تفاوت بین کود زیستی و کود شیمیایی - کود کشاورزی - کود بیولوژیک - کود ارگانیک - کشاورزی ارگانیک -٠٩١٢٨٣٨١٨۴٢ - ۰۲۱۹۱۳۰۷۸۰۸ - ۰۲۱۹۱۳۰۷۸۱۸

درست مانند انسان ها و حیوانات برای انرژی برای طیف وسیعی از فعالیت های فیزیکی و ذهنی، گیاهان نیز اساساً به همین دلایل به مواد مغذی نیاز دارند. گیاهان برای رشد، مبارزه با بیماری ها و آفات و غیره به آنها نیاز دارند. گیاهان مواد مغذی خود را از خاک می گیرند. در واقع، خاک منبع اصلی مواد مغذی مورد نیاز برای رشد است. سه ماده مغذی مهم نیتروژن، پتاسیم و فسفر هستند. اما محتوای مواد مغذی با کشاورزی مداوم به تدریج کاهش می یابد. بنابراین، چگونه آن مواد مغذی را به خاک بازگردانید؟ پاسخ ساده است؛ با افزودن کودها و کودها را می توان به صورت طبیعی یا مصنوعی تهیه کرد. در ادامه به مبحث تفاوت بین کود زیستی و کود شیمیایی میپردازیم. جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، کود زیستی ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی و آفت کش بیولوژیک ، کود ارگانیک، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

کود شیمیایی

بسته به محتویات و انواع موادی که برای تکمیل رشد گیاهان استفاده می شود. کودها را می توان به کودهای شیمیایی و کودهای زیستی طبقه بندی کرد.

کودهای شیمیایی که به عنوان کودهای مصنوعی نیز شناخته می شوند. موادی بر پایه شیمیایی هستند که با استفاده از عناصر طبیعی و با ایجاد تغییرات شیمیایی در کارخانه ها، تهیه می شوند. اینها به صورت صنعتی سنتز می شوند و حاوی یک یا چند ماده مغذی ضروری برای بهبود رشد گیاهان و در نتیجه افزایش بهره وری محصولات هستند.

این منجر به عملکرد بیشتر، سالم‌تر و سریع‌تر محصولات می‌شود. برخلاف کودهای زیستی، کودهای مبتنی بر شیمیایی استخراج و به شدت تصفیه می شوند. به بیان ساده، اینها اساساً مواد معدنی هستند که برای حفظ رشد گیاه به خاک اضافه می شوند.

کود زیستی

کودهای زیستی که اغلب به عنوان کودهای میکروبی یا تلقیح‌های میکروبی شناخته می‌شوند. موادی هستند که حاوی سلول‌های زنده یا نهفته میکروارگانیسم‌ها هستند که وقتی به دانه‌ها، سطح گیاه یا خاک اضافه می‌شوند. حاصلخیزی خاک را غنی می‌کنند و باعث رشد گیاه می‌شوند.

کودهای زیستی اساساً با افزایش محتوای خاک باعث افزایش مواد مغذی گیاهان میزبان می شوند. آنها بیشتر به کودهای شیمیایی ترجیح داده می شوند. زیرا سازگار با محیط زیست هستند. آلودگی کمتری ایجاد می کنند و مهمتر از همه اجازه نمی دهند پاتوژن ها رشد کنند.

کودهای زیستی ممکن است حاوی میکروب های تثبیت کننده نیتروژن یا میکروب های محلول در فسفات یا هاگ قارچ های VAM باشند. اینها از طریق تیمار بذر یا پخش آن در مزرعه در طول کشت به خاک عرضه می شوند. به عبارت ساده تر، کودهای زیستی برای بهبود حاصلخیزی زمین با استفاده از ضایعات بیولوژیکی استفاده می شوند، از این رو به این نام می گویند.

تفاوت بین کود زیستی و کود شیمیایی

تایپ کنید

کودها را می‌توان به کودهای زیستی و کودهای شیمیایی بر اساس نوع موادی که برای تأمین یک یا چند ماده غذایی ضروری برای رشد گیاهان به خاک اعمال می‌شود، طبقه‌بندی کرد.

کودهای زیستی موادی هستند که حاوی سلول‌های زنده یا نهفته میکروارگانیسم‌ها هستند که وقتی به دانه‌ها، سطوح گیاهی یا خاک اضافه می‌شوند. حاصلخیزی خاک را غنی می‌کنند و باعث رشد گیاه می‌شوند. از سوی دیگر کودهای شیمیایی، موادی هستند که با پایه شیمیایی ساخته می شوند. و با استفاده از عناصر طبیعی با ایجاد تغییرات شیمیایی در کارخانه ها، تهیه می شوند.

ترکیب بندی

کودهای زیستی ممکن است حاوی میکروب‌های تثبیت‌کننده نیتروژن، حل‌کننده‌های پتاسیم، حل‌کننده‌های فسفات، یا محرک‌های فسفر باشند که منحصراً در ترکیب با میکروب‌ها یا هاگ‌های قارچ‌های VAM استفاده می‌شوند.

کودهای شیمیایی مدرن از یک یا چند مورد از سه ماده مغذی ضروری نیتروژن، فسفر و پتاسیم تشکیل شده اند. اینها اساساً مواد معدنی هستند که به صورت صنعتی سنتز می شوند و برخلاف همتایان آلی خود استخراج و بسیار تصفیه می شوند.

توزیع مواد مغذی

کودهای شیمیایی حاوی یک یا چند عنصر از سه عنصر ضروری مورد نیاز برای رشد گیاه هستند که همه آنها به طور یکنواخت توزیع می شوند.

مطالعات نشان می دهد که مقدار مساوی از جایگزینی کودهای شیمیایی ممکن است منجر به بهترین عملکرد محصول شود. از این رو، اینها گران تر هستند. از سوی دیگر کودهای زیستی با مدیریت توزیع نابرابر عناصر غذایی ضروری، خاک را غنی از انواع مواد مغذی خرد و کلان نگه می دارند. بنابراین، اینها به گرانی همتایان غیر آلی خود نیستند.

اثر بخشی

کودهای زیستی از طریق تیمار بذر یا پخش آن در مزرعه در حین کشت به خاک عرضه می شود. اگرچه کودهای زیستی مضر نیستند. زیرا حاوی مواد آلی هستند. اما برای رسیدن مواد مغذی ضروری به گیاهان بیشتر از همتایان شیمیایی خود زمان نیاز است.

همچنین کودهای زیستی نسبت به کودهای شیمیایی دارای تراکم مواد مغذی کمتر و ماندگاری بسیار کمتری هستند که از طرف دیگر ماندگاری طولانی‌ تر و تراکم مواد مغذی بالاتری دارند.

بنابراین، برای بدست آوردن همان نتایجی که با کودهای زیستی بدست می آورید، به کودهای شیمیایی کمتری نیاز دارید.

کود زیستی در مقابل کود شیمیایی

درست است که کودهای زیستی نقش مهمی در بهبود تامین مواد مغذی و در دسترس بودن محصول در تولید محصولات مرتفع دارند.

کودهای زیستی استفاده از کودهای شیمیایی در کشاورزی و هزینه تولید را کاهش می دهند. زیرا این کودها سازگارتر با محیط زیست، پایدار و زیست تخریب پذیر هستند.

اما با وجود مزایای بسیار، بسیاری از کشاورزان هنوز از کودهای شیمیایی استفاده می کنند. زیرا محصول بهتر و سریع تری را تولید می کنند و سریعتر از همتایان ارگانیک خود کار می کنند. زیرا تقریباً بلافاصله در آب حل می شوند.

کودهای شیمیایی علاوه بر جنبه‌های منفی، بخش عمده‌ای از تولید جهانی غذا را پشت سر می‌گذارند و در بسیاری از کشورها انتخاب ارجح برای کشاورزی هستند.

تفاوت بین کود زیستی و کود آلی چیست؟

کودهای زیستی برای بهبود حاصلخیزی زمین با استفاده از ضایعات بیولوژیکی و مواد طبیعی استخراج شده از گیاهان و حیوانات استفاده می شود. کودهای آلی، همانطور که از نام آن پیداست، موادی هستند که از منابع آلی مانند کمپوست، کود و غیره به دست می آیند.

تفاوت بین کود شیمیایی و کود آلی چیست؟

کودهای شیمیایی، بر خلاف کودهای آلی، مواد معدنی با منشاء کاملاً یا جزئی مصنوعی هستند، به این معنی که کودها به صورت صنعتی سنتز می شوند. کودهای آلی کودهایی هستند که از وسایل آلی مانند بقایای موجودات طبیعی بدست می آیند.

چرا کودهای زیستی بهتر از کودهای شیمیایی هستند؟

کودهای زیستی استفاده از کودهای شیمیایی در کشاورزی و هزینه تولید را کاهش می دهند زیرا این کودها سازگار با محیط زیست، پایدار و زیست تخریب پذیر هستند. کودهای شیمیایی بسیار گران هستند و می توانند باعث آلودگی شوند.

نمونه کود شیمیایی چیست؟

برخی از نمونه های رایج کودهای شیمیایی عبارتند از: آمونیوم، فسفات، فسفات آمونیوم، نیترات آمونیوم و غیره.

کود شیمیایی از چه چیزی درست می شود؟

کودهای شیمیایی ترکیبات شیمیایی هستند که از منابع طبیعی استخراج یا جدا شده اند و از یکی از مواد مغذی ضروری تری تشکیل شده اند که برای رشد گیاهان مورد نیاز است.

جهت اطلاع از محصولاتی مانند کود کشاورزی ، قارچ کش بیولوژیک ، کود بیولوژیک ، قارچ کش زیستی ، کود زیستی ، کود ارگانیک ، کشاورزی ارگانیک و گلخانه با رویان تیسان تماس بگیرید.

آدرس: دفتر مرکزی: کرج، سه راه دانشکده، پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *