سیستم های کشت خاک و هیدروپونیک - کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک

استفاده پایدار از آب شور در کشاورزی مستلزم استفاده از سیستم های کشت سازگار است. در آبیاری گیاهان در خاک و جایگزینی محلول غذایی در سیستم شناور. در ۳۸ روز پس از نشاء، پتانسیل آب برگ و پتانسیل اسمزی محصول و سیستم‌ها، تنظیم اسمزی، مصرف آب، شادابی برگ، راندمان مصرف آب، محتوای سدیم برگ و عملکرد تعیین شد. در ادامه به مبحث مقایسه سیستم های کشت خاک و هیدروپونیک میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

مقایسه سیستم های کشت خاک و هیدروپونیک

سیستم هیدروپونیک به دلیل افزایش شوری، افزایش خطی در وزن تر برگ ها نشان داد. استفاده از پوشش پلاستیکی اثرات شوری را تا ۱۶ درصد در مقایسه با خاک بدون پوشش کاهش داد، اما سیستم هیدروپونیک با وجود داشتن بیشترین مصرف آب که ۵۸ درصد بیشتر از خاک بدون پوشش بود، کمترین تأثیر را از شوری داشت.

راهبردهای تطبیقی ​​اصلی مشاهده شده عبارت بودند از:

افزایش تنظیم اسمزی و شادابی برگ و کاهش پتانسیل آب برگ. پاسخ ها، به طور کلی مثبت، با مقادیر غلظت سدیم در برگ و وزن تر، که بالاترین نتایج را در کشت هیدروپونیک برای هر دو متغیر نشان داد، تأیید می شود. استفاده از روکش پلاستیکی یا روشهای هیدروپونیک در هنگام کشت اسفناج به ویژه در هنگام استفاده از آب شور توصیه می شود.

علیرغم مطالعات متعدد در مورد پایداری، داده‌های اخیر نشان می‌دهد که علل اصلی بیابان‌زایی و شور شدن خاک مربوط به شیوه‌های مدیریت ضعیف خاک، از طریق کود دهی ناکافی یا استفاده بی‌رویه از آب با غلظت نمک بالا است.

استفاده از پوشش خاک یا مالچ پاشی، مانند مواد آلی یا بقایای فعالیت های فرهنگی، یا فیلم پلاستیکی پلی اتیلن، به کاهش تبخیر، به دلیل قرار گرفتن در معرض کمتر خاک، در نتیجه حفظ رطوبت خاک و کاهش علف های هرز، علاوه بر بهبود کیفیت محصول نهایی، کمک می کند .

حفظ رطوبت خاک

حفظ رطوبت خاک عامل مهمی است که باید در محصولاتی که شامل استفاده از آب شور است در نظر گرفته شود تا آسیب به محصول تحت تنش شوری کاهش یابد. همچنین پوشش خاک ممکن است به دلیل نیاز کمتر به آب و در نتیجه استفاده کمتر از آب با غلظت بالای نمک منجر به تکامل شوری کمتر شود.

در شرایط شوری، هیدروپونیک می تواند به دلیل بی اثر بودن پتانسیل ماتریک تحت انرژی آزاد آب، به یک استراتژی مهم کشت تبدیل شود، بنابراین پتانسیل کل آب در سیستم تنها با مولفه اسمزی نشان داده می شود و منجر به پتانسیل کل منفی کمتری میشود. در مقابل، با کشت در خاک آبیاری شده با آب شور، هم عملکرد پتانسیل ماتریک خاک و هم تکامل شوری (مولفه اسمزی) منجر به دسترسی کمتر آب به گیاهان می شود.

به نظر می رسد که شوری در هیدروپونیک در مقایسه با کشت خاکی نیز به دلیل اکسیژن رسانی ثابت هیدروپونیک مضر کمتری دارد.

در مناطق نیمه خشک

در مناطق نیمه خشک، استفاده از آب کم کیفیت (با شوری بالا) رایج است، زیرا این تنها منبع موجود است. این آب ها حاوی غلظت قابل توجهی از نمک ها به ویژه یون سدیم هستند که به نوبه خود باعث تغییرات در فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی خاک می شود و به تخریب آن کمک می کنند، با افزایش pH، کاهش در دسترس بودن مواد مغذی، افزایش درصد سدیم قابل تبادل، تغییرات در پراکندگیژ لخته سازی، تعادل عمودی خاک، تغییر در تعادل پراکندگی،لخته سازی خاک، که به طور عمودی بر تعادل خاک تأثیر می گذارد.

با این حال، روابط متقابل عملکردی بین پاسخ‌ های سازگاری با تنش به طور کامل درک نشده است، زیرا غلظت بالای یون‌های خاص در خاک باعث ایجاد طیفی از تغییرات مورفوفیزیولوژیکی می‌شود، که تأثیر منفی بر تعداد برگ، سطح برگ، محتوای نسبی آب، زیست توده و در نتیجه کاهش بهره‌وری دارد.

پتانسیل اسمزی مربوط به غلظت مواد شیمیایی در محیط است. این انرژی شیمیایی بالقوه ای است که آب با آن در سیستم حفظ می شود و بنابراین در مورد شوری خاک بسیار مهم است.

برخی از گیاهان دارای مکانیسم های تحمل به شوری هستند، از جمله تنظیم اسمزی، با توانایی ذخیره یون ها و املاح آلی به منظور کاهش پتانسیل انرژی خود، تضمین حفظ آب آنها، حتی در شرایط غلظت بالای نمک در خاک.

اسفناج یکی از سبزیجات با بالاترین محتوای مواد مغذی است و بنابراین می تواند نقش مهمی از نظر اجتماعی-اقتصادی به ویژه در کشاورزی خانوادگی داشته باشد.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *