایه هیدروپونیک

انتخاب های زیادی وجود دارد و تلاش برای انتخاب یک برند از مواد مغذی هیدروپونیک (کود) می تواند طاقت فرسا باشد. اولین کاری که یک باغبان هیدروپونیک باید انجام دهد این است که فرمول پایه مواد مغذی را انتخاب کند. یک فرمول غذایی پایه حاوی تمام عناصر معدنی ضروری است، بنابراین تمام عناصر لازم برای رشد گیاه را فراهم می کند. بسته به سازنده، مواد مغذی پایه ممکن است فرمول یک، دو یا سه قسمتی باشد. صرف نظر از اینکه چند قسمت از آن تشکیل شده است، همه فرمول های مواد مغذی پایه یک کار را انجام می دهند: عناصر معدنی ضروری را برای گیاهان فراهم می کنند. یک ماده مغذی پایه هیدروپونیک خوب تمام چیزی است که برای شروع رشد هیدروپونیک لازم است.

آیا می توانم از مواد مغذی هیدروپونیک خود برای باغبانی خاک استفاده کنم؟

مواد مغذی پایه هیدروپونیک به طور خاص برای استفاده در سیستم های هیدروپونیک طراحی شده اند. اگرچه می توان از آنها برای کود دهی گیاهان در ظروف خاک استفاده کرد، اما برای هیدروپونیک طراحی شده اند که به این معنی است که نسبت برخی از عناصر با کودهایی که به طور خاص برای خاک طراحی شده اند متفاوت است.

pH در هیدروپونیک

برای اینکه گیاهان در سیستم هیدروپونیک عناصر ضروری را جذب کنند، pH محلول باید در محدوده خاصی باشد. pH 5.5 – 6.0 محدوده مورد نظر برای اکثر سیستم های هیدروپونیک است. اگر PH بالاتر یا کمتر از آن محدوده باشد، گیاهان قادر به جذب برخی مواد مغذی نخواهند بود. این در نهایت منجر به کمبود خواهد شد. پرورش دهندگان هیدروپونیک باید دارای بافرهای pH (افزایش pH و کاهش pH) باشند تا در صورت لزوم تنظیمات را انجام دهند.

یافتن فرمول مغذی هیدروپونیک می تواند برای پرورش دهندگان جدید سخت باشد. فقط به یاد داشته باشید، یک فرمول پایه خوب و بافرهای pH تمام چیزی است که برای شروع نیاز دارید. هنگامی که با فرمول پایه خود احساس راحتی کردید، می توانید آزمایش با انبوهی از افزودنی های مغذی هیدروپونیک موجود در خرده فروش هیدروپونیک محلی خود را آغاز کنید.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *