کیفیت آب در گلخانه - کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه

ما در این مبحث به کیفیت آب در گلخانه میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

کیفیت آب در گلخانه

pH

pH آب معیار غلظت H + (پروتون) در آب است. در مقیاس pH اندازه گیری می شود. در این مقیاس، مقدار ۷.۰ خنثی در نظر گرفته می شود در حالی که مقدار کمتر از ۷.۰ اسیدی و مقدار بالای ۷.۰ قلیایی یا بازی است. pH در محدوده ۵.۴ تا ۷.۰ به طور کلی برای آبیاری محصولات گلخانه ای توصیه می شود.

یک نگرانی عمده در مورد pH آب مربوط به تأثیری است که آب بر اثر آفت کش ها خواهد داشت. بسیاری از آفت کش ها در pH بالا تحت هیدرولیز قرار می گیرند. به عنوان مثال، نیمه عمر Captan در pH 9.0 2 دقیقه است، در حالی که در pH 5.0 10 ساعت است. نیمه عمر Lannate در pH 9.0 12 ساعت است، اما در pH 5.0 60 ساعت است.

قلیائیت (سطح معادل بی کربنات)

درک تفاوت بین آب قلیایی، قلیایی بودن آب و سختی آب بسیار مهم است. آب قلیایی (یا پایه) آبی است که دارای PH بیش از ۷.۰ است. همانطور که در بالا توضیح داده شد، قلیایی بودن به توانایی خنثی کننده اسید آب (یعنی کربنات ها و بی کربنات های موجود در آب) اشاره دارد و مستقیماً با pH آب مرتبط نیست. سختی آب به غلظت کلسیم و منیزیم در آب مربوط می شود. اگر چه آب سخت اغلب دارای سطح قلیایی بالایی است، اما این همیشه درست نیست، زیرا سایر منابع کلسیم و منیزیم (مانند کلرید کلسیم و کلرید منیزیم) می توانند منجر به آب “سخت” شوند اما سطح قلیایی آب بالا نباشد.

اگرچه بی کربنات ها (HCO ۳  ) و کربنات ها (CO ۳  ) عوامل اصلی قلیایی بودن آب هستند، مواد دیگری مانند سیلیکات ها، بورات ها، آمونیاک و فسفات ها ممکن است در سطح قلیایی آب نقش داشته باشند. با این حال، اکثر آزمایشگاه ها سطح قلیایی را به صورت بی کربنات یا کربنات (یا معادل بی کربنات) گزارش می کنند زیرا این دو جزء اکثریت سطح قلیایی منبع آب را تشکیل می دهند.

قلیاییت ممکن است با استفاده از چندین واحد بیان شود. اولین مورد meq است  . دومی معادل قسمت در میلیون (ppm) کربنات کلسیم (CaCO ۳ ) یا قسمت در میلیون معادل بی کربنات (HCO ۳  ) است. مدیران گلخانه باید مراقب باشند که در هنگام تفسیر نتایج آزمایش قلیایی آب به واحدهای خاصی که توسط آزمایشگاه استفاده می شود توجه کنند. قلیاییت بر حسب meq بیان می شود  ممکن است به ppm CaCO ۳ یا HCO ۳ تبدیل شود  با استفاده از فاکتورهای تبدیل زیر:

۱ meq  = ۵۰ ppm CaCO ۳
۱ meq  = ۶۱ ppm HCO ۳ 

اگرچه مواد معدنی موجود در آب که به قلیایی بودن کمک می‌کنند، اسیدهای موجود در محلول بستر را خنثی می‌کنند و تمایل دارند که pH بستر را در طول زمان افزایش دهند، عوامل زیادی وجود دارند که تعیین می‌کنند واقعاً چقدر pH بستر تغییر می‌کند. اینها شامل سطح قلیایی آب، شیوه های آبیاری، مدت زمان کشت، برنامه کوددهی و ظرفیت تبادل کاتیونی (ظرفیت بافری) بستر است.

هر چه سطح قلیائیت آب بیشتر باشد، آب بیشتری مصرف می شود (هرچه بیشتر محصول آبیاری شود)، و هر چه مدت زمان کشت بیشتر باشد، pH بستر بالقوه بیشتر افزایش می یابد. استفاده از کودهای اساسی مانند KNO ۳ (نیترات پتاسیم) و Ca(NO ۳ ) ۲ (نیترات کلسیم) همچنین باعث افزایش pH در طول زمان می شود در حالی که استفاده از کودهای اسیدی مانند NH ۴ NO ۳(نیترات آمونیوم) به مرور زمان باعث کاهش pH می شود. استفاده از کودهای اساسی در ترکیب با آب با قلیائیت بالا می تواند باعث افزایش نسبتاً سریع و زیاد در pH بستر شود (در ترکیب عمل می کند) در حالی که استفاده از کودهای اسیدی ممکن است تا حدی تأثیر قلیایی بودن آب (در مقابل آب) را بر pH بستر جبران کند. . هرچه CEC بستر بالاتر باشد، بستر بافر بیشتری دارد و pH بستر در برابر تغییر مقاومت بیشتری خواهد داشت.

شوری شوری

درک این نکته مهم است که هم نمک های محلول و هم هدایت الکتریکی اندازه گیری کلی یون های موجود در آب را فراهم می کنند. با این حال، این اندازه‌گیری‌ها هیچ اطلاعاتی درباره اینکه کدام یون‌های خاص در آب یا غلظت‌های مربوطه آنها وجود دارد، ارائه نمی‌کند.

سطح یون های سمی گیاهی بالقوه (B، Cl- ، F- ، Na + و SO ۴ ۲- )
EC آب غلظت کلی یون ها را فراهم می کند، اما هیچ اطلاعاتی درباره یون های موجود در آب یا غلظت آنها ارائه نمی دهد. علاوه بر کمک به EC کلی آب، یون‌های خاص ممکن است در سطح آب در سطوحی که برای گیاهان سمی گیاهی هستند ایجاد شوند. یون هایی که بیشتر مورد توجه قرار می گیرند عبارتند از B، Cl- ، F- ، Na + و SO ۴ ۲- . سطح این یون ها معمولاً به صورت قسمت در میلیون یا meq گزارش می شود  .

آهن

سطوح بالای آهن در آب می‌تواند شاخ و برگ‌ها و گل‌های گیاه را تغییر رنگ دهد، نازل‌های آبیاری را مسدود کند، رشد باکتری‌های خاصی را افزایش دهد و یون‌های معدنی مانند Mn +، Ca ++ و Mg ++ را از دسترس خارج کند. سطوح بالای آهن در آب نیز می تواند. منجر به رسوب قهوه ای یا قرمز قهوه ای روی سطوح شود.

باکتری ها و قارچ ها

برخی از باکتری ها و قارچ های موجود در آب ممکن است ماهیت بیماری زا داشته باشند (مانند پیتیوم و فیتوفتورا ). گونه‌های بیماری‌زای گیاهی Pythium و Phytophthora در آب آبیاری استخرها گزارش شده‌اند. سایر باکتری ها و قارچ ها، اگرچه پاتوژن های گیاهی نیستند، ممکن است منجر به مسدود شدن خطوط آبیاری شوند. این به ویژه در مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری می تواند مشکل ساز باشد. باکتری های تثبیت کننده آهن می توانند در آبی که آهن بالایی دارد تکثیر شوند. این باکتری ها می توانند سیستم های آبیاری را مسدود کنند و همچنین رنگ برنزی مایل به آبی را روی گیاهان بگذارند.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *